Campaignspotting (13): De ideale wereld van Nationale Nederlanden

11 mei 2009, 11:11

{title}

Op ICBlog houden we je dagelijks op de hoogte van de meest opvallende interactieve campagnes van Nederlandse bodem. Zo helpen we je om op eenvoudige wijze bij te blijven, inspiratie op te doen en kennis te maken met interactieve bureaus en hun werk. Vandaag opnieuw de leukste campagne van afgelopen week. Mét een toelichting van Miranda Mens, Manager PR en Mediarelaties bij Nationale Nederlanden.

Deze week de campagne van Nationale Nederlanden gericht op ondernemers. Zie ook: ‘Reclamereview: Nationale Nederlanden’.

Mens: “Veel ondernemers kennen de risico’s van arbeidsongeschiktheid niet en zijn hier ook niet tegen verzekerd. Met behulp van deze campagne probeert Nationale-Nederlanden de ondernemer hier bewust van te maken.” De campagne bestaat uit een fotoreportage gemaakt door Thom Hoffman en een animatiefilm waarin hij de hoofdrol op zich neemt.

Mens vervolgt: “Met de campagne wil Nationale-Nederlanden de ondernemers bewust maken van de risico’s die arbeidsongeschiktheid met zich meebrengt. Ondernemers beïnvloeden elkaar en op deze manier proberen wij ons doel te bereiken. Ongeveer een jaar geleden had het Verbond van Verzekeraars een soortgelijke ‘awareness’ campagne, deze was alleen niet gericht op ondernemers. Wij hebben wij het stokje overgenomen en er een eigen twist aan gegeven. Wij richten ons met de campagne expliciet op awareness bij de ondernemers.”

Waarom moeten mensen naar de site komen?

“Mensen moeten komen uit nieuwsgierigheid, omdat het ze verder helpt als ondernemer. Op de site is goede informatie te vinden over de risico’s, maar niet op een belerende manier. De fotografie en animatie maken de campagne een stuk toegankelijker voor de ondernemers. Veel mensen denken dat de overheid wel helpt bij arbeidsongeschiktheid, maar niets is minder waar. Eenidealewereld.nl maakt de ondernemer bewust, maar niet op een hier-praat-een-verzekeraar manier.”

Voor wie is de site precies?

“De campagne is met name voor de ZZP’ers, waar er al veel van zijn en er ook nog steeds meer van bijkomen. Ook is de site gericht op de kleinere MKB’ers.”

Op de site staan portretten van ondernemers. Waarom deze zes?

“De ondernemers zijn gekozen na een uitgebreide selectie door heel Nederland. Uit de 25 ondernemers waarmee we een gesprek hebben gehad, zijn deze ondernemers gekozen. We vonden het belangrijk dat de ondernemers geen WW-, of WIA-uitkering hebben en ook geen arbeidsongeschiktheidsverzekering. Ondernemers die wij niet hebben gekozen, voldeden simpelweg niet aan de criteria. De zes ondernemers die wij geselecteerd hebben zijn ontzettend gemotiveerd en brengen dit ook over in hun verhaal naar voren.”

Waarom Thom Hoffman als boegbeeld?

“We zochten iemand die maatschappelijk betrokken is bij het thema, hij is zelf ook ondernemer en kon zich onmiddellijk in de campagne vinden. Thom is een sympathieke persoonlijkheid. We vinden hem erg goed bij Nationale-Nederlanden passen. Ten slotte helpt een bekend iemand om je verhaal nog beter over te brengen, op een zo breed mogelijk publiek.”

Thom Hoffman heeft een dubbelslag geslagen. Hij presenteert en fotografeert, krijg je korting als je hem voor twee dingen tegelijk inhuurt?

“Bij korting denk ik aan drie halen twee betalen in de supermarkt, dus dit vind ik wel een rare vraag. Zo werkt het namelijk niet, je werkt op een creatieve en zakelijke manier samen en daarbij komt korting niet aan de orde. In een gedeeld enthousiasme ga je samen de klus klaren.”

Wat zijn de doelstellingen in termen van bijvoorbeeld conversie?

“Met deze campagne hebben we geen commerciële doelstellingen. We richten ons hiermee echt op de awareness en niet op het verkopen van verzekeringen. We meten dat ook niet. We willen ondernemers slechts betere informatie verschaffen.”

Waarom hebben jullie het zo groots aangepakt met 3d animaties?

“Zoals iedereen willen wij natuurlijk onderscheidend zijn en met een viral moet je zorgen dat je opvalt. Op deze manier proberen we ook via online kanalen bij de doelgroep te komen. We zijn heel bewust op een andere manier met het woord ‘viral’ bezig. Door onze eigen creativiteit vallen wij als Nationale-Nederlanden op, we hadden immers ook een ‘gewone’ film kunnen maken.”

Wat stond er voor de geportretteerde ondernemers tegenover?

“De drie ondernemers die we re-integreren, krijgen dit kostbare traject geheel kosteloos. Daarnaast krijgen ze hulp bij het verkrijgen van een bedrijfsfinanciering. De drie ondernemers die we alleen gefotografeerd hebben, bieden we maatwerk begeleiding. Dit gaat niet zover als een geheel re-integratietraject maar helpt ze wel op weg bij het realiseren van hun eigen onderneming. Wat het wordt, hangt af van de behoefte van de ondernemers, denk aan een cursus of een loopbaanadviestraject.”

Hoe komen mensen op de site?

“Via onze banners op AD business enfinance, Quotenet, de zakelijke resultaten van Goudengids en Telefoongids, RTL Zakelijk, Ster en Financiële Telegraaf. Verder hopen we natuurlijk op veel free publicity waardoor de ondernemers naar de site komen.”

Hoelang loopt de campagne al en tot wanneer?

“De campagne loopt vanaf 21 april en zal ongeveer drie maanden lopen. Tot ongeveer eind juli dus.”

Ik zie dat de seeding wordt gedaan door Viralvision. Zij garanderen op hun site dat er de eerste maand sowieso 40.000 videoviews worden gerealiseerd in de doelgroep. Nu zie ik op YouTube.com een kleine 16.000 views sinds 21 april. Gaan jullie dat nog halen?

“Ik wist eigenlijk niet dat zij ons in de eerste maand 40.000 videoviews garanderen, maar de video draait niet alleen op YouTube. De video is ook te vinden op Vimeo, Dailymotion.com, Garagetv, 123video, Myspace eetcafé en Hyves. Verder hebben verschillende sites en blogs de film ‘embedded’ vanuit Youtube draaien. We zien het dus niet gebeuren dat we de 40.000 views niet halen.”

Ben je honderd procent tevreden over de campagne?

“Ja! Meer dan honderd procent. We hebben nu op een andere manier als verzekeringsmaatschappij de doelgroep bereikt en maken de ondernemers bewust van een belangrijk probleem. Aan het eind van de campagne gaan we pas een evaluatie doen en ik vind ook eigenlijk dat je na een afgeronde campagne pas kan zeggen of we een goed resultaat hebben behaald. De kracht van de campagne is het laten zien van het menselijk gezicht. Het verschaffen van informatie op een eigentijdse manier.”

Credits

Verantwoordelijk bij klant: Miranda Mens, Eliana Rivadeneira, Daniel Doornhein, Eric Isbrucker

Bureau: Conspiracy Concepts

Creatie: Charly Heusschen, Norbert Pollemans

Account: Bart Veen

Animatie: Addikt

Director: Jurriaan Hos

Creative director Addikt: Koen van Ovoorde

Account: Marjoleine van Ovoorde, Doet Bierma

Dit artikel is geschreven door Jody Brouwer.

Robert Doggers is oprichter van Next Episode, een podcastproductiebedrijf dat zich onder andere toelegt op podcasts voor interne communicatie en educatie. Hiervoor was hij 14 jaar lang als mede-oprichter verantwoordelijk voor social content bureau Yune.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jonathan

    Executie is werkelijk prachtig! Maar na 20 seconden merk ik dat ik niet meer luister wanneer Tom begint met “Als je arbeidsongeschikt…” Animatie duurt te lang.

    Je ziet ook dat alle energie in de animatie heeft gezeten terwijl de het invullen van de test het ultieme doel is van de campagne-website.

    De test is duidelijk het ondergeschoven kindje geweest in de productie terwijl ik juist hier zou verwachten dat elementen uit de animatie hier in zouden worden verwerkt (bv grafische sliders/ foutmeldingen uit de animatie stijl).

    In ieder geval veel succes met de campagne

    Jonathan van den Bosch


    12 mei 2009 om 05:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!