Innovate or Die!

5 mei 2009, 09:45

Dit is één van de reacties op het onderzoek: ‘Het Oog op Innovatie’. Uit eerder kwalitatief onderzoek hebben wij 10 hypothesen opgesteld, zoals dat het poldermodel slecht is voor innovatie, wetgeving een belangrijke driver voor innovatie is en dat middelgrote organisaties minder innoveren.

Nu zijn we benieuwd hoe jullie hierover denken. Vul daarom onze vragenlijst in op www.innovatieonderzoek.nl, dit kost u ongeveer 10 minuten. Als dank hiervoor ontvangt u de InnovatieScan. Hieronder lees je meer over het onderzoek, en over de stelling ‘Innovate or die!’

Waarom nog een onderzoek?

Het onderzoek ‘Oog op Innovatie’ is een nieuw vervolgonderzoek dat ingaat op de hypothesen uit ‘De Staat van Innovatie in Nederland’, en wordt jaarlijks herhaald. Met uw bijdrage helpt u niet alleen Nederland verder, als deelnemer heeft u tevens de mogelijkheid een scan van uw resultaten afgezet tegen het gemiddelde in Nederland te ontvangen. U vindt de enquête op:

www.innovatieonderzoek.nl

Voorlopige resultaten

Op het moment hebben al meer dan 150 bedrijven de enquête ingevuld. Wat tot nu toe opvalt is de discussie of innovatie geheel spontaan begint of dat innovatie een echt (formeel) proces nodig heeft. Bij de presentatie van de resultaten van dit onderzoek (medio Juni), komen wij hier graag op terug.

Innovate or die

Een stelling die velen innemen. Zo schrijft bijvoorbeeld Tom Kelley in zijn boek The Art of Innovation het volgende:

“Out there in some garage is an entrepreneur who’s forging a bullet with your company’s name on it. You’ve got one option now – to shoot first”.

Met andere woorden: Wie niet innoveert en op tijd de boot instapt, is te laat. Niet alleen innovatie-experts denken zo, ook Henkjan Smits in zijn boek Ontdek je X-factor! ondersteunt deze stelling met het cliché: “stilstand is achteruitgang”. Smits geeft aan dat het universum continu in revolutionaire ontwikkeling is, dus als je genoegen neemt met de ‘ik’ op dit moment zal je na een aantal jaren niet meer mee kunnen komen met waar de evolutie ons heeft gebracht.

De andere stroming van reacties betwist niet zozeer dat je als bedrijf totaal niet moet innoveren, maar wel dat dit totaal vanzelf komt. In de literatuur (en volgens wikipedia) wordt dit ook wel serendpediteit genoemd, de Post-It’s zijn een van de meest bekende voorbeelden van deze soort innovatie, namelijk niet vooraf bewust bedacht door een groot bedrijf.

Maar, zoals al eerder gezegd, komen we hier tijdens de publicatie van het onderzoek graag op terug.

Tobias Braam
Manager Online Marketing bij Marktplaats / eBay

Online Marketeer, optimist, analist, nieuwsgierig, blogger, data driven, nieuwe dingen, mensen, de ultieme plek op aarde. Online Marketeer bij Marktplaats / eBay

Categorie
Tags

1 Reactie

    Michel

    Linkje naar innovatieonderzoek.nl is stuk.


    5 mei 2009 om 15:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief