Het is zover: de Google Analytics API is gelanceerd

21 april 2009, 20:17

{title}Het was even wachten, maar eindelijk is het dan zo ver: de Google Analytics API is gelanceerd. We konden er al een flinke tijd mee spelen en konden dus ook niet wachten tot het gelanceerd zou worden. Waarom is het dan zo cool: het is waarschijnlijk de update met de meeste impact ooit voor Google Analytics, ook meer dan deze update eind vorig jaar.

De API maakt het namelijk mogelijk gegevens uit Google Analytics uit te lezen met andere software. En dat maakt de mogelijkheden eindeloos: iPhone applicaties waarmee je de stats kunt bekijken. CRM pakketten die verkeersbronnen bij de klant opslaan. Nieuwsbrief systemen die nu een compleet mail traject kunnen weergeven, van het openen van de mail tot aan de conversie op de site. Alert systemen (een groot gemis) die alarm slaan als bepaalde KPI’s onder de gestelde bandbreedte komen, enz, enz. Hier kan een eindeloze lijst met toepassingen ingevuld worden, een aantal bedrijven heeft inmiddels al een voorbeeld bij Google online staan. Zelf hebben we onze bidmanager er op aangesloten: zo kun je een search campagne bijvoorbeeld ook aansturen op weigeringspercentages.

Mijn verwachting is dat we de komende periode de Google Analytics blogs flink in de gaten moeten houden. Er zullen nu wereldwijd een hoop developers haastig bezig gaan om de meest toffe apps te maken. Want wie nu snel is kan eeuwige roem vergaren. In een paar maanden vanaf nu zal er voor een aantal ontbrekende mogelijkheden keuze zijn uit diverse stukken software. Wellicht wordt Google Analytics nu net als Firefox makkelijk uit te breiden met add-ons.

Wat zien jullie voor mogelijkheden? En wat missen jullie nu echt in Google Analytics dat je graag in een add-on zou willen zien? Een alert systeem staat bijvoorbeeld bij mij hoog op de verlanglijst.

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

10 Reacties

    media

    Goed om te zien dat Google Analytics deze mogelijkheid biedt, maar ik ben eerlijk gezegd wel heel tevreden over het simpele statistiekpakket dat ze nu bieden. Hoor natuurlijk graag wat de mogelijkheden zijn; wellicht zit er iets tussen waar ik nu nog niet aan heb gedacht 😉


    22 april 2009 om 03:36
    Pieter Bezuijen

    De mogelijkheid om een actie toe te voegen in Google Analytics mis ik toch wel, dit moet nu ergens anders bijgehouden worden. Met een actie bedoel ik bijvoorbeeld een advertentiecampagne (anders dan online). Zo kun je ook later nog gemakkelijk zien waar die piek nou ook alweer door veroorzaakt werd.


    22 april 2009 om 04:39
    chi666

    @Marco eens, voor veel eenvoudige sites is het heel handig om eenvoudige stats te hebben. Maar…. als ik bijvoorbeeld naar de arbeidsmarktcommunicatie branche kijk zijn verkeersbronnen heel erg belangrijk. Je zou b.v. alerts willen hebben als er van ‘vreemde’ bronnen ineens verkeer komt. Ik heb ooit bij klanten gezeten die nooit in hun analytics keken en ineens allerlei sites zagen die ook referrals hadden. Bleek dat vacatures daar zomaar neergezet waren. En ik kan me goed indenken dat je niet als gerespecteerde werkgever in de financiële dienstverlening met vacatures op porno sites bijvoorbeeld wilt staan.

    Dus die alert van André zie ik ook wel zitten. En ik denk dat bepaalde exports naar CRM systemen (ATS’en in de recruitment branche genoemd) ook héél nuttig kunnen zijn. Dat je bij de vacature ziet hoeveel views je site heeft gehad van elk van de jobboards waar je de vacature gepost hebt.


    22 april 2009 om 04:56
    Anne Jan

    Finally! Toepassingen met de API zijn inderdaad eindeloos. Toch was het al wel mogelijk om de statistieken eraf te halen middels CURL. Er bestaan bijvoorbeeld al iPhone apps waarmee je de Statistieken kunt zien.


    22 april 2009 om 05:12
    Auke Molendijk

    Dit is zonder meer een interessante ontwikkeling! Het betekent dat er veel meer maatoplossingen kunnen onstaan met behulp van deze API. Ik ben erg benieuwd welke mooie applicaties hiermee gebouwd gaan worden. Met name op het gebied van alerts (en bijsturing op basis van deze alerts) verwacht ik interessante ontwikkelingen. Voor de webanalisten onder ons breken er in ieder geval interessante tijden aan…


    22 april 2009 om 07:10
    Keesjan Deelstra

    Is zeker interessant. We bouwen momenteel een applicatie omdat ook wij al toegang hadden tot de private beta. Helaas kunnen we nu nog niet live gaan. Zoals Remi zegt: race tegen de klok om in dat Google lijstje te komen voor eeuwige roem.


    22 april 2009 om 07:22
    Elja

    De iPhone applicatie ‘Analytics’ gebruik ik al een paar maanden, die toont al je Analytics gegevens op je telefoon. Ik weet niet hoe ze dat doen zonder API, maar wat dat betreft niks nieuws.. 😉


    24 april 2009 om 10:31
    André Scholten

    @Elja: veel tool develepers maken gebruik van de export knoppen boven de rapporten. Dit werkt ook prima, de API is alleen een handigere en betrouwbare manier.


    25 april 2009 om 05:48
    Menno Beker

    Super voor ecommerce bedrijven, te uitgebreid voor veel kleine organisaties. In het MKB segement is er nog een hele slag te maken als het gaat om meten en analyseren. Veel ondernemers houden van simpel en overzichtelijk.

    In advies naar bedrijven praten we vaak over data en statistieken. Meten is immers Weten! Toch blijkt steeds maar weer dat daar binnen kleine bedrijven vaak geen mensen voor aanwezig zijn. M.a.w. de ondernemer moet het zelf doen! Als adviseur of strateeg kun je deze tools gebruiken en is het dus ideaal.


    4 mei 2009 om 11:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!