Internetbureau en WCM Top 10 2009

11 juni 2009, 05:15

{title}Het vakblad ITcommercie voerde ook dit jaar weer een onderzoek uit, waar meer dan vijftig Nederlandse WCM (web content management) leveranciers en internetbureaus aan hebben deelgenomen. De samenstelling van de top 10 is tot stand gekomen door de bureaus en WCM-leveranciers te vragen welke partijen ze als belangrijkste concurrenten beschouwen.

Op het gebied van Content Management systemen bleek dat de terugval in 2008 ten opzichte van 2007 van de Open Source systemen (o.a. Joomla en Typo3) tijdelijk was. Typo3 kwam van plaats 10 in 2008 naar plaats 4 in 2009, waar Joomla 2 plaatsen klom naar de nummer 5 positie. Smartsite, GX en SDLTridion bezetten de plaatsen 1 tot en met 3.

{title}

Bij de internetbureaus hebben, behalve op de plekken 1 (Mirabeau) en 2 (LBi Lost Boys), flinke verschuivingen plaatsgevonden. Nummer 3 in de lijst is eFocus, die daarmee 2 plaatsen stijgt. ITcommercie denkt dat deze stijging deels toe te schrijven is aan de overname van Krem. TamTam wordt daarmee naar plaats 4 (was 3) verwezen, een plek die gedeeld moet worden met info.nl (nummer 8 in 2008). Van de nieuwkomers zijn volgens ITcommercie Fabrique en Mangrove de opvallendste, waarschijnlijk omdat beide bureaus direct flink punten scoren. Vanaf plek 5 zijn dan ook de grootste veranderingen te zien t.o.v. vorig jaar. De ‘concurrentie top 10’ van de internetbureaus bestaat deze keer vanwege een aantal gedeelde plaatsen uit 15 bureaus.

{title}

Roel Schiefelbusch
Managing Partner bij Mangrove

Roel Schiefelbusch is managing partner bij full service internetbureau Mangrove.

Categorie
Tags

1 Reactie

    A. Evermans

    Ja, dat haalt je de koekoek. Vraag aan een CMS leverancier wie hij als concurrent ziet:

    “nou, ik zie eigenlijk vooral het gratis joomla als een enorme concurrent. Ze leveren exact dezelfde software, maar dan gratis. Ik merk regelmatig dat klanten veel moeite hebben om een keuze te maken”.

    Dan toch maar liever iemand noemen met een proprietary systeem…


    11 juni 2009 om 06:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!