Almar Latour (Wall Street Journal Online) en de waarde van informatie

17 juli 2009, 06:31


Woensdag bezocht ik de redactie van The Wall Street Journal in NYC. Managing editor online Almar Latour liet me in een rondleiding de volledig geïntegreerde nieuwsmachine zien, in een nieuw gebouw op 6th Avenue. Indrukwekkend, net als de cijfers van de online WSJ. Een miljoen abonnees, 26 miljoen bezoekers per maand. Een lichtend voorbeeld voor The New York Times? In dit verhaal op AlleyInsider worden Latour en zijn team om de slimme aanpak de hemel in geprezen.

Latour houdt het in New York voor gezien en gaat naar Azië, waar hij managing editor van zowel de printversie als van de online Wall Street Journal wordt. Een gesprek over deze nieuwe uitdaging, over betalen voor online content en over de waarde van informatie. “Het uitgangspunt is: informatie heeft waarde. Als je dat niet onderkent, kom je op hele andere conclusies terecht.”

Dubbele cijfers

Latour: ‘We zijn meer dan verdubbeld in het aantal bezoekers. We hebben nu 26 miljoen bezoekers per maand. We zitten op meer dan een miljoen betalende abonnees. De site is veranderd de afgelopen jaar. Dat heb ik afgerond, een goed moment voor mij om te kijken naar andere onderdelen van The Wall Street Journal.’

Spelen met firewalls

Latour en zijn team hebben de laatste jaren gespeeld met de firewall. Soms zetten ze die om een bepaald verhaal wél op. Maar soms ook niet. Op die manier kunnen non-subscribers zien wat ze missen. Teasend? Latour vindt dat je het zo zóu kunnen noemen. Maar hij noemt het liever het introduceren van de Wall Street Journal. “Vroeger zat alles achter slot en grendel. Om de franchise van The Wall Street Journal te laten groeien is het belangrijk om mensen te laten weten waar we toe in staat zijn, journalistiek gezien.”

Waarde van informatie

Uitgangspunt en overtuiging van Latour en The Wall Street Journal: informatie heeft waarde. Als je dat als uitgangspunt neemt, kun je gaan bepalen hoeveel waarde je kunt toekennen aan een bepaald verhaal. Dat is afhankelijk van wanneer informatie beschikbaar komt, en wat de kwaliteit daarvan is.

Latour: “Als iets helemaal kersvers en nieuw is in de eerste paar seconden, dan is dat voor bepaalde mensen meer waard dan voor andere mensen, die er misschien iets minder voor willen betalen als ze het een paar minuten later krijgen. Vijf jaar later kan datzelfde verhaal een andere waarde hebben voor iemand die research doet en echt moet weten wat er toen precies is gebeurt.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    heUZkpftpx

    tramadol online buy 200 mg tramadol online – many 50mg tramadol overdose


    16 oktober 2013 om 23:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!