Cannes Lions Day: De eerste indruk + leuke toepassing(en)

23 juni 2009, 16:03

{title}Goed, de ‘itinerary’ voor komende week is opgesteld. Met ondermeer lezingen van Kofi Annan, seminars van 180 (vandaag), AKQA (donderdag), de uitreiking van de Cyberlions (woensdagavond) en nog veel meer. Het hele programma is hier in Cannes te vinden.

Maar wat is de eerste indruk na een half dagje rondlopen in het Palais de Festivals? De eerste indruk is goed en positief. Maar ook opvallend hoeveel van de populaire onderwerpen ‘technology driven’ zijn. Hieronder een drietal leuke voorbeelden… Als eerste (en gemakkelijkste): Twitter.

Lezing Biz Stone

Biz Stone, een van de oprichters van Twitter gaf een lezing van 45 minuten, en die was behoorlijk populair. Iets wat ik niet had verwacht. Althans niet in deze wereld van ‘snelle’ reclamemakers. Misschien moet ik mijn beeld van m’n collega’s in de brache bijstellen. Overigens roept Biz Stone (van Twitter) al enige tijd dat: ‘Twitter is about the triumph of Humanity, not technology’. Hij zal dus niet blij zijn dat ik het hier categoriseer in ‘technologie’. En daar heeft hij best een punt.

Coca Cola Vending Machines

Onderaan de trappen, bij de inschrijving staan speciale Vending Machines van Coca Cola. Speciaal, want op de (overal aanwezige) narrowcasting schermen, worden deze apparaten flink gepromoot. Wat is er zo bijzonder aan? Nou, ze bestaan uit een groot (~50×100 cm) touchscreen. Daarop kan je kiezen uit de verschillende soorten flesjes. Verschillend in opdruk. Niet in formaat of inhoud. Daarnaast draait er afen toe een fullscreen animatie op. Gemiste kans vind ik dat die animatie maar weinig link heeft met het beeld wat we kennen van de ‘Happyfactory´.

{title}

Hoe logisch zou het zijn dat je na keus van je product in een soort animatie wordt meegenomen zoals we die kennen uit de commercial? Niets van dat alles. In plaats daarvan een vrij functionele interface. Die er wel donders goed uitziet overigens. En dat is al genoeg voor serieuze rijen bij de 2 automaten die er staan!

Schematic touch board

Misschien laat Coca Cola het een beetje liggen. De kansen die het bedrijf Schematic biedt zijn wel erg magnetisch in aantrekkingskracht: Er draait een enorm (ja, enorm) touchscreen, die jou zodra je er heenloopt herkent op basis van RFID. Vervolgens kan je informatie uit het Cannes programma-overzicht naar jezelf sturen (via email) door content simpelweg over je naam te slepen.

{title}

Het mooie is dat meerdere mensen die ervoor staan tegelijk met de content kunnen interacteren, maar vooral ook met elkaar. Dit voelt super natuurlijk en logisch. En geloof me, ik ben geen gadgetfreak, maar dit ding wil je, bij wijze van spreken, thuis hebben! Alles wat die Coca Cola machines tekort kwamen, had deze applicatie wel: echte toegevoegde waarde.

Bart te Riele
creative director bij Energize

Bart is creative director bij Energize, en bouwt daar mee aan de visie en strategie van zowel het bureau zelf, als diverse mooie merken. Bart is een interactief dier, bovenmatig geintresseerd in menselijke drijfveren. Dat in combinatie met een flinke dosis marketingkennis en voldoende kennis van technologische ontwikkelingen maken hem een nieuwsgierig (en soms wat eigenwijs) persoon in de wereld van (interactieve) marketing en reclame.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Ditta

    Fijn om hieruit te lezen dat je weer lekker je ding aan het doen bent. Maakt het gemis thuis weer minder erg…. Veel plezier nog!

    Liefs, Liam, Tije en Ditta


    24 juni 2009 om 06:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!