Campagne evaluatie: KPMG-The Deal

7 mei 2009, 06:38

{title}Hij stond al heel lang in mijn lijstje ‘te evalueren’, de campagne is namelijk van eind vorig jaar. KPMG – The Deal, een arbeidsmarktcommunicatie campagne voor M&A specialisten bij KPMG.

Hoewel je misschien zou verwachten dat ze momenteel ook een ‘hiring freeze’ hebben, staan er volgens de website van KPMG nog meer dan 60 vacatures open bij de advies tak. Hieronder een evaluatie van deze video campagne.

Zoals eerder gezegd stamt de campagne uit 2008 en ben ik vergeten hoeveel aandacht er omheen is geweest. Hij is zonder twijfel ondersteund met online media (anders had ik hem nooit gezien), als ik mij niet vergis o.a. in LinkedIn met bannering. Omdat ik verder geen informatie meer heb over de rest van de ondersteuning ga ik hier niet op in en kijk ik even naar de actie-site en de omgeving.

{title}

De site is 100% rondom video’s gemaakt. Een grote video van 8 minuten rondom één deal en wat er bij komt kijken, met meer dan één minuut aan disclaimers als aftiteling. Dat laatste geeft voor mij al heel veel aan, dat je zelfs in zo’n campagne de afdeling legal een grote invloed heeft. Maar het spreekt wel voor het werkgeversmerk van KPMG, immers, als je daar niet mee om kan gaan moet je er niet gaan werken.

De video zelf is erg mooi gemaakt. Hoewel ik hem van tijd tot tijd wat traag vind is hij op zich voor een accountant redelijk snel geschoten. Goede combinaties tussen voice over en acteerwerk, volledig in het Engels met zware Nederlandse accenten. Ik denk dat dit ook meteen teruggrijpt op de benodigdheden, als je enkel Nederlands spreekt heet het geen nut voor deze afdeling te werken.

Rondom de video zitten 6 mensen waarvan er 5 klikbaar zijn. Enkel het plaatje van de verkopende partij is niet klikbaar, wat logisch is gezien het verhaal. Deze vijf mensen vertellen iets over KPMG en hoe het is er te werken of met ze te werken. Erg kort, in 10 tot 20 seconden. Toch komen deze interviews niet echt overtuigend over. Misschien is het omdat ik niet geloof dat het echte KPMG’ers zijn, maar acteurs. Of misschien is het omdat ik het erg algemene statements vind en het niet persoonlijk is. Het is niet ‘ik werk bij KPMG omdat’, maar ‘KPMG staat al jaren in de top 3 populairste werkgevers’.

Onder de video heb je vier buttons (naast ‘the deal’ die de video start). Eén om de video door te sturen, waar vervolgens niet echt een reden toe gegeven is. De standaard mail is nogal slordig met alle HTML code er nog in. Het is goed dat men een opzet geeft voor een mail die je zelf kan aanpassen, maar #naam vriend# en “a href=” getuigd niet van oog voor detail. Ook zit er een link naar de algemene voorwaarden waar je mee akkoord moet gaan die niets zeggen voer deze mail. Hij linkt naar de algemene voorwaarden van KPMG en je hebt dus geen idee wat er gaat gebeuren met de mail adressen die je invoert. Het is grappig dat een bedrijf dat wetten en regels zo belangrijk vind dan toch weer zo’n shortcut neemt als het op online regels aankomt.

Bij contact geeft men aan heel duidelijk wel te begrijpen dat het om mensen gaat. Keurig een naam, e-mail adres en telefoonnummer van een contactpersoon met wie je contact op kan nemen voor meer informatie.

Vervolgens is er nog ‘over KPMG M&A’ en ‘werken bij KPMG M&A’. Het ‘over’ stuk geeft een korte samenvatting met heldere informatie en twee links naar meer informatie op de KPMG website naar de units waar het om gaat. Het ‘werken bij’ stuk is echter zwak te noemen. Hoewel de gebruikte termen om het bedrijf te omschrijven niet standaard zijn is het toch niet echt wat je er van zou mogen verwachten. Natuurlijk geeft ‘waar het tempo en de lat hoog liggen en top prestaties uitstekend worden beloond’ een hele duidelijke onderscheidende waarde. Tekstueel niets mis mee en waarschijnlijk erg goed passend bij het bedrijf. Het gaat echter meer om de presentatie (klein lettertype, geen nadruk middels b.v. vet gedrukte woorden) alsmede nog meer het ontbreken van vacatures en relevante links.

Want de links die in het ‘werken bij’ stukje worden gegeven gaan naar de algemene pagina’s van de twee units van KPMG waar het om draait. Op zich logisch, maar jammer dat er geen vacatures bij staan die betrekking hebben op de video en zelfs de links niet direct naar de vacatures gaan. Ook vanaf deze sites is het niet mogelijk om te selecteren op de vacatures die relevant zijn voor het M&A gebeuren, want je komt alleen binnen bij de centrale vacaturebank voor heel ‘Advisory’ waar verder ook niet te verfijnen is op b.v. M&A vacatures.

Conclusie

De campagne is erg goed gemaakt, de video is mooi geschoten en draagt denk ik heel subtiel en goed uit wat ze zoeken. Het is alleen erg jammer dat het vervolg proces een beetje rammelt door een matige corporate career site die niet bepaald gebruiksvriendelijk is door een gebrek aan verfijningsmogelijkheden. Eigenlijk ontbreken de calls to action een beetje hierdoor.

Ook vind ik het jammer dat het concept hier ophoud. Er zou veel meer achter kunnen zitten, zoals een game of een reden om deze video door te sturen. Er is niet gewerkt met virale elementen, maar ook niet met bijvoorbeeld interactie in de video. Er is ook geen incentive om de video door te sturen, het is nog erg gericht op zenden.

+/+ Video

+/+ Onderscheidende corporate brand

+/+ Contact optie

-/- Calls to action ontbreken of zijn in ieder geval niet gebruiksvriendelijk door de slechte integratie met de corporate careersite

-/- Geminste kansen met game opties en interactieve elementen

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

2 Reacties

    umb

    Je wilt accountants laten gamen…


    7 mei 2009 om 07:31
    chi666

    @ ‘umb’ ja, aangezien enkele van de beste recruitment games van accountants zijn geweest (KPMG heeft ooit een zilveren spin mee gewonnen bij de SPIN awards en ’the letter’ moet ik zeggen van AA accountants was ook erg succesvol, als opvolger van ‘rood geld’ zie ik niet in waarom niet.


    7 mei 2009 om 14:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!