SlideshareReview: Innovatie – Er mist iets

7 mei 2009, 10:52

In deze editie een presentatie waarvan de boodschap mij na aan het hart ligt: Innoveren is niet het aflopen van een checklist. Om te innoveren heb je het ‘blink’-moment nodig. Heb je het ‘eureka’-moment nodig. Heb je het brandende lampje nodig. En hoe fraai de stappenplannen en checklists ook ogen, hoe volledig het er allemaal ook uitziet: altijd is er tijd nodig om alles even te laten bezinken. Deze presentatie gaat over bezink-tijd: incubatie.

De presentatie begint met drie innovatieprocessen te tonen: Wallas model, het Universal Traveler model en de zeven stappen van Osborne. Maar eerlijk gezegd, de presentatie had ook 5 of 10 of 30 modellen kunnen laten zien. Elk van deze modellen heeft wel een zinnetje opgenomen over incuberen, maar besteedt er relatief weinig aandacht aan.

Het komt mij bekend voor van praktijksituaties. Zodra je als brainstormbegeleider op de een of andere manier incubatietijd (even ergens anders aan denken) inlast, is er bijna altijd wel iemand die dat zonde van de tijd vindt. Spelletjes zijn leuk, maar voor thuis. Daarvoor zitten er niet een stel dikbetaalde mensen bij elkaar. Laten we maar snel weer verder gaan.

Maar daar zit nu net het gevaar: nieuwe ideeën krijg je niet door als een gek in dezelfde richting te blijven doordenken. Daarvoor moet je af en toe buiten de gebaande paden van het normale denken treden. Incuberen is als het kijken naar een zwakke ster. Je ziet hem pas als je even er naast kijkt.

En werkt het nou echt, dat incuberen?

Volgens de maker van de presentatie, Kes Sampanthar, maker van een brainstormspel, wel degelijk. Hij geeft een aantal leuke voorbeelden. Ik denk dat ie gelijk heeft. Ik heb al zo vaak meegemaakt dat een brainstorm min of meer op een dood spoor zat. Zelfs associatie-oefeningen hielpen niet meer. De eenvoudigste incubatiebreak is natuurlijk even een kop koffie, maar liever stuur ik iedereen met een wat vreemde opdracht naar buiten: minimaal een kwartier in de frisse lucht. Eigenlijk zit er daarna altijd weer schot in de zaak, en komen de beste ideeën na deze break.

Kun je het incuberen verbeteren?

Sampanthar geeft zeven tips om het incuberen te verbeteren. De tips hebben toegevoegde waarde, zolang je de beperkingen in de gaten houdt. Maak er niet opnieuw een stappenplan van, want dann laat je jezelf toch weer teveel beperken door de structuur.

Incuberen maar!

Tot slot nog een paar ‘disclaimers’.

Sampanthar heeft het de hele tijd over innoveren. Maar eigenlijk gaat het alleen over ideegeneratie. Een klein, maar essentieel, onderdeel van het gehele innovatieproces.

De laatste drie sheets zijn reclame voor een spel dat Sampanthar heeft ontwikkeld. Ik heb een paar andere presentaties gezien waarin het spel wat uitgebreider werd beschreven: goed uitgewerkt, fraai vormgegeven. Maar zoals elke ‘methode’ voor brainstormen: geniet, maar gebruik het met mate. Voordat je het weet heeft de methode (in dit geval het spel) de overhand, en raakt de inhoud op de achtergrond.

Slideshare Review is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts, waarin presentaties worden belicht en besproken. Heeft u een suggestie voor SlideShare Review? Tip ons! Mail Carole Carole[at]HetLampjeLinksonder.nl of Wichert wichert[at]hetlampjelinksonder.nl.

Wichert van Engelen is een innovator. Veranderen is zijn vak, het zoeken en vinden van non-conventionele oplossingen zijn 'handelsmerk'. Na twintig jaar ervaring met veranderen in de financiële dienstverlening startte Wichert begin 2008 als zelfstandig gevestigd ondersteuner van innovatieprocessen en innovatiemanager. Hij richtte Het Lampje Linksonder op, ondertussen een gevestigde naam als het aankomt op inspiratie voor en tijdens het innovatieproces en resultaatgerichte brainstorms. Naast zijn consultancy en interimmanagement-werk, wordt Wichert vaak gevraagd als dagvoorzitter en als gastspreker over het operationaliseren van innovatie. Wichert blogt over innovatie en inspiratie op www.hetlampjelinksonder.nl, www.extendlimits.nl en www.nieuweproductenbedenken.nl

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!