Max Kohnstamm leest de verkeerde weblogs

3 juli 2009, 02:47

Max Kohnstamm leest de verkeerde weblogs

In de Adformatie (print) van deze week een column van Max Kohnstamm getiteld “dom geblog.” Na ruim een week heeft Kohnstamm blijkbaar de tijd gehad om het hele rapport van de commissie Brinkman te lezen nadat hij eerder de reacties over het rapport op weblogs tot zich had genomen. Zijn conclusie:

(…) Geen van de bloggertjes heeft de moeite genomen om ook maar naar de samenvatting van het rapport te lezen. Ze kwamen direct massaal in opstand tegen dat ene ideetje over een heffing op internetaansluitingen. Hadden de bloggertjes ook nog een mening over de rest van het rapport? Nee, dat was te veel moeite, dan moest je namelijk eerst lezen. En lezen, dat is van het doorsnee bloggertje echt te veel gevraagd. Effe een gratis nieuwssite bekijken en hup, je smijt wat onzin op Geenstijl.nl. (…)

Het is duidelijk dat Kohnstamm weblogs als De Nieuwereporter, ReThinkingMedia of

Marketingfacts niet heeft gelezen. Blijkbaar was het teveel moeite voor Kohnstamm om iets verder te kijken dan zijn neus lang is waardoor hij is blijven hangen bij Geenstijl.nl en Twitter. Zou een cursus mediawijsheid wellicht iets zijn voor Kohnstamm?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

14 Reacties

    Maarten van Vulpen

    Inderdaad erg kortzichtig van Max Kohnstamm. Natuurlijk ging de eerste ‘buzz’ online over de internetheffing, maar er zijn voldoende websites die het rapport inhoudelijk hebben besproken en over de internetheffing heen zijn gestapt en ook de echte boodschap hebben meegekregen. GeenStijl en het Twitter zijn niet de toonaangevende plaatsen voor inhoudelijke reacties.


    3 juli 2009 om 03:22
    Leo Rietbergen

    Hoi Marco,

    Duidelijk verhaal klein aandachtspuntje,

    volgens mij mist het woord “niet” in: … Het is duidelijk dat Kohnstamm weblogs als De Nieuwereporter, ReThinkingMedia of

    Marketingfacts heeft gelezen. …

    mvgr

    Leo


    3 juli 2009 om 03:25
    media

    @Leo: had het inderdaad al gezien en aangepast; was ook nog erg vroeg toen ik dit vanochtend tikte 😉 Thx!


    3 juli 2009 om 03:26
    Leo Rietbergen

    … dat is snel, het staat er al bij ….


    3 juli 2009 om 03:26
    Roy Huiskes

    Als ze nu beetje als het AD zijn, krijg je nu melding dat er ook copyright zit op foto’s van de adformatie en dat het allemaal niet mag…

    Daarbij ben ik gekopieerde ANP berichtjes wel zat en moet je nog eens verdomd goed zoeken om een een ‘serieus onderzoeksjournalist’ stukje te vinden in de kranten van tegenwoordig. Verder willen ze graag naar maatschappelijk belang publiceren, maar lijken ze de connectie met de maatschappij toch ook met enige regelmaat flink kwijt te zijn. Overigens kunnen we dan wel meteen het tweede punt aanstippen: Journalistiek beslaat niet alleen de krant, ondanks dat het wel vaak zo gebracht wordt.

    Je gunt zo’n krant of blad toch ook niets meer alleen al door het toontje en de houding die ze zichzelf aanmeten…


    3 juli 2009 om 03:45
    Anton van Elburg

    Het was overigens een bloedserieuze journalist van het dagblad Trouw die als eerste wereldnieuws heeft gemaakt van de internetheffing.


    3 juli 2009 om 04:55
    media

    @hoxha: heel soms schrijven jullie best zinnige dingen 😉

    @anton: als je de hele communicatie rondom het rapport van de commissie Brinkman analyseert, kom je inderdaad tot de conclusie dat Trouw de toon heeft gezet en dat daarna een goede inhoudelijke discussie nauwelijks meer mogelijk was. Maar zover heeft Kohnstamm waarschijnlijk niet nagedacht, die was te druk met het lezen van alle tweets 😉


    3 juli 2009 om 05:18
    Henk Jan Dulon Barre

    Iedereen pleit in principe voor eigen parochie.

    Ik denk dat Kohnstamm wel degelijk de goeie blogs heeft gelezen. Alleen door zijn stelling op deze manier te poneren denk hij maximale invloed te hebben op de politici.

    “It is all marketing”.


    3 juli 2009 om 05:41
    media

    @Henk Jan: wat zou Kohnstamm met deze column dan willen bereiken bij de politici?


    3 juli 2009 om 05:43
    Stephan Fellinger

    @Marco D.: Ik zal Max de url van je artikel sturen, want hij leest vast geen MF 😉


    3 juli 2009 om 14:49
    media

    @Stephan: dank, ben benieuwd of hij ook de online discussie durft aan te gaan. Een column in print is wel heel erg makkelijk 😉


    4 juli 2009 om 08:54
    media

    @Marc: met alle respect, Max Kohnstam die een column per email opstuurt zodat iemand van molblog die kan plaatsen op een site waar je eerst moet registreren om te kunnen reageren. Bovendien, reageert Max daar wel? Komt bij mij allemaal een beetje over als print 1.1 😉


    4 juli 2009 om 09:29
    Frederik Hendrik!

    Deze meneer Kohnstamm heeft als motto, positioneer jezelf als expert en iedereen zal het overnemen. Google hem maar even. Deze man houd van interessant doen, en kritiek leveren op anderen, terwijl hij zelf een behoorlijk kortzichtig mannetje is met een veel te groot ego.

    Deze man is tevens docent op de Hogeschool van Amsterdam, waar ie zich als expert kan voordoen tegenover honderen minder-wetende studenten.

    Wat een klasse…


    5 oktober 2009 om 16:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!