ReclameReview: Ola

6 mei 2009, 11:18

Met simpele feiten kun je vooroordelen wegnemen, zo bewijst Ola met deze commercial. Meer achtergrondinformatie over de Ola Tussendoortjesvergelijker vind je hier.

Credits:

Bureau: Being There

Account: Folkert Postma, Miranda Terpstra

Creatie: David de Winter, Jodi Koenders

D.O.P.: Edwin Verstegen

Klant: Erwin van der Weerden, Joost Houben

Producer: Wikke van der Burg, Bas Pinkse

RTV: Monique van Smaalen

Regie: Maarten Treurniet

Strategie: Edward Stolze

Vormgeving: Daniel Gravemaker

Productie: 25 FPS

Postproductie: Het Raam

Postproductie: Postoffice

De doelstelling:

Heel Nederland (en Belgie) moet weten dat ijsjes van OLA veel minder calorieën bevatten dan gedacht wordt. Een ijsje is minder slecht dan je denkt.

De uitwerking:

Door de ijsjes van OLA heel overzichtelijk te vergelijken met bekende tussendoortjes, wordt in één oogopslag duidelijk dat de ijsjes verrassend goed uit de bus komen als het om calorieën gaat. En dat is geweldig nieuws voor ijsliefhebbers.

Het oordeel:

Ik vind het geniaal bedacht. Heel goed gebruik gemaakt van het feit dat een ijsje minder calorieën bevat dan bijvoorbeeld een ‘gezonde’ Sultana. Het vooroordeel dat ijs per definitie slecht voor je is wordt daarmee (in ieder geval gedeeltelijk) weggenomen. Natuurlijk gaat het hier alleen om de calorieën, dus niet om andere elementen die je ook in de gaten moet houden als je gezond en afwisselend wilt eten. Dat zou je als een nadeel kunnen zien van deze insteek: dat Ola doet voorkomen alsof de hele dag ijsjes eten gezond is. Toch overheerst bij mij het positieve gevoel als het om deze campagne gaat, want Ola durft hiermee de strijd aan te gaan tegen de light-rage die al jaren aan de gang is. En dat doet me goed.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

6 Reacties

    hanrusman

    Hij is in ieder geval al zo succesvol dat ie nu al voor de 2e keer op M! staat.


    6 mei 2009 om 12:52
    martijn betgem

    En de uitsmijter is zelfs nog genialer: En dat is geweldig nieuws voor ijsliefhebbers. Fantastisch, ik werd er zelf bijna vrolijk van, terwijl ik niets met ijs heb.


    6 mei 2009 om 17:01
    martijn betgem

    Ik check net de vergelijker…volgens mij heb ik die 1.5 jaar geleden al eens gezien? Kan dat kloppen?


    6 mei 2009 om 17:04
    Mike van Hoenselaar

    @martijn Volgens mij ook ja. Ik ken hem ook al veel langer. Zal wel niet goed gelopen hebben 😉 en nu extra media-aandacht erbij gehaald.


    7 mei 2009 om 04:37
    sabine

    In principe heel sterk bedacht, alleen er mogen dan wel minder calorieen in een ijsje zitten dan in een sultana. Maar een sultana heeft wel meer voedingswaarde.

    Je zou bijna gaan denken dat je met ijsjes af zou gaan vallen…


    7 mei 2009 om 06:55
    Jeroen

    Zeker niet geniaal en ook nog redelijk subjectief.

    Ik denk dat consumenten al redelijk bewust zijn van het feit dat calorieen niet alles zeggen, bovendien is het inderdaad maar wachten op een reactie van Sultana (in your face).

    Perceptie van waterijsjes is volgens mij binnen het umfeld al vrij goed en ik zie geen enkele reden om de vergelijking daarbuiten te maken.


    13 mei 2009 om 10:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!