Krassen op je auto: de resultaten

Krassen op je auto: de resultaten

{title}In de aankondiging van de guerilla actie ‘krassen op je auto’ had ik al aangekondigd dat we natuurlijk ook de cijfers gingen publiceren van het resultaat van de actie.

Belangrijk is om natuurlijk uit te gaan van een doelstelling, pas dan kan je goed meten of je die gehaald hebt. Het doel van de actie is om de naamsbekendheid van VrijVerzekerd te vergroten, en om het merk VrijVerzekerd te associëren met ‘leuk en gemakkelijk’. Verzekeringen zijn immers het Tweede online product van Nederland. Belangrijk is dat directe traffic, hoewel natuurlijk fijn, geen direct doel is. De reden hiervan is dat je je verzekering toch niet op elk moment kan opzeggen en het gaat er dus om dat je top of mind zit om een offerte aan te vragen als dat moment wel komt.

Interessant om mee te nemen is dat de hele campagne voor een bedrag van onder de € 1.000,- is gedaan.

De resultaten:

  • De video op YouTube is op dit moment (5 aug) 6.700 keer bekeken.
  • De video staat op #31 in de Meest bekeken lijst van YouTube in de categorie Humor (niet slecht voor een reclameactie van een verzekeraar).
  • Het bericht en de blogs op o.a. Marketingfacts en Molblog zijn overgenomen door tientallen blogs in Nederland (waaronder, autoscoops en het blog voor ondernemers Bizz.nl) en België (waaronder de marketingblog van de Belgische kwaliteitskrant De Standaard).
  • Het bericht is in totaal enkele tienduizenden keren bekeken. Helaas geven behalve Marketingfacts en Molblog de andere blogs geen cijfers per bericht.
  • Het site-bezoek is met de factor 3 gestegen tijdens de actie, een paar duizend extra bezoekers. De gemiddelde tijd op de site is gestegen met 20% naar 3 min 07 sec.

Ook zie je de foto’s komen. De foto bovenin dit bericht heb ik gewoon via Google gevonden op http://www.autoscoops.eu als je zoekt op images ‘krassen op je auto’. Onderstaande foto is naar Serge gemaild n.a.v. een blogpost, ook leuk, geen krassen op je auto, maar een PC hoofdstraat variant, op je Vespa.

{title}

Al met al lijkt de actie me zeer geslaagd, met minimaal budget een behoorlijke exposure gegenereerd. Vooral in ‘the long tail’ zal deze het nog wel even blijven doen, omdat veel van de blogs en links toch lang blijven hangen. Het ging met name om naamsbekendheid van Vrij Verzekerd en ik denk dat een paar duizend youtube views, vele duizenden blog lezers en natuurlijk een uitverkochte stapel stickers daar zeker flink aan heeft bijgedragen.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Bas, Serge: mooi om de cijfers van deze campagne ook te zien. Toch vraag ik me af of je de campagne wel succesvol mag noemen. Laten we er vanuit gaan dat je enkele duizenden mensen hebt bereikt. Hoeveel daarvan vallen daadwerkelijk ook in de doelgroep? Hoeveel daarvan hebben daadwerkelijk ook de naam van de verzekeraar onthouden? Als naamsbekendheid de doelstelling was van deze campagne, dan moet je ook de verandering in naamsbekendheid meten en rapporteren omdat dat pas echt iets zegt over het succes van de campagne.

    geplaatst op
  • De klant vond het succesvol, Marco. Mensen vonden het leuk om stickers op auto’s van vrienden en buren te plakken. Dit is voor ons de graadmeter van het succes. Want aan het begin twijfelde de klant (en wij ook) of men zo’n grap met zijn auto überhaupt zou accepteren.

    Om verandering in naamsbekendheid te meten, moet je als merk al enige naamsbekendheid hebben bij een breed publiek (VrijVerzekerd is geen Interpolis of Centraal Beheer, het merk bestaat pas). Anders meet je 0,01% verandering of moet je een grotere steekproef nemen. En kosten van zo'n onderzoek zijn vaak vele malen hoger dan de kosten van deze campagne:-)

    Wat de doelgroep betreft, was de video op YouTube vooral bekeken door de Nederlandse mannen van 35-44 en vrouwen van 45-54 (dit zijn stats van YouTube zelf). Dit is heel belangrijk voor VrijVerzekerd, want ze geven een hogere korting aan ervaren autorijders. Daarnaast werd de video vooral bekeken door lezers van marketing blogs en blogs voor ondernemers. Ze zijn hoogopgeleid, verdienen bovenmodaal en rijden waarschijnlijk in een duurdere auto. En juist voor een duurdere auto krijg je een hogere korting bij VrijVerzekerd (je betaalt bij VV geen provisie maar een vaste vergoeding per maand ongeacht het verzekerde bedrag, dus hoe hoger dat bedrag, hoe hoger je korting).

    geplaatst op
  • Had het nog niet voorbij zien komen, maar leuke actie..

    geplaatst op
  • @Serge Persoonlijk heb ik de actie en het filmpje gezien maar het is me niet opgevallen dat het van VrijVerzekerd was. Geslaagd op sommige vlakken maar de communicatie van de naam kan mijns inziens veel beter.Dit bericht is eigenlijk pas echt de naamsbekendheid en wordt hopelijk voor jullie goed gelezen. Maar is het ook deel van de communicatiestrategie?

    geplaatst op
  • Inderdaad wel voorbij zien komen, maar dat het van VrijVerzekerd was is me volledig ontgaan. Juist in zo'n competatieve markt is de naamsbekendheid cruciaal. Maar goed, mijn waarneming is ook slechts N=1, dus dat hoeft niet representatief te zijn.

    geplaatst op
  • @ Martijn en Floris

    Ja, het is altijd lastig om de juiste balans te vinden tussen de leuke content en je commerciële boodschap. We wilden niet te opdringerig zijn met de commerciële boodschap in deze guerrilla actie. Wellicht moesten we meer accent leggen op de naam van VrijVerzekerd.

    De naam van de afzender staat overigens op de sticker (“Verzeker je auto op VrijVerzekerd.nl en bespaar 10-49% op je premie”). Ook op YouTube hebben we uitgelegd wie de afzender is - met overlay annotaties in de video zelf, en in de info naast de video. Plus, de video is namens VrijVerzekerd op YouTube geplaatst. Hopelijk hebben jullie nu wel kunnen onthouden wat de naam van de adverteerder was:-)

    geplaatst op
  • @Serge Ik vind het lovenswaardig dat je hier de dialoog aangaat en ons van meer informatie voorziet. Dat verhoogt de kwaliteit van Marketingfacts aanzienlijk en is ook zeer positief voor je merk. Je antwoorden zijn helder en ik begrijp het nu ook beter.
    Ik kan je verzekeren dat ik VrijVerzekerd nu niet meer vergeet ;-)

    geplaatst op
  • Mooi bereik voor 1000 euro.
    Maar traffic was een secundaire doelstelling, terecht opgemerkt.
    Ik lees nog niet of deze actie nou gezorgd heeft voor de juiste waardering ( leuk en makkelijk) of voor een toename in naamsbekendheid.
    Misschien nog te vroeg om uitspraken over te doen, maar uiteindelijk de meest interessante cijfers...
    Hou ons op de hoogte! Groet.

    geplaatst op
  • Wie voor 1000.- euro dit opzet is goed bezig. Ruim 6000 keer youtube is niet verkeerd, zeker als je beseft dat lang niet alle sites embedded de filmpjes plaatsen. In het filmpje zelf blijft de naam te veel op de achtergrond.

    Vraag me alleen af of het niet net iets groter had gekund. Maar voor 1000.-....

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.