Campaignspotting (11): You never work alone

27 april 2009, 11:50

{title}

Op ICBlog houden we je dagelijks op de hoogte van de meest opvallende interactieve campagnes van Nederlandse bodem. Zo helpen we je om op eenvoudige wijze bij te blijven, inspiratie op te doen en kennis te maken met interactieve bureaus en hun werk. Vandaag opnieuw de leukste campagne van afgelopen week. Mét een toelichting van Claudia Meijer, Junior Field Consultant Human Resources bij McDonald’s.

Deze week lichten we de wervingscampagne van McDonald’s uit. Bestaande uit een creatieve banner waarna je gelinkt wordt naar de site om direct te solliciteren. De banner is een combinatie van video en animatie. Op de site staat nog wat standaard informatie, maar wel met de grappige ‘filmpjes’ in dezelfde stijl als de banner.

Wat is het doel van deze campagne?

‘Allereerst natuurlijk het werven van personeel. We hebben nu een grote campagne lopen die onder andere bestaat uit een banner en advertenties in Spits en Metro. Het ontwerp van de banner ziet er wel anders uit dan de printadvertenties, maar de essentie is hetzelfde: het draait altijd om teamwork. Onze site is aangepast op de campagne, folders zijn herschreven en er zijn posters gemaakt. Ook loopt er een actie onder de crewleden om zoveel mogelijk vrienden te attenderen. Onder de crewleden die de meeste vrienden doorverwijzen naar de site van McDonald’s, worden viif I-pods Touch en één Palystation 3 verdeeld.’

En wie moet zich aangesproken voelen door deze aanpak?

‘De campagne is gericht op scholieren, studenten en de rest van de jongeren die op zoek zijn naar een vaste baan, een leuk bijbaantje of vakantiewerk. Verder kunnen mensen die buiten de doelgroep vallen natuurlijk ook reageren, maar met deze campagne wij richten ons vooral op de jongeren.’

Waarom een online campagne?

‘Scholieren en studenten zijn heel veel online. Het bereik wat we realiseren met een online campagne is over het algemeen groter dan elke andere manier van werven.’

Leidt de banner dan ook tot meer sollicitaties? Wat zijn de resultaten tot nu toe?

‘Ja, zeker! De campagne is 6 april gestart en eindigt 31 mei. Nu bijna drie weken verder hebben 3145 sollicitanten zich al gemeld via de verschillende banners.’

Waar loopt de online campagne?

‘We hebben de banners op heel veel jongerensites geplaatst. Sites die gericht zijn op studenten en scholieren zoals stageplaza.nl, stufi.nl en hotmail.com.’

Ik kwam de banner trouwens bijna niet tegen….

‘Op de sites waar jij je gegevens hebt ingevoerd, wordt bepaald of jij onder de doelgroep valt. Aan de hand daarvan is te bepalen hoe frequent jij de banner te zien krijgt. Als je te oud of te jong bent, krijg je de banner dus veel minder vaak te zien.’

Is er een nijpend tekort aan personeel of zijn jullie gewoon altijd op zoek?

‘We zijn bijna altijd wel op zoek naar personeel, maar dat verschilt per franchiseonderneming. Momenteel werven we voornamelijk vakantiekrachten die onze crews komen versterken. Maar na de zomervakantie draait het ook weer om vast personeel.’

Zet McDonald’s online recruitment vaker in?

‘Het is vrij nieuw. Twee jaar geleden zijn we begonnen met online werving op landelijk niveau. De campagne wordt telkens ingezet in de periode vóór de zomervakantie en na de zomervakantie. Deze actie staat nu vast voor dit jaar en waarschijnlijk ook voor volgend jaar. Een franchiseonderneming kan buiten deze campagne om ook zelf wervingsacties opzetten.’

Ben je volledig tevreden met de campagne?

‘Ik ben heel erg tevreden eigenlijk. We hebben na zo’n korte tijd al zoveel sollicitanten gehad.’

Credits:

Bureau: NEBOKO FLOW

Creatie: Stephan Gonnissen, Floris Hülsmann, Bert Kerkhof en Ivar van den Hove.

Technische realisatie: Media Monks

Dit artikel is geschreven door Jody Brouwer.

Robert Doggers is oprichter van Next Episode, een podcastproductiebedrijf dat zich onder andere toelegt op podcasts voor interne communicatie en educatie. Hiervoor was hij 14 jaar lang als mede-oprichter verantwoordelijk voor social content bureau Yune.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Henk Jan Dulon Barre

    Ik ben ook benieuwd naar de verhouding tussen online en offline sollicitatie. Het verbaast me namelijk dat er nog steeds met Spits en Metro geadverteerd moet worden, terwijl de doelgroep zo jong is.


    27 april 2009 om 12:41
    JaapBloem

    Neboko, Media Monks en Robert – DANK, meerwaarde in mijn leven.

    Maar laten we behalve Campaignspotting ook serieuze Cmapaigntrailing gaan doen, stel ik voor.


    27 april 2009 om 15:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!