De marine laat zien waar ze in de wereld zijn

20 augustus 2009, 05:07

{title}Werkenbijdemarine.nl heeft een nieuwe feature toegevoegd: Waar is de marine. Het waar deel van de Marine laat zien waar de Marine momenteel actief is in de wereld, vergezeld met achtergrond informatie over wat men daar doet. Tevens staat er soms wat informatie bij over de fregatten zelf, zoals bij het fregat De Ruyter (wie was onze zeeheld Michiel nu precies?).

Bij bijvoorbeeld de Mr. Ms. Tromp zit er ook een dagboek van ‘Pauline’ in, die ook in de TV commercial van de Marine voorkomt (je weet wel, die bijna aanvaring). Navraag heeft mij geleerd dat ze daadwerkelijk bij de Marine werkt, het geen actrice is, en het een echte verslaglegging is. Over het concept om te laten zien waar de Marine mee bezig is, waar in de wereld men actief is en wat men daar doet ben ik erg te spreken.

Het “Waar-gedeelte” begint met een kaart van de wereld waarop aangegeven is waar de Marine bezig is, met een basis, een vloot of een missie.

{title}

Vervolgens kan je via één van de punten naar de desbetreffende missie gaan, waar uitleg wordt gegeven over de missie, de werkzaamheden en meestal een (matig) filmpje wordt getoond over de werkzaamheden. Een kort interview met een Kaptein is op zich nog wel grappig, maar anderhalve minuut een boot die rustig dobbert vind ik een beetje tijdsverspilling en niet echt respectvol naar de kandidaat.

{title}

Het concept is erg mooi gemaakt en voegt zeker waarde toe. De filmpjes zouden soms iets meer ‘engaging’ mogen zijn, maar het goede is dat ze in de meeste gevallen echte mariniers gebruiken. Verder vind ik het zonde dat er nog geen integratie is met social media. Een blog van een marinier bijvoorbeeld die op locatie zit en verslag doet van wat er gebeurt zou het geheel een stuk authentieker en levendiger maken.

Wat ik wel goed vind is dat de site, zo is mij verteld, dynamisch zal worden ge-update. Dat wil zeggen dat er nieuwe missies zullen worden toegevoegd wanneer deze ontstaan en oude missies vanzelf van de site verwijderd zullen worden. Ook worden veranderende locaties aangepast. Het is dus een realistische weergave en geen ‘eenmalig gemaakte gadget’. Dat getuigt van visie.

Conclusie:

Concept: Het idee is goed en design technisch mooi gedaan. Uitvoering: Iets minder, maar nog steeds een ruime voldoende. Vooral de social media integratie mis ik persoonlijk.

Foto: www.marineschepen.nl

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!