Wichert van Engelen over Blauw Bloed: Het einde van De Postbank

25 augustus 2009, 09:37

‘Giroblauw past bij jou. Dat is de kracht van de Postbank. Grrr.’ De Postbank is niet meer; sinds deze zomer is de atypische volksbank opgegaan in ING (zie: ‘Monique Opdam over lancering nieuwe ING’). Wichert van Engelen (hier op M! wereldberoemd om zijn SlideshareReviews) werkte zelf als innovatiedirecteur bij de Postbank. Van Engelen heeft met een nieuw boek, ‘Blauw Bloed, opkomst en ondergang van de Postbank’ een overzicht geschreven van de opkomst en ondergang van de Postbank. In bovenstaande video een vraaggesprek over het boek en de teloorgang van een van ‘s lands bekendste merken.

LEZERSVRAAG: De eerste vijf goede antwoorden op onderstaande vraag krijgen gratis (met dank aan uitgeverij Pearson) een exemplaar van ‘Blauw bloed’ thuisgestuurd (mail naar: redactie[at]marketingfacts.nl):

Welke bekende Nederlander heeft niet alleen opgetreden in spotjes van de (voorlopers van de) Postbank, maar heeft ook een hele LP vol met giro-gerelateerde sketches gemaakt?

[Update: Er zijn vijf goede antwoorden gegeven. Het juiste antwoord was: André van Duin.]

Grijze Middelmaat

‘Een deel van het Nederlands erfgoed verdwijnt met deze naam. De helft van Nederland is ermee opgegroeid. […] Het verdwijnen van de merknaam is geen vreselijke ramp. Maar de bank is zo’n grijze middelmaat geworden. Nu is het één pot nat. Ik denk dat dat voor de dienstverlening slecht is.’

George Orwell

Orwelliaans. Rigide. Zo betitelt Van Engelen het proces waarin de merknaam langzaam werd opgedoekt door de top van ING. Er wordt aan geschiedvervalsing gedaan, vindt hij. In het aloude hoofdgebouw van de Postbank in Leeuwarden herinnert niets meer aan wat ooit de Postbank was. Schijnt zelfs, zegt Van Engelen, dat de communicatieafdeling van ING internetsites heeft aangeschreven met de vraag of ze het Postbank logo en verwijzingen daarnaar wilden verwijderen. Google maar eens. ‘Het zijn er opvallend weinig,’ concludeert Van Engelen.

Megalomaan

De officiële reden voor het opdoeken van het merk de Postbank zijn de bedrijfseconomische voordelen die het killen van een merk met zich meebrengen. Van Engelen denkt niet, dat dit de meest zwaarwegende overwegingen zijn geweest. Hij spreekt van ‘Megalomaan denken bovenin een organisatie.’ En: ‘Willen meespelen in de crème de la crème van de financiële dienstverlenende wereld. Een beetje een eenvoudig bankje, dat scoort niet als je met hooggeplaatste bankiers praat.’ In plaats van de loopmarathon te sponoren, stap je over naar de Formule1. Mee willen spelen met de grote jongens, concludeert Van Engelen.

Drie lijnen

Het boek bestaat uit drie ‘lijnen’. De oprichting van de Postbank en de historische feiten en details die daarbij horen vormen de eerste twee. De derde is de bedrijfseconomische: welke processen en beslissingen hebben er gespeeld in de aanloop naar het opheffen van de Postbank?

Niet rancuneus

Een ex-medewerker die een boek schrijft over de ondergang van zijn bedrijf. Het lijkt dan al snel of je je gram wilt halen. Van Engelen is niet rancuneus. ‘Ik ben trots op de Postbank. Ik blijf het een fantastisch bedrijf vinden.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    mgvandenbroek

    De eerste mail met het goede antwoord is al binnen. Nog vier te gaan 😉


    25 augustus 2009 om 10:28
    Albert

    25 augustus 2009 om 11:08
    mgvandenbroek

    Nog twee boeken te gaan. al drie goede antwoorden (en meerdere foute)


    25 augustus 2009 om 12:13
    Arjan

    ik heb het (goede) antwoord gemaild maar ik krijg een out of office bericht terug.


    25 augustus 2009 om 12:31
    mgvandenbroek

    Hoera, inmiddels zes goede antwoorden! Nu is de wedstrijd ECHT gesloten.


    25 augustus 2009 om 12:37
    Willem L

    Als ik zoek op logo postbank zie ik enkel mooie blauwe logo’s. ING moet een draai om z’n oren krijgen om zo’n mooi merk de nek om te draaien. Met Postbank was je nu verder gekomen dan ING. Ik was verbaasd en blijf verbaasd dat ze die stap hebben genomen.


    26 augustus 2009 om 04:46
    Jos H.M.Bieleveldt

    Geachte heer van Engelen,

    Met veel belangstelling heb ik uw boek “Blauw Bloed” gelezen.Zelfe heb ik vaaf 1953 tot 1989 bij de Postcheque en Girodienst / later Postbank gewerkt. (eerst op het Girokantoor Spaarneplein in Den-Haag en vanaf 1956 op het Girokantoor in Arnhem. Midden jaren zestig werd op beide kantoren een buitendienst geformeerd,onze taak was het informeren van bedrijven over de automatisering van het betalingsproces en het promoten van de girale loon/salarisbetalingen.

    Vanaf de eerste dag van de instelling van deze afdeling ontacten Rekeninghouders (later de afdeling Voorlichting)heb ik me dagelijks bezig geouden met het bezoeken van Energiebedrijven/Verzekeringsinstellingen/Woningbouwverenigingen,enz.ook heb ik meer dan honders lezingen verzorgd over de voordelen van een girale loon/salarisbeting.,eerst als Voorlichter later als chef afdeling Voorlichting van het Girokantoor te Arnhem.(daarnaast ben ik enkele jaren secretaris geweest van het Directieberaad invoering acceptgiroproceduren Banken/Postbank.Tot aan mijn pensioen heb ik me bezig gehouden met het bezoeken van de zakelijke relaties.

    In uw boek vind ik geen woord terug van deze activiteiten.,diverse keren geeft u aan dat de Giro niets heeft gedaan aan klant bezoek/inventariseren van de wensen van zakelijke relaties.Ik kan u een tiental diensten noemen die zijn ingevoerd op verzoek – via de afdeling Voorlichting – van onze zakelijke relaties.

    Ik meen er goed aan te doen u te wijzen op de onvolkomenheden in uw boek.Het heeft mij onaangenaam getroffen.!!

    met vriendelijke groet,

    Jos Bieleveldt


    25 december 2009 om 13:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!