De Augmented Reality Hype Cycle

28 april 2009, 08:54

{title}

Augmented Reality (AR) is dit jaar uit de kast gekomen. In de media krijgt het steeds meer aandacht. In de afgelopen maand ben ik al vier reclame bureaus tegengekomen die er mee bezig zijn. En op twitter wordt het elk uur zeker vijf maal genoemd.

De Augmented Reality Hype Cycle is gemaakt om met SPRXmobile een beeld te krijgen van de verschillende technieken en trends. De inspiratie komt van het Robert Rice artikel “Is it too early for Augmented Reality?”. Ook bouwt het model op de AR Levels die Rice beschrijft in het artikel “Augmented Vision and the Decade of Ubiquity”. De Gartner Hype Cycle is een handige methode om nieuwe ontwikkelingen in kaart te brengen.

In deze Hype Cycle focus ik op de technologie gericht is op de individu, niet de industrie, en technologie die nu voorhanden is. Waar mogelijk kies ik voor mobiel. Er zijn vier niveau’s in Augmented Reality (de grijze titels in de grafiek):

  • Level 0 – Physical World Hyper Linking
  • Level 1 – Marker Based AR
  • Level 2 – Markerless AR
  • Level 3 – Augmented Vision

LEVEL 0 – Physical World Hyper Linking

{title}Dit is de oudste vorm van AR en een toevoeging aan Robert Rice z’n Augmented Reality Niveau’s. Het begint met de bekende barcode die op elk product staat die jij hebt. Het is de manier om de werkelijke wereld te linken aan de virtuele wereld.

Hetzelfde kan gezegd worden voor 2D codes waarvan QR-codes het meest bekend zijn. Daarnaast is er nu ook 2D beeld herkenning. Hiervan zijn de meest voorkomende applicaties logo of film poster herkenning. Zo komt men op een site terrecht met meer informatie.

Physical World Hyper linking is de meest ontwikkelde vorm van AR. Het is ook de meest eenvoudige vorm en omvat geen verwerking en weergave van grafische informatie. Sommigen noemen dit ook geen Augmented Reality.

Algemene adoptie van deze technologie gebeurt binnen een jaar. De meeste Nokia telefoons bevaten al de software om 1D en 2D barcodes te scannen. 2D scanning zal niet verder komen dan de ‘slope of enlightment’ fase en zal worden ingehaald door 2D beeld herkenning (image recognition) het komende jaar.

Voorbeelden van 1D & 2D Barcode toepassingen en partijen:

Voorbeelden van 2D Image Recognition toepassingen en partijen:

LEVEL 1 – Marker Based AR

{title}Dit is waar nu de hype over gaat. Augmented Reality gebaseerd op ‘markers’. De zwart wit illustraties, ‘codes’, die de computer herkent.

Het is de eerste stap van grafische AR omdat het gebruik maakt van directe verwerking van de ‘werkelijkheid’ door de herkenning van markers die vervolgens verrijkt grafisch wordt weergegeven op een scherm. De eerste vorm is 2D Marker AR die computer en webcam is gebaseerd. De meeste applicaties hiervan gebruiken een internet verbinding voor interactiviteit en meer informatie. De marker is de vierkante zwart beeld illustratie die je uitprint en voor je webcam houdt om de 3D animatie te zien.

Dit is waar de meeste mensen nu mee bezig zijn. Er zijn gratis toolkits voorhanden om applicaties mee te maken. Sinds ook via Flash op webpagina’s wat een deel van de populariteit verklaart. Vervolgens is er ook 2D Marker AR met een mobiele telefoon. Dit is erg complex en vereist een krachtige mobiele telefoon. Het is daarnaast ook niet mogelijk op een iPhone omdat het hierop niet is toegestaan om video live te verwerken. Je kan ook geen video er mee opnemen. Hoewel het wel mogelijk is met een gekraakte iPhone.

Verrassend genoeg gebeurt 2D Marker AR het meeste op een Windows Mobile OS. Drie dimensionale object herkenning is de meest vooruitstrevende en indrukwekkende vorm van marker AR. Dan wordt een stoel of een ander fysiek object herkent en ‘verrijkt’. Hiervan zijn helaas nog nauwelijks toepassingen.

Level 1 – Marker Based AR beweegt zich van de ‘technology trigger’ fase van de hype cycle tot net voor de piek van ‘peak of inflated expectations’ fase. Voorlopig zal Marker Based AR hot blijven. Op mobiel loopt het wat achter in vergelijk met wat er op PC gebeurt door processor kracht en ander mobiel specifieke zaken. Zodra de hype wegebt zal blijken de de eigenlijke toepassing niet echt waardevol is. Er is echte waarde propositie voor de individu waardoor alleen marketing en PR gimmick toepassingen overblijven.

Op mobiel zal het langer mee gaan, vooral wanneer er spelletjes mee uitkomen. Het meeste is te verwachten van 3D object herkenning die in de staart van Marker Based AR zit maar nog nauwelijks werkelijkheid is.

Voorbeelden van 2D Marker AR – PC & Web cam gebaseerde toepassingen en partijen:

Voorbeelden van 2D Marker AR – Mobile toepassingen en partijen:

Voorbeelden van 3D Object Recognition – Mobile toepassingen en partijen:

LEVEL 2 – Markerless AR

{title}Augmented Reality zonder markers is krachtig. Haal je mobiele telefoon uit je zak en ervaar het. Zo eenvoudig is het. Alleen G1 (de T-Mobile, Google Android telefoon) gebruikers kunnen dit ervaren. Onder andere met Wikitude van Mobilizy en later met de ING Wegwijzer van SPRX.

Het is gebaseerd op GPS gegevens en de kompas. Door de GPS weet waar de telefoon waar het is en door de kompas weet het in welke richting het gericht is zodat op het beeldscherm de werkelijkheid verrijkt kan worden op basis van de camera input.

Level 2 – Markerless AR is halverwege de ‘technology trigger’ fase van de hype cycle en komt in de buurt van de ‘peak of inflated expectations’ nu er meer telefoons gaan uitkomen met de combinatie GPS en kompas. De Nokia N97 komt deze zomer uit en zal de eerste niet Android AR applicaties mogelijk maken. Het is onbekend of de nieuwe iPhone naast een GPS ook een kompas zal hebben. Dit zal een ERG grote betekenis hebben voor AR.

Voorbeelden van GPS – Compass gebaseerde toepassingen en partijen:

LEVEL 3 – Augmented Vision

Dit bestaat nog niet. Zoals Rice zegt:

“We moeten weg komen uit de wereld van grote beeldschermen. Met eenvoudige, lichte en draagbare projectoren, bijvoorbeeld in een bril, gaat het los los. Wanneer AR echt audio visueel wordt, dan is het alsof je ondergedompeld bent. De hele ervaring wordt zo relevant, context gebaseerd en persoonlijk. Dit is radicaal en verandert alles. Zoals ik eerder zei: dit wordt de nieuwe evolutie van media. Print, Radio, Televisie, Internet, Augmented Reality, of beter: “Augmented Vision”. Dit derde niveau zal ook mobiel zijn: “massively multi-user, persistent, shared, dynamic, and

ubiquitous.”

{title}Het zal meer dan drie jaar duren voordat er maar iets is wat hierbij in de buurt komt. Tot die tijd is er niet meer dan wetenschappelijk nieuws zoals dat van de Universiteit van Wachtington die werken aan contactlensen met een beeldscherm erin

Afsluitend

Er is nog een hele weg te gaan voordat AR echt werkelijkheid is. Ik hoop dat deze Hype Cycle mensen help met realistische keuzes en planning doordat het weergeeft waar AR nu is, welke vormen er zijn en hoe deze zich zullen ontwikkelen. Ik ga van de rit genieten en ontwikkel unieke AR projecten met mijn SPRX partners. Dank aan alle AR bloggers en twitteraars die direct en indirect hebben bijgedragen aan dit artikel. Ik zie uit naar jullie feedback en nieuwe voorbeelden in de comments.

Dit is een vertaling van het orgineel op het SPRXmobile blog.

Maarten Lens-FitzGerald
Global Head of Voice bij Nodes Agency

"I instigate movements that shape the future." Werkt aan z'n 5de nieuwe medium: Voice, bij Nodes Agency. Oprichter van Layar, Teamily, Open Voice en de Voice Cast

Categorie
Tags

15 Reacties

    Kasper de Wijs

    Maarten, erg interessant en uitgebreid artikel, bedankt!


    28 april 2009 om 09:49
    mgvandenbroek

    Ja, prachtig verhaal. Complimenten! Dank voor het vertalen, Maarten!


    28 april 2009 om 11:28
    chi666

    Mooi stuk, klasse!


    28 april 2009 om 13:27
    Jeroen Mol

    @Maarten: Helemaal top!

    Mochten er partijen zijn die met markerless Augmented Reality SDK aan de slag willen… neem contact op! Wij zijn nog op zoek naar partners.


    28 april 2009 om 18:12
    Maarten Lens-FitzGerald

    @Jeroen Mol

    Markerless? Is het dan ‘plaatjes herkenning’? Ik hoor graag meer.


    28 april 2009 om 18:35
    Maarten Lens-FitzGerald

    @marco Ray Ban valt onder Image Recognition / 2D Marker Web Cam Computer based AR. Leuke toepassing van Ray Ban. Ik kende die niet. Als dat mobiel gaat wordt het leuk. Dan ga ik uMoustache maken. Iedereen die ik dan zie door mn iPhone krijgt dan een snor 8-). Net zoals die webcam apps van een paar jaar terug.

    En ja ik ken de AR retweeter op Twitter.

    @jeroen als ik je zo hoor met oa Mobiel en Games beweeg je je naar links op de hype cycle om voor de ’trough’ te blijven. Hoe zie jij dat?


    29 april 2009 om 04:48
    Henny van der Pluijm

    Goede, informatieve en uptodate beschrijving, Maarten!


    19 oktober 2009 om 11:57
    Ayu

    Am tired of this RIM people what are we doing with an 8gb mermoy and 687 or 512 ram when other fone are using 1gb ram and more mermoy space, that’s why I just can’t leave my nokia N97. I think its time the guys in rim have a rethink cos all their fone coming out the same time all have the same spec which I think is bad. They should Check out Samsung or nokia


    8 juli 2015 om 01:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief