YouTube verdubbelt filmgrootte, Vimeo wil naar Plus

3 juli 2009, 04:57

{title}Niks serverkosten. Niks, we moeten het werkbaar houden. Niks, wij hebben ook last van de recessie en dat moesten jullie als gebruiker ook maar eens gaan voelen. Bij Google’s YouTube knallen de kosten nog steeds door het dak en hoe het met de winst/omzet staat laat zich raden naar aanleiding van dit bericht: ‘YouTube lijdt half miljard verlies in 2009’.

Dus wat doe je dan, nu HD steeds meer standaard wordt en gebruikers lopen te dreinen over die toch wel erg beperkte grootte van de te uploaden videobestanden van 1Gig. Dan verdubbel je die grootte gewoon naar 2Gig (via Nu.nl, hier op YouTube Blog). Waarom is dit belangrijk? Omdat ik me gisteren verbaasde over deze aankondiging van Vimeo: ‘New source file policy’. Ik weet het appels met peren, David, Goliath. Maar ik wilde hem toch even delen. Want bij Vimeo hebben ze een strategie om geld te verdienen, zo lijkt het.

”The staff here at Vimeo is committed to making this website stick around for a long time. We want your videos to live here for years and years, so that you can relive moments from your life and re-watch your creative achievements. In order to make that possible, we have to keep a close eye on the costs of running the site, and make sure that we’re not being irresponsible with our resources.”

YouTube naar 2Gig. Bij Vimeo betalen als je de source file in originele bestandsgrootte wilt blijven downloaden. Opwaarderen naar Plus account bij Vimeo, en je hebt nergens last van. 60 dollar betalen voor ongelimiteerd video’s publiceren. In deze tijden van internettax en Commissies Brinkman en FlickrPro-accounts klinkt het helemaal niet meer raar. Eerst was ik boos; ik moet mijn (de video’s voor M!) source files van Vimeo gaan halen, ze worden per 1 augustus omgezet in mp4-bestanden. Later dacht ik: filehosting (denk dat ik er meer dan 15 gig heb staan) kost geld. Nog steeds. En dat met die Plus-accounts: dat is eigenlijk ook wel een mooie propositie….

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

12 Reacties

    media

    Ik gebruik al een tijdje Vimeo Plus en 60 dollar voor een heel jaar hosting van video is zeer redelijk. Het lijkt me niet slim van Vimeo om de gratis versie helemaal te laten vallen. De meeste Plus-gebruikers zijn immers ooit met de gratis versie begonnen, zijn tevreden over de service en stappen op een gegeven moment over.


    3 juli 2009 om 05:15
    Jeroen van der Horst

    Ik vind het nog altijd jammer dat er geen filmpjes op mogen van 10minuten of langer. Hier met de lokale omroep gebruiken we Vimeo omdat deze wel aan die eisen kan voldoen.

    Helaas is de vindbaarheid dan minder aangezien veel mensen op Youtube zoeken.

    Verder is het niet het origineel logo boven dit artikel…


    3 juli 2009 om 05:51
    mgvandenbroek

    @Jeroen: Dat doet YouTube om ervoor te zorgen dat er geen films en series etc worden geupload. Weet niet meer waar ik dat las. Dat kan wel op Vimeo inderdaad. Maar films/video’s worden daar inderdaad stuk minder gevonden/gezocht. Daar baal ik ook wel eens van, hoewel ik de player van Vimeo echt uberstrak vind.

    @Marco: Ze laten de gratis versie absoluut niet vallen. Die gebruiken ze nog steeds als jump-off naar de betaalde dienst. Dat is dus helemaal zo gek niet!


    3 juli 2009 om 05:55
    erwblo

    Vimeo is een goede service, Vimeo Plus is de upgrade dubbel en dwars waard.


    3 juli 2009 om 07:06
    sjongsma

    Inderdaad zoals Matthijs zegt in zijn post: de community bouwen en betrekken. De reacties spreken voor zich: iedereen snapt de keuze. Niet alleen vanwege de “verbondenheid” met het platform, maar ook vanwege de openheid in de post vanuit Vimeo. Textbook voorbeeld!

    Daarnaast is het nog niet eens zo gek wat ze doen: gratis accounts blijven de mogelijkheden houden, alleen wordt je originele sourcefile naar een week verwijderd. Maar de MP4 blijft beschikbaar voor download.

    Prima service en die +upgrade is het geld zeker waard


    3 juli 2009 om 07:37
    mgvandenbroek

    Maar, @siegfried: wat heb je aan een mp4 format. Dat kun je niet meer omzetten naar iets anders, niet hergebruiken op groot scherm, kwaliteit is niet meer echt denderend, dan? Ik zit er niet heel goed in, in die verschillende formaten voor video. Zal @vincente of @remcobron eens vragen!


    3 juli 2009 om 07:41
    erwblo

    Mathys, het origineel kun je toch wel op hoge kwaliteit zelf bewaren? Niet zo zeuren, hoor 😉


    3 juli 2009 om 07:47
    mgvandenbroek

    @Erwin: Je hebt wel een beetje gelijk.

    Ter verdediging:

    Het was best veel werk om te checken of ik alle orginelen gesaved had en het kostte best wat tijd om de video’s die ik niet op harddisk had staan te gaan downloaden. 1 augustus zit ik in de bushbush van Canada, dus was opeens haast klusje (vertrek vrijdag a.s. richting VS). Of ik moet gewoon de boel omzetten naar plus. Kan ook. Maar we lanceren als het goed is nu toch echt wel M! TV binnen enkele maanden. 😉


    3 juli 2009 om 07:55
    Remco Bron

    @Matthijs @Segfried: MP4 is eigenlijk prima bruikbaar voor de meeste doorsnee doeleinden maar het is niet dezelfde kwaliteit als het origineel natuurlijk.

    Het voordeel van Vimeo is dat ze HD video gebruiken en dat de MP4 dus wel een downsample encoding krijgt maar niet verkleind wordt – het blijft op 720p formaat. Voor de meeste mensen is dat prima.

    Echter, als je een hard core video freak bent dan wil je altijd het originele formaat behouden voor ‘je weet maar nooit’ dus dan is MP4 het weer net niet. Aan de andere kant de video freaks hebben ook wel de $60 ervoor over om een Pro account aan te schaffen.

    Ik begrijp de stap van Vimeo daarom ook heel goed. Het zal niet echt een grote impact hebben op het gros van de normale free gebruikers maar de video liefhebbers die op het randje zaten van wel of niet pro over de streep helpen.

    For the record: ik ben ook al een tijdje een zeer enthousiast Vimeo Pro gebruiker.


    3 juli 2009 om 08:28
    erwblo

    Nu ik het nog eens nalees, @matthijs wat leuk dat je mee mag in de camper van @marketingfacts! Met zijn allen door Canada 😉


    3 juli 2009 om 10:48
    mgvandenbroek

    @Remco: Dank voor je reactie!

    @Erwin: Nee, we gaan precies apart van elkaar. Als ik terug kom, gaat @marketingfacts weg. En ik geloof dat Marco richting Rocky Mountains gaat. Ik richting Nova Scotia 😉

    (excuses voor late reactie)


    6 juli 2009 om 05:23
    jkivit

    We gaan toch niet mieren over 60 dollar hé 🙂 ?


    6 juli 2009 om 19:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!