Inzet van de stem van je bezoekers in optimalisatie trajecten

22 juni 2009, 06:31

{title}A/B/N, Multivariate testen, landingspagina’s testen en testen van targeted content; vele organisaties maken optimalisatieslagen dankzij de inzet van testen en targeting. Dat houdt in: Meten wat het beste werkt en welke elementen op een pagina daartoe bijdragen. Veel bedrijven denken met de inzet van dergelijke testen kwalitatief onderzoek volledig in de organisatie geïntegreerd te hebben. Echter, wordt ook met deze tools objectief kwantitatieve data verzameld, subjectieve kwalitatieve data wordt niet verzameld met testen. Deze testen geven dus antwoord op de vraag: Bij welke variant klikken je bezoekers het meest? Maar daarentegen niet op de vraag wáárom dat zo is en wat bezoekers motiveert bepaalde gedragingen al dan niet te vertonen.

Uit web analytics data kunnen objectieve conclusies getrokken worden over bezoekersgedragingen en de performance van je website en marketingactiviteiten. De tools waarmee A/B/N en Multivariate testen uitgevoerd worden, kunnen dienen om te meten welke varianten het beste presteren. Maar welke varianten bied je aan? Bepaal je dat vanuit je organisatie, of laat je experts en bezoekers mee beslissen over de te testen varianten? Mijn advies: luister naar websitebezoekers! Zij zijn degene die uiteindelijk de gewenste gedragingen op je website moeten vertonen. Deze meningen, wensen en behoeften van iedere website bezoeker verzamelen en vooral op interactieve wijze de dialoog tussen websitebezoekers, eigenaren en experts starten; dat was de basis voor ons nieuwe concept Reviewit.

Wat is Reviewit?

{title}Reviewit is een online platform waarop website eigenaren, bezoekers en experts (Usability/User Experience) met elkaar in discussie kunnen gaan over het design, de usability en de service van websites. Organisaties en website eigenaren verkrijgen op deze manier feedback over hun websites, de knelpunten, de wensen en de behoeften van haar bezoekers. Op basis van deze informatie kunnen zij verbeteringen doorvoeren. Mijn inziens dé manier om je website te optimaliseren.

Websitebezoekers weten zelf heel goed welke wensen zij hebben op een site en vooral wat zij handig of juist onhandig vinden aan een website. Websitebezoekers die een website beoordelen of bespreken, worden beloond met spaarpunten. Als je panellid bent, kan je worden uitgenodigd om deel te nemen aan wat meer uitgebreide onderzoeken. Daarmee verdien je afhankelijk van de omvang van het onderzoek meer spaarpunten. Ideeën kunnen door website eigenaren gevraagd en beloond worden met spaarpunten voor de panelleden.

Als Usability Engineer ben ik, en ik neem aan – of hoop – velen van mijn collega’s, blij met de komst van een dergelijk platform. Als geen ander weet ik dat het ontwerp van een website en het doorvoeren van veranderingen op websites aan moet sluiten op de wensen, behoeften en huidige ‘taken’ van websitebezoekers (eindgebruikers). En dat websitebezoekers uitgangspunt, in plaats van eindstation, in ontwerp en verandering moeten zijn.

De inzet van websitebezoekers in optimalisatie trajecten

Marktplaats.nl heeft ook al laten zien het met deze benadering eens te zijn. Deze maand is een radio campagne gestart waarin zij adverteren met het feit dat er aanpassingen aan de website zijn gedaan op basis van feedback van de websitebezoekers: Top! De websitebezoekers laten spreken, deze opmerkingen vertalen naar concrete verbetervoorstellen, dit testen en met deze eerste resultaten verder optimaliseren door fine-tunen, segmenteren en targeten van content.

Het meten van gebruikerservaring | user experience | en het vragen om ideeën voor het ontwerp is bij gsm.nl integraal onderdeel van een optimalisatie traject. www.gsm.nl is met Omniture test & target een dergelijk traject gestart om de conversieratio van de website te verhogen.

Naast het inzetten van deze tool, zijn voor de invulling van de testen websitebezoekers betrokken bij de opzet van testen. Om volledig inzicht in zowel gedrag als attitude van bezoekers (ten aanzien van de geteste varianten) te krijgen, is gebruik gemaakt van een panel. In één van de testen zijn een banner en buttons getest.

Wat we met A/B en mulitvariate testen meten, is welke van de geteste varianten het beste converteert. Alleen moeten de testvarianten bepaald worden. Dus: Wat vinden websitebezoekers het mooiste? Hoe belangrijk vinden zij de vormgeving? En wat moet volgens hen in een banner staan? Wat verwachten zij dat het beste werkt? Om op deze vragen antwoord te kunnen geven, is het panel van Reviewit ingeschakeld. Hieruit kwam naar voren welke button men het mooiste vindt, en welke men het meest opvallend vindt.

De button die door het panel werd aangewezen als meest opvallende, bleek niet de button die in de testen het meest geklikt werd. Interessante bevindingen, die tot inzichten en nieuwe hypothesen voor experimenten leidt.

Door de juiste combinatie van vakspecialisten enerzijds en de stem van de bezoekers zelf anderzijds, wordt de juiste input voor testen verzameld ter verbetering van de website.Testen is onmisbaar in optimalisatie trajecten. Maar ik pleit voor de stem van de websitebezoekers! Luister naar hun mening – en neem deze mee in je test traject. Uiteindelijk zijn zij degenen die voor jouw conversie moeten zorgen.

Yvonne van Laarhoven
Usability Engineer bij Adversitement

Yvonne van Laarhoven is werkzaam als usability engineer bij Adverstiment. Als usability engineer adviseert en helpt zij klanten bij het optimaliseren van hun website. Optimaliseren door de bezoeker als uitgangspunt te nemen in plaats van eindstation, daarbij worden bedrijfsdoelstellingen en technische haalbaarheid niet uit het oog verloren. Binnen Adversitement academy verzorg zij tevens workshops usability. Naast het schrijven over usability op marketingfacts, schrijft ze op webanalyticsfacts in de rubriek usability.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Yvonne

    @martijn: bedankt voor je reactie.

    Klopt dat dergelijke reactie voor een website eigenaar niet veelzeggend zijn. Maar het belangrijkste is dat bezoekers hun stem laten horen. In sommige gevallen levert het wel zeer relevante tips op. Bij de Review van Iens bijvoorbeeld worden mijn inziens bruikbare tips gegeven door een website bezoeker.

    We willen Reviewers ook actiever uitnodigen bepaalde sites de beoordelen en gaan ook diepgaandere vragen stellen en beoordelingen vragen middels beloningen!

    Als je nog tips hebt, zijn die natuurlijk meer dan welkom ;-).


    22 juni 2009 om 13:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!