Google past algoritme aan: Nofollow en Paid Links

4 juni 2009, 04:45

{title}In de Emerald City, ook wel Seattle, wordt twee dagen lang de SMX Advanced georganiseerd. Een van de vooraanstaande congressen op het gebied van Search Engine Marketing. Gister en vandaag was Matt Cutts aanwezig om vragen te beantwoorden van bezoekers in de zogenaamde “give-it-up” sessies. Maar Matt Cutts deed meer dan alleen vragen beantwoorden. Zoals ze in het Engels zo mooi kunnen zeggen: “He dropped a bomb shell”. Hij vertelde dat ze bij Google de nofollow op links en het doorgeven van linkjuice/pagerank anders zijn gaan aanpakken. Ze hebben een wijziging in het algoritme doorgevoerd, waar het nofollow atribuut niet mee compatibel is. Hierdoor is de werking zoals wij deze kennen verdwenen. Daarnaast wordt in een klap een pagerank sculpting strategie/campagne overbodig.

PageRank sculpting? Nofollow atribuut? Wat is er nu eigenlijk anders ten opzichte van vorige week en moet je je SEO strategie hierop aanpassen of misschien zelfs wijzigingen aanbrengen op je site?

PageRank sculpting

Eerst een korte uitleg van PageRank sculpting. In theorie heeft iedere pagina binnen een website die door Google wordt geïndexeerd een bepaalde PageRank waarde. Deze waarde kan doorgegeven worden aan andere pagina’s als er een link wordt geplaatst. Zwart-wit gezegd: elke link telt vervolgens voor een gelijk stuk mee in de verdeling van de PageRank (niet geheel waar, maar even voor het voorbeeld). Stel dus dat we een pagina met het fictieve getal van 10 nemen en je vijf links op deze pagina staan, dan zou iedere link de waarde van 2 doorgeven aan de achterliggende pagina.

Het idee achter PageRank sculpting is dat je bepaalde links naar pagina’s blokkeert, zodat deze geen PageRank doorgeven. In theorie blijft er dan meer waarde over om te verdelen tussen de overige links. Hiermee maak je specifieke achterliggende pagina’s populairder door daar meer PageRank naar toe te laten vloeien. Dus opnieuw de pagina met het fictieve getal van 10 en de vijf links. We blokkeren twee links, zodat de overige drie links de waarde 10 kunnen verdelen. Het zal niet helemaal de 3,333 worden, maar toch wel 3.

Afgelopen dinsdag tijdens een sessie bij de SMX vertelde Matt Cutts dat deze manier van PageRank sculpting niet meer werkt. Het blokkeren van de twee links in het voorbeeld zal er nu dus voor zorgen dat de overige links nog steeds de waarde van 2 houden. Hiermee is het opzetten van een nofollow strategie overbodig geworden.

Paid links

Het aanpassen van de manier waarop nofollow worden afgehandeld binnen Google en het nieuws dat Google tegenwoordig Javascript links kan lezen heeft wel effect op de manier waarop je met paid links moet omgaan. Het gebruik van Javascript om een betaalde link niet te laten volgen door Google is een veel gebruikte manier. Hiermee zorg je ervoor dat er geen populariteit wordt overgedragen door de link en toch wel de beoogde traffic op de site komt. Volledig volgens de richtlijnen van Google.

Hetzelfde geldt voor de nofollow. Dit is zelfs door Google aangeraden om te plaatsen op betaalde links, zodat je er zeker van was dat je geen penalty zou krijgen. Want voor de duidelijkheid: betaalde links, die PageRank doorgeven, is iets waar Google zich nog altijd fel tegen verzet. In theorie dus een probleem wat een penalty kan opleveren.

En nu? Paniek?

Nee, gelukkig niet. Mocht je tijd hebben gestoken in PageRank sculpting (of je SEO’er) dan heb je hier waarschijnlijk al je voordeel mee gedaan. Het kan dan ook geen kwaad om alles zo te laten als het nu is. Ook het paid links onderdeel met de nofollow en Javascript zullen waarschijnlijk op korte termijn geen penalty opleveren, aldus Matt Cutts zelf. En wil je helemaal zeker zijn van je paid link, plaats een nofollow in het stuk javascript of redirect de link door een pagina die je blokkeert via de je robots.txt.

Meer informatie over de sessie: You&A with Matt Cutts.

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

16 Reacties

    gerben

    Desalniettemin, als je dus nofollow gebruikte omdat je de ‘pagerank’ niet wilt doorgeven aan externe links, dan werkt dat dus nog steeds.

    Het extra voordeel dat je vroeger had om bepaalde links dan MEER waarde mee te geven heeft dus GEEN zin, maar het NIET doorgeven van de pagerank werkt dus nog steeds…

    An sich een verwachte ontwikkeling, aldaar je met nofollow zelf controle had over je pagerank flow en je die controle als user nu dus kwijt bent, google bepaald weer zelf hoe ze het analyseren.


    4 juni 2009 om 05:37
    sjongsma

    @Eduard: goede toevoeging, je opmerking over nofollow-werking. Ik bedoel daar inderdaad het doorgeven van de waarde het verdampen ervan.

    Overigens is het opvallend om te lezen dat het “crawl team” binnen Google eigenlijk een beetje langs het “quality team” werkt. Eigenlijk geeft Matt Cutts aan dat hij zelf ook niet helemaal weet hoe dit behandeld moet worden. Ben benieuwd hoe dit de komende tijd zal ontwikkelen.


    4 juni 2009 om 05:58
    Michel H.

    “iets waar Google zich nog altijd vel tegen verzet” <-- fel Verder, als ik het dus goed begrijp waren er voorheen 2 manieren om een betaalde link niet te laten ‘volgen’ door Google, te weten Javascript en de rel=”nofollow”. Die laatste verdient de voorkeur, omdat Google nu ook Javascript links kan ‘lezen’?


    4 juni 2009 om 06:03
    Frank Heijkamp

    Een goede actie van Google. Inhoudelijk een goed artikel en prettig om te lezen, dank daarvoor.

    Het is al langer bekend dat ze bij Google lichtelijk allergisch zijn voor alle mogelijke technische truuks die er voor zorgen dat een webpagina schizofrene trekjes gaat vertonen. Fijn om te horen dat deze gedachte steeds meer vorm krijgt. Eigenlijk ben ik wel blij met deze laatste actie, het zorgt ervoor dat ongewenste links gewoon meetellen (of niet meer niet meetellen) waardoor valse loyaliteit vanaf nu minder loont.

    Met ‘valse loyaliteit’ bedoel ik alle linkjes die je wel plaatst maar eigenlijk niet had willen plaatsen, het leven kan soms heel dubbel zijn. Voortaan zul je dus beter moeten nadenken over je ware loyaliteit, waar ligt deze en hoe communiceer je dit met je bezoekers/lezers. Links die meer to the point zijn verhogen de kwaliteit van een artikel/pagina op steeds meer fronten.


    4 juni 2009 om 07:22
    Michel Rijnders

    We hebben het nu over Google, maar nofollow wordt toch ook door Yahoo en Microsoft gehanteerd? Blijft hun strategie wel hetzelfde (buiten dat Pagerank natuurlijk Google-eigen is)?


    4 juni 2009 om 07:38
    eduardblacquiere

    @Frank

    Je conclusie is niet juist.

    Als je ongewenste links van nofollow voorziet, tellen ze ook vanaf nu nog steeds NIET mee in het algoritme van Google.

    Wel ben ik het met je eens dat dit je verplicht om nog beter na te denken over de structuur van je site en naar wat en wie je wel en niet linkt. En dat is een goede zaak!

    @Michel

    De uitspraak is gedaan door Google’s medewerker Matt Cutts en hij gaf alleen aan hoe Google er in het vervolg mee omgaat. Voorlopig dus alleen Google.

    Maar zowel van Google en andere zoekmachines zijn er nog geen officiële berichten gekomen hierover.

    Voorlopig werkt nofollow in de kern bij alle zoekmachines nog precies hetzelfde: de link wordt niet meegeteld in het algoritme.


    4 juni 2009 om 08:27
    Arjan Snaterse

    Als je op een pagina met een fictieve waarde van 10 vijf links hebt staan en 1 wordt er genofollowed, had je dus eerst er voordeel van, omdat de andere links 10/4=2,5 aan waarde meekregen. Erg nuttig dus.

    Nu krijgt de genofollowde link alsnog geen waarde, maar krijgen de overige 4 nu gewoon 10/5=2 aan waarde mee. Wat gebeurd er met de 2 punten die nu ‘over’ zijn? Blijven die in de pagina zelf (zou goed zijn) of worden die ‘weggegooid’ (zou zonde zijn, en heeft nofollow geen zin meer)? Daar wordt volgens mij niets over gezegd en is denk ik wel essentieel in het verhaal.


    4 juni 2009 om 08:56
    Frank Heijkamp

    @Eduard

    Het gaat om het gewicht van de links in de totaaltelling, dat kwam inderdaad niet volledig naar voren in de zin die ik schreef “…dat ongewenste links gewoon meetellen (of niet meer niet meetellen) …”. Hier had het volgende bij gemoeten “…in de scoreverdeling”.

    Alle links souperen dus voortaan hetzelfde gewicht (bij Google), het credo “less is more” heeft daardoor eigenlijk een groter gewicht gekregen. Een klein aantal links, ieder van hoge kwaliteit, zorgen voor een gunstige score.

    Ik ben trouwens benieuwd tot welke diepte Google in staat is om JavaScript te interpreteren. Worden bijvoorbeeld alle jQuery selectors afgevangen? De methode van interne redirects naar een pad dat middels een robots.txt disallow is afgeschermd gaat voorlopig goed werken. Het negeren van de robots.txt zou namelijk een forse overtreding betekenen en dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.


    4 juni 2009 om 09:03
    sjongsma

    @Arjan: klopt. Hetzelfde wat Eduard al aangaf: eigenlijk verdampt deze PR waarde.

    Maar voor alle duidelijkheid: de berichtgeving vanuit Google is nog behoorlijk summier. Matt Cutts heeft dit geroepen, maar via de officiele weg komt het antwoord: “no comment”. Laten we hopen dat er snel meer informatie vrij komt over het onderwerp en hoe Google dit nu écht afvangt.


    4 juni 2009 om 09:07
    Frank Heijkamp

    Ik lees overal dat de score gewoon verdampt. Het is mij alleen niet duidelijk of dit alleen geldt voor interne- of ook voor externe links. Mijn keuze zou het zijn om voorlopig externe links te vrijwaren omdat de verschuivingen anders te groot worden.


    4 juni 2009 om 09:11
    Xiara

    “Ook het paid links onderdeel met de nofollow en Javascript zullen waarschijnlijk op korte termijn geen penalty opleveren…”

    Vanaf wanneer wel?


    4 juni 2009 om 20:10
    webdesign

    Leuke update. Gelukkig hoef ik weinig wijzigen door te voeren!!:)


    17 juni 2009 om 12:11
    Bert van Heerde

    Beetje raar verhaal van Google. Dus als ik mijn paid-links-met-nofollow vervang door Google Adsense krijg ik extra PageRank voor mijn pagina’s. Jippie! 🙂 Wedden dat de links in Adsense wel automatisch genegeerd worden (in de zin dat de Adsense scripts niet eens gecrawled worden en dus buiten de PageRank calculatie worden gehouden)?

    Vanuit dat oogpunt kun je het ook beschouwen als een ‘aanval’ op affiliate programma’s. Immers, iedere genofollowde paid-link gaat nu PageRank kosten.


    20 juni 2009 om 15:14
    Robert Dreher

    Wordt een nofollow link echt niet meegeteld in de algoritmen? Kunnen we dat bewijzen? Is het waar als Google dat zegt? Het nofollow attribuut kan gebruikt worden als je de inhoud van een site (nog) niet vertrouwd of als het bv een betaalde links is. Tegenwoordig zijn er veel site die permanent vol staan met nofollow links. Staan deze sites dan vol betaalde links en/of links die de redactie niet vertrouwd? Dat lijkt mij geen goed signaal naar de zoekmachine. Het kan heel goed mogelijk zijn dat Google in bepaalde situaties nofollow links wel waarde geeft. Ik twijfel.

    Op dit moment heeft het attribuut meerdere functies. Als het een redactionele functie heeft moet deze tijdelijk zijn in mijn ogen. Na de redactionele check wordt de link verwijderd of blijft bestaan zonder de nofollow. En de zoekmachines zouden voor een gekochte link beter een rel=”advertising” in het leven kunnen roepen.


    18 oktober 2009 om 16:13
    Salvatore Udo

    Het is vrijdag 30 oktober 2009 en jawel het is doorgevoerd de (waarschijnlijke test) waar men nu allemaal over praat vanaf juni 2009….

    Ik merk het aan een heleboel websites die pagerank verloren zijn na de update van google afgelopen nacht en somige juist extra pagerank hebben gekregen, gek…

    ben in afwachting van google’s press release als die nog komt…


    12 november 2009 om 13:36
    Smoothies maken

    Maar hoe zit dat nou met nofollow? Als een link genofollowed wordt op dit moment, betekent dat dus dat er nú wel “link juice” wordt overgeheveld van de ene naar de andere website of zie ik dat verkeerd in?


    27 augustus 2011 om 13:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!