Twitter Search binnenkort échte Search

8 mei 2009, 07:32

Twitter Search binnenkort échte SearchEen van de meest belovende aspecten aan Twitter is de Twitter Search. Ondanks dat de huidige functionaliteit behoorlijk gelimiteerd is, zijn de kansen gigantisch. Deze mening gonst over verschillende blogs sinds de echte doorbraak van Twitter eind 2008/begin van 2009. Ook een van de redenen waarom grote spelers als Google en (waarschijnlijk) Apple geïnteresseerd zijn in het overnemen van Twitter. It’s all about the data! En blijkbaar begint Twitter dit nu zelf ook steeds beter te begrijpen.

Santosh Jayaram, de nieuwe Vice President of Operations, vertelde gister dat Twitter binnenkort de links gaat volgen die gebruikt worden in Tweets. En gezien de groei van Twitter zouden die links een behoorlijk deel van het totale internet kunnen bestrijken. Maar Twitter zal niet alleen de links gaan volgen, maar ook de content van de gelinkte pagina’s gaan indexeren en dat is eigenlijk precies zoals Google het nu ook doet. Deze move is ook niet zo gek als je bedenkt dat Santosh Jayaram voorheen werkzaam was als manager bij het Search Quality Team van Google.

Overigens is dat niet het enige interessante: Jayaram vertelde gister ook over plannen van een zogenaamde “reputation ranking system” binnen Twitter Search. Daarmee krijgen Tweets een waarde aan de hand van bepaalde criteria. Hier is natuurlijk een heel sociaal algoritme voor te verzinnen, waar nu nog hard over na gedacht wordt door de engineers van Twitter.

Straks ook TEO ipv SEO?

Erik van Roekel gaf het al aan op Twitter als misschien wel het nieuwe buzzwoord voor 2009: TEO, Twitter Engine Optimization. Maar zou zoiets echt gaan werken? De kracht van een sociaal netwerk is juist het sociale. Mensen die zeggen wat ze denken, delen wat ze interessant of opvallend vinden en hierover met elkaar in discussie gaan. Vraag jezelf af: zou je iemand willen volgens die zichtbaar zijn berichten manipuleert om goed terug te komen in Twitter Search? Of wil je gewoon horen wat iemand te zeggen heeft omdat je in hem/haar geïnteresseerd bent. De kans is groot dat als je op een sociale manier met Twitter bezig bent, dat je dan ook goed terug gaat komen in Twitter Search.

Seach Engines beware!

Deze twee nieuwe onderdelen maken Twitter Search een enorm stuk krachtiger dan met de huidige functionaliteit. Maar zal het genoeg zijn om de huidige search giganten angst in de boezemen? De twee voorgenomen toevoegingen aan Twitter Search maakt het wel een partij om in de gaten te houden: aan de ene kant het volgen van links en aan de andere kant een ranking systeem om in de brij aan data duidelijkheid te scheppen. En als ultieme icing on the cake: de “real-time” factor. Maar laten we eerlijk zijn: waarschijnlijk zullen zoekgigant Google en socialgigant Twitter twee verschillende doelen vervullen. Met hier en daar overlap. Het feit blijft dat de komende maanden zeer interessant gaan worden in zoek search-wereld.

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

2 Reacties

    mgvandenbroek

    @Shahways Romani: Ja. Maar wat heeft dat met bovenstaand verhaal te maken, volgens jou? Misschien even een link máken, in plaats van link dumpen?


    8 mei 2009 om 10:01
    Shahways Romani

    Sorry Matthijs … has het idd wat beter moeten kaderen.

    Is een nieuw initiatief dat deze week werd gelaunched … er is zo veel buzz rond Twitter, maar er zijn nog heel wat vraagtekens rond de mogelijkheden, het nut, de toepassingen, etc. Dus is er nu eerste echte studie over Twitter, via Twitter. Naast een quali gedeelte wordt er ook een quanti luik aan gekoppeld, om zo het potentieel beter in kaart te brengen. Misschien idd niet direct gerelateerd tot de focus van dit stuk (search), maar toch wel nuttig denk ik voor de vele lezers die nog vraagtekens hebben rond Tiwtter (zoals mezelf).


    8 mei 2009 om 10:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!