Economisch weerbericht (39): Dubbele dip?

10 juli 2009, 07:55

{title}Had ik “Aardverschuiving” maar voor nu bewaard, want de G8 is bijeen in het afgelopen april door aardschokken geteisterde L’Aquila. Het is ergerlijk en waarschijnlijk de laatste keer dat de tanende machten van weleer doen alsof ze de wereldzaken wel eens even zullen tackelen. De aardverschuiving ten gunste van Azië heeft al lang plaatsgevonden. Donderdag werd dat weer pijnlijk duidelijk, toen China bij de G8 kwam buurten in het Adelaarsnest (Aquila) van Berlusconi om scherpe kritiek te uiten op de wereldmuntstatus van de zieltogende dollar. En terecht. Weet u waar Amerikaanse en Europese automakers zeilen moeten bijzetten om aan de vraag te kunnen voldoen? Juist, in China. En wie gooit het Jaguar XJ-ontwerp rücksichtslos op de schop ten teken van zijn nieuwe hegemonie? Juist, het Indiase Tata.

In Amerika krijgen Ford, Nissan en Tesla een paar zakcenten om groene auto’s te bouwen. Maar daar gaat de schoorsteen van de Amerikaanse economie echt niet van kunnen roken. Een tweede stimuleringspakket is noodzakelijk: het eerste is aan het verdampen. Er moet nodig meer geld komen om de beoogde ombuiging van de crisis te realiseren, maar dat is op. Worden de extra miljarden wel bijgedrukt, dan kan Amerika zijn dollarpositie definitief gedag zwaaien.

De les lijkt te zijn, dat alles wat je maar halfbakken stimuleert, weggegooid geld is: too little too late. Maar ook daar raken de meningen steeds verder over verdeeld. Grootbanken bijvoorbeeld moeten helemaal niet allemaal worden gered. In die richting neigt Philipp Hildebrand, de nieuwe president van de Schweizerische Nationalbank. Want too big to fail kan makkelijk omslaan in too big to save. Daar kunnen ze in IJsland van meepraten.

De G8 zien de bui al levensgroot hangen. In een gezamenlijk communiqué maakten de wereldmachten van weleer duidelijk, dat hoewel er tekenen van stabilisering zijn, een dubbel-dip-recessie niet valt uit te sluiten.

Jaap Bloem
Research Director Sogeti/VINT bij Sogeti/VINT

Jaap Bloem is in IT since the PC and now a Research Director at Sogeti/VINT. In his days at KPMG Consulting he co-founded the IT Trends Institute. Jaap was a publisher of IT books and editor in chief of IT magazines at Wolters Kluwer. Before coming to VINT, Jaap was the Marketing Executive for the Dutch Chapter of ISOC, the Internet Society. Jaap has co-authored many books and articles, and loves to develop and evangelize ground-breaking thought and insight together with colleagues and partners. Jaap Bloem is in augustus 2018 overleden.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Arnoud Rademaker

    Dip of dipsaus? Helaas, werkelijke ontwikkelingen worden vaak niet gezien doordat we te allen tijde gebruik maken van een dipsausje. Het zicht op werkelijke processen wordt vertroebeld waardoor we niet meer kunnen zien wat er op ons bord ligt! Hetzelfde gebeurde voordat de recessie zich in zijn volle omvang aan ons openbaarde. Ook toen gebruikte we een pepsausje waardoor ons zicht op toekomstige ontwikkelingen werd vertroebeld. De discussie op Marketingfacts ‘www.marketingfacts.nl/berichten/20080320_komt_de_recessie/ ‘is hier een mooie illustratie van.

    Ook nu wordt het ingezette proces van herstel in mijn beleving miskend omdat we deze onderdompelen dipsausje van ellende. Niets menselijks is ons vreemd. Ik ben van mening dat het ingezette proces van een pril herstel zal leiden tot de volgende hausse! Al is het alleen maar omdat de inflatie de pan zal uitrijzen.

    De tijd zal het leren. Jaap, eerst maar eens genieten van het weekend en van de Tour. Wie had gedacht dat Lance Amstrong zo’n comeback zou maken. Niemand toch?


    11 juli 2009 om 04:10
    Arnoud Rademaker

    Beste Jaap.

    De 20 groten der aarde hebben allemaal belang bij een wederopstanding van de economie. Nu de rijken, woonachtig in de groep van 20 landen, overal ter wereld banger zijn voor een krasje op hun Porsche dan voor een (ideologisch) gezichtsverlies zullen ze niet (meer) zo snel meer naar de (economische) wapens grijpen.

    In mijn opinie hebben zij, met behulp van de toezichthouders en van de politiek, een knap staaltje werk verricht. Namelijk het afwenden van een systeemcrisis. Het volgende doel zal zijn: ‘Het laten ontstaan van inflatie’. Als dit lukt, en het zal lukken, zal de bevolking weer tevreden zijn en zullen de onroerend goedprijzen weer stijgen. Bovendien neemt de schuld verhoudingsgewijs af ten opzichte van het inkomen. Mooier kun je het niet hebben. In dat geval worden we allemaal weer een beetje virtueel rijker en vrolijker. Behalve degenen die netjes sparen, huren of gewoon met een broodtrommeltje naar het werk gaan. Maar ja, zij voelen zich in ieder geval gelukkiger met een beetje inflatie dan met een keiharde deflatie. Wie wil er nou loon inleveren?

    Jammer dat onze Wouter Bos het zo slecht doet in de peilingen. Ik gun hem wat (koers)winst. Per slot van rekening heeft hij zijn nek uitgestoken en onze IJslandse spaarders mooi van liquiditeiten voorzien.

    Tot slot, een hogere inflatie is ook goed voor de (reken)rente. Immers, als de rente stijgt, hebben de pensioenfondsen weer een reden om feest te vieren. Zij zitten ook niet te wachten op het gemor van die pensioengerechtigden. Volgens mij hebben zij niet zoveel meer belegd op de beurs. Daarom hopen zij volgens mij meer op een hogere rente dan op enige koerswinst. Daar wordt (gelukkig) voor gezorgd door al die extra liquiditeiten.

    Jaap, het wordt weer eens tijd om de slingers op te hangen. Inderdaad. De G-8 heeft meer aan een G-20. Al is het alleen maar om de 12 extra reisjes. Laten we wel wezen, in Azië eet men toch veel lekkerder dan hier in Holland. Die stamppot hebben we onderhand wel gezien. Het wordt tijd voor wat exotisch.


    13 juli 2009 om 12:02
    Arnoud Rademaker

    Maar Jaap, ze hebben toch wel een airco?

    Trouwens, mijn dochter is er tijdens de Olympische Spelen geweest. De rijk gevulde borden zagen er, met dank aan de moderne communicatietechnologie, fantastisch uit! Laat ze nou net die (koude) kikker gemist hebben 🙂


    13 juli 2009 om 12:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!