Business Model Knowledge Fair: ‘Goody bag’ aan inspiratie
Vrijdag 19 juni 2009 vond in Hotel De Goudfazant in Amsterdam de eerste ‘Business Model Knowledge Fair’ en boekpresentatie plaats van het boek ‘Business Model Generation’ van de auteurs Alexander Osterwalder, Yves Pigneur en 400 anderen (aangekondigd hier op Marketingfacts). Het boek is een goed voorbeeld van co-creatie; meer dan 400 personen hebben geholpen het boek te herzien, en hebben er commentaar op gegeven.
In het boek staat het CANVAS business model concept centraal. Bram Fasseur heeft hier al eens een artikel over geschreven. Tijdens een presentatie van Osterwalder werd gereflecteerd naar business model innovatie en het CANVAS model. Dit model kan elke organisatie toepassen om het huidig of nieuw business model vorm te geven. Met behulp van 9 ‘bouwstenen’ vormt dit model een integrale aanpak van de vormgeving van het business model.
Na een interessante introductie in CANVAS en een aantal ‘business model praktijk voorbeelden’ was het de bedoeling dat de genodigden het business model van de persoon naast zich gingen schetsen. Iedereen kreeg tien minuten om de buurman/buurvrouw te ondervragen en naar aanleiding hiervan in tien minuten zijn/haar business model te schetsen volgens de CANVAS methode. Om het geheel nog eens een extra dimensie te geven moest het business model weergegeven worden met tekeningen, niet met woorden. Hiervoor was het bedrijf JAM ingeschakeld om de genodigden te introduceren in visueel denken en een spoedcursus ‘business tekenen’ te geven. JAM gebruikt visualisatie om bedrijfsproblemen op te lossen, duidelijk te communiceren en bij discussie van ideeën.
In eerste instantie dacht ik: “hoezo tekenen? Als ik iets uitschrijf is het toch ook duidelijk.” Maar eenmaal bezig realiseerde ik me dat je veel bewuster en meer analytisch aan de slag gaat met je business model wanneer je dit op een visuele manier doet. Meer denken over hoe je iets vormgeeft (en tekent) en uiteindelijk uitleggen waarom. Een dubbele verduidelijkingslag en weg naar ‘the big picture’. Dit principe wordt in het ook in het boek toegelicht.
Uiteindelijk leidde ‘mijn’ business model naar onderstaande tekening. Het gaat hier om een CO2 meter met media pakket om binnenklimaat op (basis)scholen te verbeteren en leerlingen en docenten bewuster te maken van en te laten leren over binnenklimaat, CO2, ventilatie etc.
Een ieder die bovenstaande ook wilt toepassen op zijn/haar business model raad ik aan het boek te gebruiken als informatiebron en even te oefenen met tekenen (mijn zwakke punt). Het boek komt officieel in september uit en kan hier bestelt worden. Zeker de moeite waarde om CANVAS en het ‘visuele denken’ eens toe te passen op uw business model! Hieronder de presentatie van Alex Osterwalder: