Boekrecensie: Niche Envy

22 juli 2009, 05:59

Joseph Turow geeft een kritische blik op de mogelijkheden en gevaren van database marketing en niche targetting. De twee zijn ontzettend in opkomst en vooral mogelijk geworden door het internet. We hebben allemaal zorgen over wat grote bedrijven met de informatie die ze over ons verzamelen doen. Echter is het bijna iedereen onduidelijk wat dat dan zou kunnen zijn. In Niche Envy probeert Turow antwoorden op die vraag te vinden.

Samenvatting

Turow geeft een inhoudelijk en gedetailleerd overzicht van wat de mogelijkheden zijn van database marketing. Aan de hand van interviews en praktijkcases geeft hij wat er in de praktijk gebeurd, en wat voor consequenties dat voor ons heeft. Volgens Turow begon deze vorm van marketing bij de versplintering van bijvoorbeeld televisie kanalen. Marketeers waren bang dat hun boodschap zou verdwalen in een woud van advertenties. Daaruit ontstonden twee richtingen, direct marketing en product placement. Uiteindelijk komen deze vormen weer langzaam aan bij elkaar.

Marketeers communiceren gepersonaliseerde boodschappen, geven ons ‘persoonlijke’ en houden precies wat we op hun website doen. We weten dat er gevaren zijn, maar de voordelen wegen daar voorlopig tegenop. We vullen complete profielen voor marketeers om ons beter te bedienen, sterker nog sommige liegen zelfs om extra voordeel te behalen. “Google knows a lot more about you than you know about Google.”

Een klassiek voorbeeld van product placement in deze tijd is Oprah Winfrey die het hele publiek een gratis auto gaf. Een schatting van onderzoekers was dat dat ongeveer 20 miljoen aan indirecte advertentie-inkomsten opleverde, zegt Turow.

Langzaamaan komen de twee samen door databasemarketing te koppelen aan productplacement. De techniek is nog niet zover, maar dat is slechts een kwestie van tijd denkt Turow. De TiVo weet bijvoorbeeld bijna alles van het kijkgedrag van de eigenaar van het kastje, wat wordt opgenomen wat niet etc. We staan nu pas aan het begin, maar uiteindelijk zal al deze informatie gebruikt gaan worden voor combinatie van product placement en direct marketing. Marketing wordt een nog veel essentiëler deel van media betoogt Turow.

De kracht van het boek zit hem niet alleen in de haarfijne analyse, maar ook in een gedeelte van de oplossingen. Turow geeft zeer specifieke tips hoe beleid marketing enigszins kan beteugelen. Bedrijven die geen openheid geven wat ze opslaan (en dit niet laten controleren) zijn een bedreiging voor het vertrouwen van de branche in zijn geheel. Horrorverhalen zullen het moeilijker maken data te verzamelen, terwijl dat verzamelen ook positieve kanten kan hebben.

Stijl

De academische achtergrond van Joseph Turow is tot een minimum beperkt. Bronnen zijn er in overvloed, maar allemaal als eindnoten. De bron zoeken kan dus wel, maar is niet storend door het boek heen verwerkt. Levendige voorbeelden en hele concrete gedetailleerde ideeën maken het boek erg makkelijk en vooral leuk om te lezen. Verder geeft een genuanceerd beeld, en is het zeker niet enkel negatief.

Joseph Turow

Professor Joseph Turow is gespecialiseerd in mediafragmentatie en de gevolgen daarvan. Hij bestudeert de verschuiving van massa media naar gefragmenteerde media. Turow heeft een lange reeks boeken en artikelen op zijn naam staan, en zijn schrijfervaring is duidelijk terug te zien in dit boek. Op http://joeturow.blogspot.com/ houdt hij een interessante blog bij.

Conclusie

Het boek van Turow is wat mij betreft een must-read voor iedere marketeer. Database marketing en product placement hebben grote gezamenlijk toekomst, en de ideeën daarover van Turow schetsen een praktisch beeld waartoe dat kan leiden. Niche Envy, Marketing Discrimination in the Digital Age, heeft alles in zich; praktisch, theoretisch, inspirerend, alarmerend. Het verdient zeker meer aandacht dan het tot dusver heeft gekregen.

Meer informatie

Niche Envy verscheen voor het eerst in 2006, en is herdrukt in 2008. Bij mijn weten is het boek niet in het Nederlands vertaald.

Joseph Turow, Niche Envy: Marketing Discrimination in the Digital Age

235 pagina’s

$27,95 bij Amazon (meen me te herinneren dat hij goedkoper was toen ik hem kocht)

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!