De zoektocht van VN: Thrillergids online en samen aan de slag

4 juni 2009, 05:15

{title}Sinds vier weken is het Vrij Nederland Lab online. Hier nodigen wij iedereen uit mee te denken over de toekomst van ons weekblad. Na een interview met mediagoeroe Jeff Jarvis besloten we een aantal van zijn adviezen in de praktijk te brengen.

Op de dag dat het Lab online ging hebben we gericht ongeveer veertig ‘experts’ gevraagd mee te denken (zie: ‘Wat moet Vrij Nederland doen om te ontsnappen aan de printcrisis?’) Een paar dagen later hebben we in de papieren VN onze lezers uitgenodigd hetzelfde te doen. Het VN Lab sloeg aan, gezien de reacties op het Lab, maar ook gezien het aantal verwijzingen, links en andere aandacht elders. Telkens wordt een ander thema besproken, een andere vraag gesteld. Er zijn al veel interessante ideeën naar voren gekomen:

Bijvoorbeeld het voorstel om de jaarlijkse Detective en Thriller-gids om te bouwen tot het online naslagwerk. Maar ook het idee om samen met andere partijen en personen journalistieke producties te maken spreekt ons zeer tot de verbeelding. Niets is nog uitgekristalliseerd en we hopen op nog meer input, maar we gaan een aantal opgeborrelde ideeën uit het Lab in de praktijk uitvoeren.

Er zijn twee prangende zaken waar we mee blijven worstelen. Ten eerste: moeten wij toegeven aan de snelheid van het internet, de eis van real-time informatie, of moeten we ons blijven verbeteren in waar we goed in zijn, namelijk achtergrond bieden met de ‘traagheid’ van een weekblad.

Het tweede hete hangijzers is, hoe kan het ook anders, geld. Hoe verdienen wij geld? Dit tot dusver onopgeloste raadsel, wil ik ook graag de lezers van marketingfacts voorleggen. Wie gaat ons salaris betalen als wij online grote slagen willen slaan? Wat moeten we doen om online winstgevend te zijn? Alle content gratis publiceren, of mensen laten betalen voor toegang tot de site of losse artikelen?

Gratis of betaald, of is een tussenvorm denkbaar? Kijk hier voor deze discussie.

twitter.com/mauritsmartijn

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!