BingTweets: een gammel huwelijk van twitter en search

BingTweets: een gammel huwelijk van twitter en search

BingTweets Twitter is search 2.0. Tenminste, als je niet zozeer geïnteresseerd bent in relevantie maar meer voor versheid van de berichtgeving gaat. Twitter biedt immers veel, veelal ongeverifieerd maar bovenal vers-van-de-pers nieuws. Ideaal om op de hoogte te blijven als er ergens een vliegtuig neerstort of een popster plots overlijdt.

Twitter, en dan vooral de Twitter search, doet daarmee een serieuze gooi naar de gunsten van zoekmachinegebruikers. Uiteraard onderkennen de zoekmachines deze ontwikkeling. Zo vind je in Google verdacht vaak een Twitter statuspagina in de top-10 resultaten voor een willekeurige zoekopdracht, ondanks de doorgaans magere SEO score van zo’n pagina. Maar waar er bij Google voorlopig stilte heerst rond een daadwerkelijke realtime integratie van Twitterberichten is Microsoft’s hippe nieuwe zoekmachine Bing hard aan het testen. Het voorlopige resultaat heet heel creatief Bingtweets.

Resultaten voor Marketingfacts in BingTweets

Bingtweets is een samenwerking van Federated Media, Twitter en Bing. De essentie is zowel simpel als doeltreffend: combineer de kracht van een traditionele search engine met de realtime resultaten van een microblog als Twitter en voilá, je hebt een dimensie toegevoegd. Maar waar hebben we dat eerder gezien? Oh ja, die greasemonkey Twitter plugin voor Firefox:

Twitter results greasemonkey plugin voor Firefox

Minder sexy, zonder realtime verversing in de resultaten, maar de essentie is hetzelfde: verrijk je resultaatpagina’s met user generated content en de wereld wordt een betere plek.

Highlighting in tweets in BingTweetsHet lijkt een dappere zet van Microsoft om een dergelijk initiatief officieel te steunen. Ze zijn naar mijn weten de eerste van de grote zoekmachines die dit doet. Kudos, derhalve. Maar toch knaagt het een beetje. Want laten we wel wezen, het mag dan een beta zijn, ze hadden er wel een beetje meer over na mogen denken.

Zo kun je je afvragen hoe gebruiksvriendelijk de main search bar rechts bovenin is. Had die niet wat prominenter in beeld gemoeten? En waarom worden links vanuit tweets wel in een nieuw venster geopend en de bing resultaten in hetzelfde iframe? Niet heel consistent. Daarnaast is de refresh rate van de tweets bij populaire zoektermen wel erg hoog: het zijn misschien maar 140 karakters maar drie seconden is soms echt te weinig om het bericht te kunnen lezen. En het highlighten van de zoekterm in de tweets verloopt ook al niet vlekkeloos.

Ik wil niet spreken van een gemiste kans, daarvoor ben ik te opgetogen dat een zoekmachine eindelijk echt iets met twitter doet. Maar het had natuurlijk veel spannender gekund. Want waarom zou je niet gewoon ineens een blokje twitterresultaten tussen de webresultaten gaan integreren, zoals Google dat ook doet met afbeeldingen, videos en blogs? En dat dan zonder persbericht de wereld in helpen en het laten oppikken door Twitteraars, dát is pas hip!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Resultaten van Google zijn behoorlijk actueel. Twitterberichten van minder dan uur geleden duiken op in de zoekresultaten en ook dit bericht is al binnen een half uur na plaatsing te vinden in Google. Ik snap de behoefte aan aparte oplossingen voor realtime search (lijkt gelijk te staan aan Twitter Search) niet zo heel goed.

    Als ik echt realtime iets wil volgen op Twitter zijn daar al lang specifieke oplossingen voor en als ik op zoek ben naar informatie, wil ik gewoon relevante zoekresultaten. Als die dan toevallig van een kwartier geleden zijn is dat mooi meegenomen.

    Maar gezien de aandacht die het op diverse fora krijgt denk ik dat ik ergens een afslag heb gemist en het kwartje gewoon nog moet vallen.

    geplaatst op
  • @Gert
    Ik ben het met je eens dat Google doorgaans behoorlijk actueel is met z'n resultaten. De news results bieden doorgaans behoorlijk rappe berichtgeving. Maar het is natuurlijk postkoetswerk vergeleken met de snelheid waarmee je via Twitter te horen krijgt dat er een tsunami aanstaande is in Nieuw Zeeland. Om vervolgens na een kwartier te zien dat het allemaal wel meevalt daar. Het is loeisnelle berichtgeving maar lang niet altijd even geïnformeerd.

    geplaatst op
  • @Wouter
    Ik snap dat de resultaten in Google soms te langzaam zijn, zelfs al krijg je de informatie al na een kwartier. Wat ik echter niet snap is waarom er zo'n hype is rondom de realtime/twitter-search, terwijl die zoekmogelijkheid al lang geboden wordt door Twitter zelf: http://search.twitter.com/search?q=tsunami

    Kortom, welk probleem probeert Bing precies op te lossen?

    geplaatst op
  • @Gert
    Bing voegt hiermee een dimensie toe aan de zoekresultaten onder het motto aggregatie. Er zullen vast mensen zijn die op dit moment informatie over tsunami's zoeken. Met een aggregaat als BingTweets word je er vervolgens fijntjes op gewezen dat er net eentje aan de gang is. Of was, want zo snel kan het gaan, ;).

    Niet revolutionair, wel nieuw.

    geplaatst op
  • @Wouter
    Helder.
    Overigens wel een hele magere poging, aangezien het Bing-zoekscherm gewoon met een iframe wordt opgeroepen. Ze hadden net zo goed Google of yahoo! kunnen inframen.

    geplaatst op
  • Volgens mij heeft realtime search pas zin als daarmee gezocht wordt in meerdere sites. Wat Bing hier doet is gewoon de twitter search naast haar eigen resultaten plakken. Dat voegt natuurlijk niet zoveel toe.
    Maar als ze ook statusupdates vanuit myspace, linkedin en hyves meenemen, dan kan ik me nog voorstellen dat het een beetje zinnig is.

    Nu ik toch aan het typen ben: Oei wat een ongelofelijk gedrocht is BingTWeets! Ze hebben niet eens hun best gedaan om het er mooi uit te laten zien en het een beetje te integreren, gewoon Bing inframen en Twitter search ernaast plakken. Wat een afraffelklusje zeg!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.