Twilliciteren op twacatures

Twilliciteren op twacatures

{title}Twitterazi (fanatieke twitteraars) zetten overal tw voor. Je hebt dus tweetups (meetups waar mensen elkaar fysiek ontmoeten), twitnicks (picknicks) en nu ook Twilliciteren (solliciteren) op twacatures (vacatures). Online media bureau Energize zoekt een account manager en een strateeg en dat in 140 karakters.

Op zich natuurlijk geen baanbrekende innovatie, maar wel een erg leuke actie. Vooral leuk vind ik dat het hen is gelukt om de banen dus in 140 karakters te omschrijven. Bij de copy write service die we vanuit Marketingfacts Jobs aanbieden is het meestal erg lastig om klanten te overtuigen dat je kort en krachtig moet communiceren online, Energize doet dit wel heel kort en best wel krachtig.

Verder is het bijzonder dat ze ook willen dat je een motivatie van 140 karakters stuurt. Kort en bondig communiceren is online steeds belangrijker (onze aandachtsspanne wordt steeds korter) en dit speelt daar leuk op in. Daarnaast is een CV ook optioneel, het gaat om je motivatie. Dat past ook steeds meer bij het personal branding principe dat meer en meer gaat spelen in de online media. Want zoals Klaas Weima van Energize aangeeft: De life search functie van Twitter en de applicatie TweetDeck is handig om profielen te scannen en te kijken of iemand past binnen ons bureau.

Tijdens het uitgaan van dit persbericht en het schrijven van dit artikel (een paar uur) zijn er al 8 Twillicitaties binnen, aldus Klaas Weima op Twitter (uiteraard).

Een vraag die natuurlijk rest: is het eerlijk dat je als je niet twittert geen kans maakt op deze baan? Ik krijg die vraag vaker (alleen dan met betrekking tot b.v. Linkedin). En ik denk dat het wel terecht is. Zeker in het geval van het niet hebben van een Linkedin account als recruiter bijvoorbeeld. Je waarde voor het bedrijf is namelijk veel lager als je een organisatie hebt die heel veel via Linkedin werft. Het is eigenlijk zoiets als een opleiding, maar dan zonder formeel diploma. Of dat ook zou moeten gelden voor Twitter in de nieuwe media? Het is iets minder voor de hand liggend, maar je zal wel bij moeten zijn qua ontwikkelingen. Dit is een teken daarvan, hoewel niet Twitteren misschien niet meteen inhoud dat je niet bij bent.

Ik ben benieuwd of er bij de Twillicitaties ook social CV’s binnen gaan komen. De markt is in ieder geval flink in ontwikkeling en Energize doet hiermee een leuke actie.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • @Bas
    Energize geeft inderdaad een goede voorzet, waarvan hulde! 140 karakters om een boodschap te communiceren is niet heilig wel de 'opdracht' in zijn algemeen aan een ieder om kort en bondig je ding te zeggen. Twitter dwingt je daartoe, simpelweg omdat ik al nerveus wordt als de teller dichtbij 0 loopt, laat staan een minteken laat zien. Onze twambtenaren zouden zo'n tellertje op hun beleidsnotitie moeten zetten, wellicht dat er dan echt iets terecht komt van de administratieve lastenverlichting ;-).

    geplaatst op
  • Kleine misser bij het solliciteren via twitter vind ik dat men wél zo innovatief is om op deze manier te gaan werven, maar dan weer niet zo meegaand is dat je een LinkedIn profiel kunt meesturen i.p.v. een gewoon cv. Dat zou in mijn ogen veel beter bij de actie passen, denk je ook niet?

    Wel een leuk initiatief trouwens, daar niet van.

    geplaatst op
  • @joery goede suggestie! Dit houdt het inderdaad helemaal binnen de social networking sfeer. En laten we eerlijk zijn. Het eerste dat je doet al je een naam hoort is of Googlen of direct naar LinkedIn gaan om het profiel van de kandidaat te bekijken.

    geplaatst op
  • @Klaas: Waar. Uiteindelijk kom je er toch wel terecht, maar het maakt de actie net even mooier af ;)

    geplaatst op
  • Klaas Weima op Twitter:"Geschat bereik van Twillicitatie: > 16,000. Ook internationale blogs pakken het op" (o.a. Twitter Radio, Springwise en Amnesia).

    geplaatst op
  • Sociaal CV, doet me denken aan e-portfolio. Sociaal CV kost echter wel veel werk denk ik.. En het netwerk gedeelte mis je ook een beetje, dat heb je met LinkedIn weer wel. Denk dat meer mensen hun LinkedIn mee sturen met een twillicitatie dan een Sociaal cv als http://joerybruijntjes.nl/. Op linkedIn kan een bedrijf ook direct zien wat iemand z'n connecties zijn. En mensen zijn aan het format gewend, leest makkelijk weg want je weet waar wat staat op zoiets als LinkedIn of Hyves. Maar goed, creatiever is het Sociaal CV sowieso wel.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.