Weekoverzicht Webanalisten (47): Verslag Webanalyticscongres 2009

Weekoverzicht Webanalisten (47): Verslag Webanalyticscongres 2009

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • De plaats van Webanalytics in de organisatie
  • Webanalytics bij Toyota: de Kaizen methode
  • De toekomst van webanalytics volgens Dennis Mortensen

De plaats van Webanalytics in de organisatie

Tijdens het Webanalytics Congres 2009 was een half uur ingepland voor een drietal deskundigen die vertelden over de plaats die Webanalytics in hun organisatie inneemt. Zoals wel vaker voorkomt, liep deze sessie enigszins uit. Maar in die tijd kwamen er wel drie geheel verschillende visies naar voren.

Aan het woord kwamen Ilse Bakx (Essent Online), Jorien Brangert (Bol.com) en Toini Wildenberg (ING). Opvallend was het gebrek aan overeenstemming tussen de organisaties over de juiste organisatorische inbedding van Web Analytics. Opvallend was ook, dat de diverse posities haast vervolgstappen in een evolutionair proces leken.

In dit artikel geeft Jeroen Langendam zijn interpretatie van de drie bovengenoemde posities en zet hij ze in een chronologische volgorde.

Webanalytics bij Toyota: de Kaizen methode

De eerste keynote van het Webanalytics Congres 2009 werd gebracht door Michaël Notté (hoofd Web Analytics bij Toyota & Lexus Europe) en Tracie Caroopen. In dit artikel zal Jeroen Langendam eerst een verslag doen van het verhaal van Michaël Notté, waarna hij een verband zal leggen tussen de manier waarop bij Toyota tegen verbeteringen in de online performance wordt aangekeken en de bredere filosofie van Kaizen (bekend uit de managementliteratuur).

De toekomst van webanalytics volgens Dennis Mortensen

Het beroep van webanalist is nog volop in ontwikkeling, zoals ook Dennis Mortensen in zijn keynote duidelijk maakte. Volgens Mortensen gaan we in de toekomst twee trends herkennen in de tools voor webanalytics: recommendation en automation. De tools zullen op basis van de verzamelde data zelf aanbevelingen gaan doen die het gebruik van de tools eenvoudiger moeten maken. Hiermee wordt het werk tot op zekere hoogte uit handen genomen van de webanalist. De analyse is immers al uitgevoerd. Martijn van Vreeden legt uit wat recommendation en automation precies inhouden.


Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.