SMX East 2008 (2/3): Links, ethiek en controverse

8 oktober 2008, 04:34

SMX East 2008 is inmiddels twee dagen oud. In de video zie je het tweede interview wat we met Rand Fishkin van SEOmoz hadden, met als onderwerp social media (zie hier ons verslag van dag 1 van SMX East).

De sessies van vandaag richtten zich meer op traditionele onderwerpen. Zo woonden we sessies bij over tactieken voor je interne linkstructuur, zoals pagerank sculpting, en sessies over linkbuilding voor ecommerce sites. Daarnaast kregen we van de onnavolgbare Marty Weintraub wat filosofische insights over het ethische aspect van social media marketing.

Het klapstuk kwam op het einde van de dag, tijdens de laatste sessie over externe linktactieken. Eén van de panelleden was Rand Fishkin, die met Linkscape natuurlijk een heel interessante spreker zou zijn. De controverse werd enigszins weggemoffeld maar er was kritiek te horen. Terechte kritiek?

Internal linking tactics

Leslie Rohde van WindRose Software noemde de sessie over interne linktactieken de “belangrijkste sessie van SMX East 2008”. Nog steeds kunnen sites heel veel voordeel halen uit een goede strategie rond pagerank sculpting. “Force your ranking to follow the money” was een mooie quote. Daar stond tegenover dat hij beweerde dat pagerank sculpting geen zin heeft voor een site met “minder dan een paar honderd pagina’s”. Dat zijn we dan weer niet met hem eens.

Duplicate content vanwege een secure server

Als je site voor een deel in een beveiligde omgeving draait, op een https server, zorg er dan voor dat deze pagina’s niet ook in de zoekresultaten terecht komen. Dit levert je geheid duplicate content issues op. Een simpel stappenplan kan dat voorkomen:

  • Gebruik overal absolute links
  • Disallow je site in de https omgeving via de robots.txt
  • Gebruik het nofollow attribuut naar links in de beveiligde omgeving

Een ander punt wat Leslie maakte was dat als je wilt linkbuilden voor een echte ecommerce site, maak dan eerst pagina’s met goede content. Deze pagina’s kunnen als link magnet of “glue pages” dienen voor inkomende links. Vervolgens kun je die link juice gaan verdelen over de pagina’s die er financieel toe doen maar die uit zichzelf geen externe links krijgen.

Click here!

Adam Audette kwam met de vraag die waarschijnlijk bij elke search conferentie gesteld wordt: wat is het topresultaat voor de query “click here?” Het interessante was dat hij het idee opperde dat click here eigenlijk helemaal niet zo’n slechte linktekst is. Immers, de gewenste call to action zit erin! In zijn woorden: “click here is surprisingly actionable!”

De derde mooie soundbyte kwam van Stone Temple Consulting’s Eric Enge. In een reactie op de opmerking dat interne linktactieken niet zo belangrijk zouden zijn zei hij heel vaderlijk: “Search engines [still] need us to tell them what the important pages are. And they will in the future.”

Interne linkstructuur: metrics

Anton Konikoff van Acronymn Media tenslotte kwam met een aantal metrics om de optimalisatie van je interne linkstructuur te kunnen kwantificeren. Want, zo zei hij, het is soms lastig klanten te overtuigen van het nut van deze ingreep. Hij opperde de volgende kpi’s:

  • Indexatieniveau: hoeveel pagina’s worden gevonden?
  • Crawl frequency: hoe vaak komen zoekmachines langs?
  • Crawl pattern: hoe worden je pagina’s geïndexeerd?
  • Click through rate van je links

Ethical Social Media Marketing

Eén van de kwesties die de kop opsteken als een nieuwe manier van optimalisatie in zwang raakt is de ethische factor. Sloeg dat vroeger op keyword spamming en cloaking, voor het redelijk onontgonnen terrein van social media optimization is dat de transparantie. Hoe zorg je ervoor dat je inspanningen op dat gebied oprecht, betrouwbaar en dus heilzaam zijn?

Botsende opvattingen over ethiek

Volgens Liana Evans zijn links slechts een bijproduct van social media optimalisatie. Het doel moet zijn dat je de communities aanspreekt, dat je deelneemt aan het debat en dat je het van je publiek laat afhangen wat ethisch is en wat niet. Als voorbeeld gaf ze een fake Facebook profiel, bijvoorbeeld een fictieve vraagbaak. Iedereen weet dat het fictief is, de doelgroep accepteert dat. Facebook niet. Daar botsen verschillende opvattingen over ethisch verantwoord optimaliseren.

Corporate profiles op Youtube en Flickr

Youtube en Flickr zijn wat dat aangaat betere plaatsen om een corporate profile te ontwikkelen. Via die sites laat je zien wat er speelt, waar je bedrijf voor staat. Vergeet niet deze profielen te optimaliseren en ga vooral voor ze linkbuilden. Zo krijg je heel interessante zoekresultaten.

Adverteren: old tactics

Adverteren binnen sociale netwerken werd door het panel unaniem als tricky afgedaan. Volgens de sprekers heeft advertising meestal geen toegevoegde waarde. Het zijn “old tactics for a new environment.” Er zijn uiteraard uitzonderingen, daar waar er een win-win situatie ontstaat waar zowel de adverteerder als de community baat bij heeft.

Search listings en directories

Google biedt sinds een jaar of twee sitelinks bij zoekresultaten die de absolute nummer één zijn voor een bepaalde zoekopdracht, zoals voor een bedrijfsnaam. En toch is er in die twee jaar weinig gebeurd aan de mogelijkheden die de gebruiker heeft om er wijzigingen in door te voeren. Het is mogelijk bepaalde sitelinks te blokkeren maar daar houdt het wel mee op. Het proces is volledig geautomatiseerd. Yahoo biedt sinds kort SearchMonkey, een manier om een zoekresultaat fiks op te leuken. Voor nu komen deze resultaten nog maar weinig voor, de eindgebruiker moet ingelogd zijn om ze te zien. Maar het is een interessant begin.

Yahoo Searchmonkey

External linking tactics

De sessie waar we het meest op gewacht hadden was die over externe linktactieken. Hierin zouden we geavanceerde linkbuildingtechnieken leren. De eerste spreker, Roger Montii aka Martinibuster gaf een presentatie over hoe hij probeert links te krijgen bij de nog altijd hooggewaardeerde .edu sites. Enkele tips:

  • Ga linkbuilden tijdens het seizoen. Wacht niet tot de spring break als niemand in de collegebanken zit
  • Ga events in het onderwijs sponsoren
  • Pas je site deels aan als dat nodig is om contextuele relevantie te creeren
  • Gebruik het linkdomain commando voor je concurrenten en kies daarbij alleen .edu sites. Zo leer je snel welke edu sites aan externe links doen

Linkedin als platform voor linkbuilding

Netconcepts’ Jeff Muendel kwam met de tip om op Linkedin in te zetten. Hij benadrukte dat links in Linkedin profielen nog niet voorzien zijn van het nofollow attribuut. Daarnaast kun je je eigen linktekst gebruiken. Hij ging overigens voorbij aan het feit dat Linkedin externe links via een 302 redirect laat lopen waardoor de linkjuice toch wel gedevalueerd wordt. Je zou theoretisch gezien zelfs kans kunnen lopen dat de redirectpagina je gelinkte site gaat hijacken.

linkedIn linkbuilding

Hoe dan ook, zijn tips om Linkedin in te zetten op een rijtje:

  • Zet alle medewerkers met een Linkedin profiel gefaseerd in
  • Zorg dat de profielen publiek zijn
  • Gebruik goede linkteksten
  • Gebruik deeplinks

    • naar verschillende afdelingen
    • naar verschillende producten

Debra Mastaler kwam nog met een interessante opmerking over directories: “Elke categorie op je site is een submission opportunity (bij een niche directory)”. Uiteraard doelde ze daarmee vooral op de Amerikaanse markt maar het is een goed idee om je verschillende categorieën apart te gaan aanmelden bij relevante sites.

Linkscape revisited

Ten slotte was Rand Fishkin aan de beurt. Hij gaf feitelijk dezelfde presentatie die hij ook maandagmiddag gaf en deels in het interview dat wij met hem hadden over het ontstaan en de werking van Linkscape. Er ontstond uiteindelijk iets van controverse toen tijdens de Q&A de vraag werd gesteld hoe je de Linkscape crawler de toegang tot je site kunt blokkeren. En op die vraag moest Rand schielijk toegeven dat dat nog niet kan, “sorry”. Waarop moderator Detlev Johnson zei dat het een stuk chiquer was geweest als die optie tijdig geboden was. Je kunt je natuurlijk afvragen waarom je een linkcrawler de toegang tot je site zou willen ontzeggen, tenzij je iets te verbergen hebt.

Ondanks dat kwam Rand Fishkin erg sterk uit de Q&A sessie. Maar het was vooral Eric Ward die de show stal door een imitatie van Grampa Simpson te geven terwijl hij aangaf al vijftien jaar aan het linkbuilden te zijn. Hij zei dat tools als Linkscape alleen maar aantonen hoe moeilijk het is om echt succesvol te linkbuilden. Een mooi een-tweetje dus.

Morgen is de laatste dag van de SMX East 2008. We verwachten vooral veel Q&A’s, zowel met SEO’s als met de mensen achter de zoekmachines. Should be fun!

————————————-

Wouter Kiel en Siegfried Jongsma zijn beide Organic Search consultant bij zoekmachinemarketingbureau Traffic4u en zijn deze week aanwezig bij de Search Marketing Expo in New York.

Wouter Kiel
Global SEO Manager bij Travix

Travix is het grootste online reisbedrijf van Nederland en beheert een portfolio van zes onafhankelijke websites in meer dan 40 landen. Als Global SEO Manager ben ik verantwoordelijk voor de SEO strategie van alle labels, waaronder CheapTickets.nl en vliegwinkel.nl in Nederland, en Budgetair.fr, Budgetair.co.uk en Flugladen.de in het buitenland.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Remi

    Wederom interessant!

    Die metrics voor de interne linkstructuur zijn wel een beetje vaag en vergezocht..

    Ik kijk nu alweer uit naar de video van morgen!


    8 oktober 2008 om 09:16
    Jeroen van Eck

    Wat ik me afvraag bij die metrics is hoe je de crawl frequentie goed kan meten. Iemand tips hiervoor?


    8 oktober 2008 om 09:33
    André Scholten

    @Jeroen: daar is speciale software voor. Alle serverlog-rapportage tools kunnen het meten, en er is ook een WordPress plugin die het kan 🙂


    8 oktober 2008 om 11:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!