‘Marketeers meer macht door sociale media’

‘Marketeers meer macht door sociale media’

Het blijft smullen daar op MarketingCharts. Meer dan 60 procent van de US-marketeers (zie hieronder de onderzoeksverantwoording) gelooft dat marketingteams tegenwoordig een grotere invloed hebben op beslissingen binnen het bedrijf dan drie jaar geleden.

{title}

Die machtstoename wordt deels veroorzaakt door het gebruik van social media, stelt dit survey van Creative Group.De verwachte stijging of daling van de invloed ziet er in een lijstje zo uit. Je ziet gelijk hoe ze aan de zestig procent zijn gekomen. De precieze vraag was:

 

“Do you believe the influence a company’s marketing professionals have on business decisions has increased or decreased in the last three years?”

  • 18% Significante toename
  • 43% Kleine toename (‘somewhat’)
  • 15% Geen verandering in invloed
  • 20% Afname van invloed
  • 3% Sterke afname van invloed

En hoe zit het nu met die social media, waardoor marketeers meer macht hebben gekregen? Megan Slabinski, executive director van Creative Group:

“Many marketers are interacting directly with customers and clients through Twitter, Facebook and other social media, which gives them immediate, firsthand knowledge of how the firm’s products and services are perceived and can be improved upon.”

Aha. De les alhier is dus (encore): marketeers, word en doe social. Terwijl je baas aan het vergaderen is en zich verdiept in hoe het nu moet met de centjes, zet jij de lijnen uit voor een nieuwe machtsstructuur. Je marketing insights haal je van Twitter en Facebook. Daardoor krijg je meer macht. En word je een nog betere marketeer. Soms zijn de dingen heel gemakkelijk…

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door ‘een’ onafhankelijk onderzoeksbureau en is gebaseerd op 250 telefonische interviews. 125 met advertising beslissers at random geselecteerd uit 2000 van de grootste advertentiebedrijven in de VS, 125 met senior marketing executives at random geselecteerd uit de 2000 grootste bedrijven in de VS.


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • De vraag hier is even wie er meer macht heeft gekregen. Ik zou namelijk zeggen dat het de klant is die machtiger geworden is.
    De dat de marketeer daar steeds meer naar luistert zou geen nieuws moeten zijn (maar is het wel).

    Voor mijn gevoel (maar niet onderbouwd met mooie grafieken) is de macht van de marketeer zoals die was aan het afbrokkelen. Iedereen kan tegenwoordig de dialoog met klanten aan gaan, daar is geen marketeer voor nodig die denkt in 4 (5 of 6) P's of in modellen van Porter of Abell voor nodig. Het gaat om dialoog, om je open durven te stellen voor input van je klanten.

    De contactcenters spelen daar een steeds grotere rol in. Dit is namelijk de plaats bij uitstek waar de dialoog met de klant gevoerd wordt.
    Zolang we nog maar nauwelijks marketeers in het contactcenter zien zal hun macht ook niet echt toenemen.

    Des te erger dat ze denken dat het anders is.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.