Met simpele feiten kun je vooroordelen wegnemen, zo bewijst Ola met deze commercial. Meer achtergrondinformatie over de Ola Tussendoortjesvergelijker vind je hier.
Credits:
Bureau: Being There
Account: Folkert Postma, Miranda Terpstra
Creatie: David de Winter, Jodi Koenders
D.O.P.: Edwin Verstegen
Klant: Erwin van der Weerden, Joost Houben
Producer: Wikke van der Burg, Bas Pinkse
RTV: Monique van Smaalen
Regie: Maarten Treurniet
Strategie: Edward Stolze
Vormgeving: Daniel Gravemaker
Productie: 25 FPS
Postproductie: Het Raam
Postproductie: Postoffice
De doelstelling:
Heel Nederland (en Belgie) moet weten dat ijsjes van OLA veel minder calorieën bevatten dan gedacht wordt. Een ijsje is minder slecht dan je denkt.
De uitwerking:
Door de ijsjes van OLA heel overzichtelijk te vergelijken met bekende tussendoortjes, wordt in één oogopslag duidelijk dat de ijsjes verrassend goed uit de bus komen als het om calorieën gaat. En dat is geweldig nieuws voor ijsliefhebbers.
Het oordeel:
Ik vind het geniaal bedacht. Heel goed gebruik gemaakt van het feit dat een ijsje minder calorieën bevat dan bijvoorbeeld een ‘gezonde’ Sultana. Het vooroordeel dat ijs per definitie slecht voor je is wordt daarmee (in ieder geval gedeeltelijk) weggenomen. Natuurlijk gaat het hier alleen om de calorieën, dus niet om andere elementen die je ook in de gaten moet houden als je gezond en afwisselend wilt eten. Dat zou je als een nadeel kunnen zien van deze insteek: dat Ola doet voorkomen alsof de hele dag ijsjes eten gezond is. Toch overheerst bij mij het positieve gevoel als het om deze campagne gaat, want Ola durft hiermee de strijd aan te gaan tegen de light-rage die al jaren aan de gang is. En dat doet me goed.