ReclameReview: Beter Horen

ReclameReview: Beter Horen

Naast deze commercial van Beter Horen met vader en zoon Jolink is er ook een versie met Ajax-spits Luis Suarez.

Credits:
Bureau: N=5
Account: Judith Lavalette, Willemijn Reuvers
Concept: Patrick Wijnhoven, Pim Kok
D.O.P.: Piotr Kukla
Fotografie: Jouk Oosterhof
Klant: Judith Joosten, Dorenda Nefkens
Producer: Judith Engels, Ralph de Haan
RTV: Christ Bloemheuvel
Regie: Wim van der Aar
Strategie: Marc Oosterhout, Mirte Stut
Productie: hazazaH
Postproductie: Postoffice
Geluid: Postoffice Sound
Online: Kong

De doelstelling:
Communiceren dat Beter Horen dé hoorspecialist is met een breed gamma aan A-merk hooroplossingen tegen de laagste prijs.

De uitwerking:
De nieuwe Beter Horen-campagne start met twee televisiecommercials waarin de nieuwe anchorman van Beter Horen: hoorspecialist ‘ Herman’ een centrale rol speelt. Herman doet er alles aan om de hoorproblemen van zijn klanten op te lossen. In deze twee commercials krijgt hij wel heel bijzondere klanten in zijn winkel. In de ene commercial de zanger Bennie Jolink en zijn zoon Gijs. Bennie krijgt een hoortoestel en hoort ineens wat voor muziek hij zelf maakt. In de andere commercial de topvoetballer van Ajax, Luis Suarez. Luis heeft wel heel veel last van irritante fluittonen. Gelukkig weet ook Herman daar een oplossing voor.

Het oordeel:
Voor een creatief team is het natuurlijk heerlijk om hiermee aan de slag te gaan. Er zullen heel wat grappen over doofheid over tafel zijn gegaan, waarbij deze twee commercials uiteindelijk de eindstreep hebben gehaald. En terecht, want ze zijn de moeite waard. De commercial met vader en zoon Jolink vind ik persoonlijk beter dan die met Suarez. Ten eerste omdat de grapdichtheid minder hoog is en daardoor de boodschap beter overkomt. Ten tweede, maar dat kan te maken hebben met de briefing, omdat in de commercial met Suarez zowel de hoortoestellen als oordoppen worden gepromoot, waardoor het een beetje geforceerd overkomt (‘kijk eens wat we allemaal te bieden hebben!’). En natuurlijk werkt het ook niet mee dat Suarez niet al te duidelijk Nederlands praat. Daardoor snap je niet alles direct als deze commercial voorbij komt op een televisieavond waarbij je niet alle aandacht op de commercials richt. Niet dat de heren Jolink zo duidelijk Nederlands praten overigens, maar dat terzijde…


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • Ik deel je enthousiasme niet. Ik vind het een nogal belegen commercial, en het acteerwerk van Jolink is niet best. De clou is wel heel erg voorspelbaar en meer dan een meewarige glimlach zit er bij mij niet in.
    Dat had wel wat subtieler gekund. Ik had er meer om kunnen lachen als Jolinks gezicht boekdelen spreekt en hij stiekem het apparaatje weer uit zijn oor haalt.

    Ik ben tijdens het schrijven van deze post alweer vergeten (echt waar) van welk bedrijf deze commercial was. Nou hoeft dat niet het voornaamste doel van de commercial te zijn, maar er had wel iets in kunnen zitten waardoor de naam wat beter blijft hangen.

    Ben benieuwd wat anderen vinden!

    geplaatst op
  • Helemaal eens met Wouter,

    De clou zie je al mijlenver aankomen. Dit is erg flauw. Moet er niet aan denken om deze reclame voor een tweede keer te zien. Gelukkig zap ik altijd weg bij de reclame :-)

    geplaatst op
  • Oud belegen commercial. Slecht geacteerd, slappe boodschap en flauwe grappen. Ik vind dat het 'creatieve' team zich er makkelijk van af heeft gemaakt. Ik zie de brainstorm zo voor me 'En dan hoort Benny zijn eigen muziek en vindt het niets! woehahaha'

    geplaatst op
  • Ik ben het niet eens met je review.
    De commercial is op z'n zachts gezegd mislukt. Slechte grappen, slecht acteerwerk, slecht concept en slechte strategie.
    Ik kan niets aan deze commercial vinden dat goed is.

    geplaatst op
  • De commercial klopt ook niet want aan het begin van de scene verstaat hij nog wel wat er gezegd wordt.

    geplaatst op
  • Ik vond die met Suarez eigenlijk best geestig. Had er trouwens op m'n blog aandacht besteed aan deze advertentie, die de nodige viral buzz kreeg op internet. Wel jammer dat ze bij N=5 aanvankelijk waren vergeten om zelf de commercial online te plaatsen, terwijl deze al op YouTube stond - express natuurlijk.

    Dat gaf mij de gelegenheid om hun de termen "Luis Suarez" + "hoortest" te claimen in google met m'n blog. En ik krijg er zowaar nog bezoekers mee binnen ook. Met andermans content, heel erg bedankt BeterHoren!!

    Ik snap niet dat zo'n bureau als N=5 niet BeterHoren instrueert om ook online een opvolging te geven aan de campagne. De tijden dat advertenties bedoeld waren om naamsbekendheid te ontwikkelen, liggen hopelijk toch echt al lichtjaren achter ons. Een slimme marketeer zorgt voor actie, of zorgt voor een aangename omgeving (met content als zo'n reclame) waar de actie verricht kan worden. In dit geval een hoortest uitvoeren.

    Kijk maar eens hoe BeterHoren het nu aanpakt. Tja, je kunt niet eens het filmpje embedden vanaf hun pagina. Slome boel, zeg.

    (Sorry voor geen linkje, ik word altijd een beetje kriegel van dat gecopy-paste url gedoe hier op M-facts...)

    geplaatst op
  • @Remco Janssen
    Ik denk dat suarez onbedoeld viral ging, het zelfde als met jolink reclame denk ik dat het gemaakt is als tv-reclame.

    Daarnaast is het niet gek dat ze het alleen op hun website aanbieden, het genereert traffic, en geleid hun naar de actie omgeving waar je het over hebt. Je kunt een hoortest doen op beterhoren en afspraken ed. maken..... Daarnaast denk ik dat het filmpje op youtube meer N=5 initiatief is omdat het niet via een beterhoren kanaal is gedaan of iets dergelijks, zelfs als je het maar eenmalig gebruikt heb je een youtube kanaal in 10 seconden en dan had er wel een link naar de website gestaan bij tekst van filmpje.... Je hebt geen controle over virals, door de filmpjes alleen aan te bieden op je website heb je er wel controle over, geen rare beslissing dus dat je niet kunt embedden. Ze kunnen de reclames van de website halen als het niet meer actueel is of negatief effect opleverd op de een of andere manier.

    De zoekwoorden zijn wel slordig, dat is echt een slechte fout! Maar dan weer, als N=5 het filmpje op internet had gezet was je wel op hun site beland... Wat mij alleen maar meer doet vermoeden dat het "Uitlekken" niet bedoeld was.

    Ik heb je blog ook nog even bekeken. Ik had toch echt wel wat beters verwacht voor iemand die zegt 2.0 bezig te zijn. Het ziet er weinig doordacht en gemakkelijk uit.
    Doet me denken aan een geweldige quote "A presentation isn't a presentation but a performance!" Blogger is het soort blog wat je buurmeisje zou gebruiken, voor een beetje performance moet je of zelf wat ontwerpen of beland je bij wordpress/typepad. Ligt er maar net aan welke air je je blog wilt laten uitstralen, typepad richt zich op professionals en small business, wordpress is meer persoonlijk. Je blog is te breed, je titels te lang en je sidebar veel te groot :-). En had ook het label suarez aan je blog geplakt, daar laat je zelf ook een steekje liggen, ik zou luis niet eens intypen bij google.

    geplaatst op
  • @Jelle: goede tip, ik ben ook niet zo tevreden over dit template. Ik ga hem terugzetten naar Minima, laat maar weten of het dan beter is. Beetje off topic om hier m'n blog te bespreken, maar vooruit. De blog is in feite een almaar doorlopende beta die ik telkens weer aanpas.

    Je mening over Blogger deel ik niet. Ja, Wordpress is beter, wellicht. En ooit ga ik overstappen op een betaalde account, of custombuild. Maar tot dan toe is heel blogger een heerlijk simpele tool waar je genoeg zelf mee kan - en die ik eenieder kan aanraden. Trouwens, een goede 2.0 site is simpel en effectief. Kijk maar eens naar het artikel over Isidorusweb, zo hoort een goede site eruit te zien (en nee, ik heb geen aandelen). Te veel functionaliteiten zorgt voor verwarring bij de bezoeker.

    Trouwens, tik eens voor de gein PR 2.0 in bij Google en je komt bij Brian Solis, een PR 2.0-kenner. Hij gebruikt ook Blogger, btw.

    Levert wel lekker veel bezoekers op, deze discussie;-)

    geplaatst op
  • @Remco
    De smalle lay-out ziet er beter uit :-)

    2.0 is bij mijn weten consument gericht, laagdrempelig, simpel etc. etc. welke woorden hangen er nog meer aan? Simpel en functioneel is het belangrijkste maar het oog wil ook wat ;-). Ik heb in een verleden ook 2 weken met blogger gespeeld, veel mogelijkheden met widgets en dergelijke, zeker een plus punt maar als het straalt toch iets gemakkelijks, onproffesioneels uit en dat raakt het ook niet kwijt omdat werkelijk iedereen met blogger kan werken. Iemand die beetje op internet bezig is kan zeker met wordpress over weg (typepad heb ik geen ervaring mee) en het heeft toch (vind ik) een sfeer van mensen die iets meer moeite in hun blog steken. Dat is slechts mijn nederige mening :P.

    Misschien is blogger toch best PR 2.0 nu ik er beter over nadenk. Het ziet er niet erg professioneel uit maar het is wel laagdrempelig en herkenbaar voor meeste mensen denk ik. Misschien is dat wel wat wordt nagestreefd dan zou ik zeggen dat blogger het juiste medium voor jou is. Heb zoiets al eerder aangesneden op mijn blog maar dan over kleding, de air die rond pakken hangt. Of een pak (wat je zou kunnen zien als professionaliteit) niet communicatie in de weg staat tussen bepaalde groepen.

    Ik ken niet alle ins en outs van PR 2.0 , je moet bij blogger blijven als je het laagdrempelig en herkenbaar wilt houden :-).

    geplaatst op
  • @Jelle: PR 2.0 is ook: luisteren naar je klanten, bezoekers etc... Stukje onvervalste crowdsourcing dit. En ja, ik houd van laagdrempelig. Flash=killer voor conversie. Thanks Jelle!

    geplaatst op
  • Beste mensen,
    als een slechthorende moet volgen van wat er wordt gezegd in deze commercial dan slaan ze de plank goed mis. Bij slechthorenden zoals bij mijzelf met een groot gemis in de lage tonen is het nauwelijks te volgen. Dit op het gebied van de harde muziek bij Jolink, het filmen van het spraakgebeuren vanaf de rug is helemaal uit den boze want een slechthorende zal altijd een poging doen om te kunnen liplezen. En de voetballer is helemaal knudde en helemaal niet meer te verstaan.
    Het feit dat de commercial giga lijkt op die van onze flexibel man van de Albert Hein net als Herman van Beter Horen waarin ook wordt geproken over de laagste prijs en de A merken waarvoor ook Beter Horen zich sterk maakt lijkt dit ook sterk op elkaar, sterk kopieerwerk dus.

    geplaatst op
  • Het is een adequate campagne, die z'n werk gedaan heeft. Suarez derde bij de Gouden Loeki en nog wat prijzen. De reacties van de reageerders zijn me te makkelijk: flauwe grappen etc. . Ik vraag mij af: zouden deze lieden wel in staat zijn tot een ' flauwe' grap?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.