Campaignspotting: Zomers zonder zorgen met Volkswagen

30 juni 2009, 04:28

{title}

Vandaag opnieuw de leukste campagne van afgelopen week op ICblog. Mét een toelichting van Caroline Adrichem, medewerker Communicatie, BU After Sales bij Pon Automotive BV. Volkswagen introduceerde de online zomercheck. Met dat spel kunnen Volkswagen-rijders online checken of ze wel écht goed voorbereid op vakantie gaan. Als er wat mis blijkt aan de auto, kan een afspraak gemaakt worden bij de dealer voor een real-life check (19,95 euro) maar je kan hem ook winnen als je het spel ‘uitspeelt’.

‘Een zomer zonder zorgen’, staat er groot op de site

Dat kunnen we natuurlijk nooit helemaal garanderen met een auto. Maar we kunnen wel zoveel mogelijk zorgen proberen te voorkomen. Dat doen we op een ludieke manier, namelijk met het online Zomercheck spel.

Ik dacht eigenlijk dat VW’s nooit met panne komen te staan…

Nee, dat is helaas alleen in sprookjes en fabeltjes, ook Volkswagen onderdelen zijn wel eens aan vervanging toe. Het hangt bijvoorbeeld ook van het rijgedrag van de bestuurder af. Het soort Volkswagenrijder bepaalt onder andere de noodzaak voor onderhoud. Daarom heeft de één eerder onderhoud nodig dan de ander. Als je een pittige rijstijl hebt, betekent het dat je banden sneller slijten.

Waarom hangt er in het spel een caravan achter de auto?

Jij bent overduidelijk geen hoogseizoen vakantieganger. Omdat er nog altijd ontzettend veel mensen in de zomer met caravan richting het zuiden van Europa vertrekken. Wij hebben gekozen voor de grootste gemene deler. Plus dat de trekhaak één van de punten is die gecontroleerd wordt tijdens de Zomercheck.

Heb je zelf het Zomercheck-spel al gedaan?

Wil je weten hoeveel keer? Ik kon hem op gegeven moment dromen. Ik had hem ook absoluut niet in één keer helemaal goed. In het begin zaten er teveel vragen in, dus hebben we hem ingekort.

{title}

Wat vinden de dealers van deze actie?

Het is heel erg belangrijk en interessant voor de dealer, er kan onderhoud uitkomen. Het is altijd beter om de check vlak voor de vakantie te laten uitvoeren dan dat je tijdens je vakantie met pech komt te staan.

Waarom op deze manier? Een mailing had ook gekund?

Dit is eigenlijk de eerste keer dat we zoiets hebben gedaan. We wilden heel graag iets ludieks doen, en met de bekende Volkswagen knipoog. We hebben de actie met een radiocommercial onder de aandacht gebracht en met onze vaste Volkswagen after sales direct mailing. Maar met alleen die mailing bereiken we niet alle Volkswagenrijders. Het gaat hier om een niet heel erg spannend product, maar het is wel belangrijk. Laten we dit dan op een leuke manier bekend maken, maar wel met serieuze ondertoon.

Hoe werd de campagne online aangejaagd?

Online hebben we alleen zoekwoorden ingekocht, en een banner op de Volkswagensite geplaatst. Het is ook een kosten – baten analyse.

En hoe zijn de resultaten?

We hebben de 250 prijswinnaars voor een gratis Zomercheck op de hoogte gesteld. Maar meer kan ik niet zeggen. De campagne moet nog helemaal worden geëvalueerd.

Komt er ook een wintersport check?

Wie weet? Maar ik denk het niet, we willen geen kopie maken naar de wintervariant van de check . Hoewel de Wintercheck ook heel belangrijk is.

Waarom loopt de kans op een gratis check maar tot 17 juni?

Je kunt ook daarna nog gewoon een Zomercheck laten doen maar de campagne brengen we tijdig, voordat mensen op vakantie gaan, onder de aandacht omdat ze bij hun dealer een afspraak moeten maken voor de check. De grote uittocht begint volgende week al.

Credits

Bureau: Achtung

Creatie: Joeri van Oostwaard, Jort Schutte, Mervyn ten Dam

Copy: Joeri van Oostwaard

Design: Jort Schutte, Jeroen Brinkhuis

Techniek: Willem Hein Treimstra

Audio: Vincent de Koning, Big Orange

Robert Doggers is oprichter van Next Episode, een podcastproductiebedrijf dat zich onder andere toelegt op podcasts voor interne communicatie en educatie. Hiervoor was hij 14 jaar lang als mede-oprichter verantwoordelijk voor social content bureau Yune.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Daan van Rossum

    Ik ben er benieuwd naar logica achter:

    “We hebben de actie met een radiocommercial onder de aandacht gebracht en met onze vaste Volkswagen after sales direct mailing.” (…) “Online hebben we alleen zoekwoorden ingekocht, en een banner op de Volkswagensite geplaatst. Het is ook een kosten – baten analyse.”.

    Radio en mailings zijn kosteneffectievere manieren om sitebezoek aan te trekken dan online advertising?


    30 juni 2009 om 05:56
    bartteriele

    @Daan > Volgens mij bedoelen ze met “de actie” als het gaat om radiocommercials niet de game, maar de check die je kunt doen voor 2 tientjes.

    Kortom: De game verwijst naar de actie (reallife check), en de radiocommercial verwijst *ook* naar de actie (reallife check). Veel gamespelers zal de dealers minder blij maken dan veel bezoeken aan de garage, vermoedelijk. 😉

    Caroline, Robert? Klopt dit, wat betreft die verwijzingen?


    30 juni 2009 om 09:35
    Robert Doggers

    Wat ik uit het interview begreep is dat de RC vooral is ingezet om de online game te promoten, alleen al ‘omdat je in 20 sec maar weinig info kwijt kan over de echte fysieke check’. Voor Pon is dit nogal nieuw en ze zijn met dit soort campagnes aan het zoeken naar de optimale, meest kostenefficiente mediamix. Dat is wsnl nooit alleen het een of het ander maar waar het zwaartepunt moet liggen gegeven de doelgroep? Ik zou dan niet durven te beweren dat er meer naar online zou moeten gaan, per definitie


    1 juli 2009 om 18:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!