ReclameReview: Amsterdam Marathon

ReclameReview: Amsterdam Marathon
, Hardcopy
@davidbrinks

Met deze prachtige korte promotiefilm wil de Amsterdam Marathon de aandacht op hun evenement vestigen, dat op 18 oktober plaatsvindt.

Credits:
Creatie: Yune
Opdrachtgevers: Menzis, Amsterdam Topstad, Topsport Amsterdam

De doelstelling:
Op bijzondere wijze aandacht vragen voor de Amsterdam Marathon.

De uitwerking:
Een eenzame deelnemster rent door de verlaten stad en komt langs alle bekende plekken van Amsterdam. De film wordt online internationaal geseed. Mogelijk komt er ook een ingekorte versie op AT5.

Het oordeel:
In één woord: prachtig! De film bestaat feitelijk uit slechts twee elementen: hardlopen en Amsterdam. Precies waar de Amsterdam Marathon voor staat dus. Ik vraag me al wel de hele tijd af hoe ze dit nu gefilmd hebben op die drukke plaatsen. Zou alles afgezet zijn? Of zouden ze op een onmogelijk vroeg tijdstip hebben gefilmd en daarna de kleuren hebben gecorrigeerd? Hoe dan ook, je blijft kijken naar deze korte film van 2.16 minuten. Het is geen commercial, maar meer een viral die je doorstuurt naar anderen omdat je hem zo mooi vindt. Ik vond hem in ieder geval mooi genoeg om hem hier te posten.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 26 reacties op dit artikel

  • Onwerkelijk mooi inderdaad!
    Subtiele sluikreclame ook trouwens. Alhoewel, subtiel... Maar nooit storend! De stad Amsterdam blijft absoluut de hoofdrolspeler in de film!

    geplaatst op
  • Hij is prachtig. En ik denk dat Robert Doggers van Yune hier wel wat over wil vertellen in de comments, David!

    geplaatst op
  • @Wouter: Denk dat Menzis en Nike sponoren zijn, of heb je nog meer gezien behalve city marketing "I Amsterdam:

    geplaatst op
  • @Matthijs: Ik denk het ook wel. Had hem al gemaild, dus dat komt vast goed.

    geplaatst op
  • Ik vermoed dat de beelden een combinatie zijn van lege opnames en digitale painting. Een "bekende" afleiding in dat soort shots zijn vogels. Die worden meestal ingezet als er in het shot iets te verbergen valt. Maar het blijft een schitterende film.

    geplaatst op
  • Als bestuur van de Amsterdam marathon zijn we trots en uitermate tevreden over deze virale film. We hopen dat hij nog vaak doorgestuurd wordt. Hij is ongekend van schoonheid en menig multiinational mag jalours zijn op de kwaliteit/prijs verhouding. De mannen van Yune hebben een topprestatie geleverd. We hadden dit graag groots met een nieuwe hoofdsponsor gedaan, maar in de huidige recessie is dat moeilijk te realiseren. We zijn Menzis, Amsterdam Topstad en Topsport Amsterdam ontzettend dankbaar dat ze dit voor de Amsterdam marathon hebben willen financieren. Maar nogmaals hulde voor Yune, prachtig en bedankt namens het bestuur van de Amsterdam Marathon. Meedoen? http://www.amsterammarathon.nl kun je inschrijven!

    geplaatst op
  • Uit de doeken doen hoe we de stad leeg hebben gekregen? Ik volsta met het volgende: de eerste die hier op MF in een reactie aanwijst waar nog een persoon per ongeluk door beeld loopt, krijgt van mij een goede fles wijn..

    geplaatst op
  • @Robert:

    Ik zie een eekhoorn (?) op 0.08. telt dat ook?

    geplaatst op
  • @ Joran: de vogels waren er echt, allemaal

    geplaatst op
  • @Matthijs
    Ze zijn niet voor niets opdrachtgevers, :). Maar goed, zoals ik al zei, volgens mij is het merk Stad Amsterdam de absolute winnaar in dezen! Hoe schitterend ziet dat eruit na een verfrissende regenbui!

    *neuriet zachtjes mee met Jacques Brel

    geplaatst op
  • vroege vogels ;)

    geplaatst op
  • Als je de video in HD in fullscreen afspeelt, zie je in de tweede seconde een fietser aan de verkeerde kant van de weg fietsen bij de tramhaltes in de straat links. Is dat een fles wijn waard?

    geplaatst op
  • Ik meen toch ook echt een persoon te zien op 1 minuut 4 seconden aan de overkant van het leidscheplein recht voor de H&M.

    geplaatst op
  • @Robert:
    Als je goed kijk op 1:21 tot 1:23 zie je in het midden 2 streepjes waarvan er 1 beweegt naar links. Schuin daarboven zie je een bos haar naar links lopen.

    geplaatst op
  • Correctie nu ik 'm in HD heb gekeken:
    geen bos haar en geen streepjes maar vogels :)

    geplaatst op
  • @Robert, dan is de film nog beter :) Waar is ie gemonteerd? Glassworks, The Ambassadors, AVP, Condor? Volgens mij staan er hier mensen http://skitch.com/jeeem/b7ith/youtube-the-flow :)

    geplaatst op
  • Wij zaten er aan te denken dat de film eerst een keer geschoten is. Maar dat er gigantisch veel foto's overal van gemaakt zijn. En dat vervolgens de delen van de foto's waar geen mensen op staan erin gemonteerd zijn, totdat de complete omgeving verlaten was...

    geplaatst op
  • @Tom: fair enough, mail ff naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) je gegevens, jij was de eerste... Ik had moeite zelf om iets te zien bewegen. Kan niet eens zien of het een fietser is, maar ik geloof dat je gelijk hebt...
    @Joran: de volledige productie inclusief post hebben we in-huis gedaan, dus http://www.yune.nl
    @Tim: dat zou een dure grap zijn denk ik..

    geplaatst op
  • @Robert
    per stukje opname heb je 'maar' een paar honderd foto's nodig.
    Het grootste werk zit in het monteren ervan... Daar zouden behoorlijk wat uurtjes in kunnen zitten en dan wordt het wel een dure grap inderdaad haha

    geplaatst op
  • Het idee is mooi, maar de uitvoering laat echt te wensen over.
    Zo'n blauw filtertje kan echt niet meer sinds 1970. Het stoort me dan ook mateloos als ik kijk. Waarom niet gewoon een goede grading i.p.v. zo'n tv oplossing? Of is dit filmpje door een televisie regisseur gemaakt? Zo ziet het uit namelijk.
    Hadden een commercial regisseur of film regisseur moeten nemen.

    geplaatst op
  • Sfeervol gemaakt, goed werk!

    geplaatst op
  • Pietje, voor het bedrag waar deze film voor is gemaakt komt een commercial regisseur niet zijn bed uit laat staan dat hij er voor gaat zitten. Yune heeft met een beperkt budget een topprestatie geleverd.

    geplaatst op
  • gave film. Niet alleen technisch mooi gedaan (en over dat filter zijn de meningen verdeeld), maar ook merktechnisch erg goed. Het tilit niet aleen de Amsterdam Marathon op een hoger niveau, maar ook zeker de stad Amsterdam. De film past ook erg goed bij het merk Menzis, dat toch al 4 jaar heeft bewezen erg mooie commercials te kunnen maken. Dat merk vind ik ook degelijk waarde toevoegen aan het evenement.

    geplaatst op
  • Ongelooflijk mooi gedaan! Zeker Gouden Loeki waardig...

    Wie heeft zich al ingeschreven voor de Marathon van de MF lezers? Ik ga voor de halve dit jaar...

    geplaatst op
  • Dit is een heel makkelijk dingetje om te doen in post productie. Je moet enkel een paar plates draaien die je in elkaar 'poetst' zodat je achtergrond leeg is. Rennende vrouw kun je grofweg maskeren maar je moet zorgen dat ze geen overlap met bewegende mensen heeft.
    Niets bijzonder aan.
    Wel mooi filmpje. erg jammer van het blauw filtertje. Eigenlijk verpest dit het natuurlijke gevoel van de hele film.

    geplaatst op
  • Mooi filmpje? Ja, best wel eigenlijk. Maar gaat het daarom? Ik hoor waarschijnlijk tot de belangrijkste doelgroep en laat jullie graag zien waarom ik dit najaar in Berlijn de marathon loop en in Amsterdam liever vrijwilliger ben op een verzorgingspost... http://www.youtube.com/watch?v=Yq9hYA3HjvE. Op kwaliteit scoort het Amsterdam-filmpje veel beter, maar de leegte in het filmpje illustreert pijnlijk het gebrek aan sfeer waar veel lopers op afknappen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.