Economisch weerbericht (27): De Googleconomie

Economisch weerbericht (27): De Googleconomie
, Sogeti/VINT
@BLO2M

{title}Net als bankiers hebben economen door de recessie een bar slechte naam gekregen. BusinessWeek nagelt ze deze week allemaal aan de schandpaal. De laatste zin: “Perhaps out of the ashes of failure will emerge a better macroeconomics profession”. Uiteraard heeft Google een betere oplossing. De fameuze Hal Varian, sinds twee jaar chefeconoom bij de zoekgigant, weet het zeker: trends, die haal je natuurlijk gewoon uit Google, en dus ook het herstel van de economie. Want het zoekgedrag van mensen is de beste barometer voor alles.

Geneuzel? Niet als The Economist er aandacht aan besteedt, maar er zit nog meer achter.

Ik denk dat het verhaal van Hal Varian te maken heeft met Googles ultieme doel, en dat is de Googleconomie. Zonder veel tamtam is recent Google Ventures live gegaan, op zoek naar nieuwe kansen in het huidige transformatieve economische tranendal. Wat er gaat gebeuren? Simpel, namelijk wat er al een hele tijd aan het gebeuren is. In een wereldomspannend ICT-grid gaat search de economie domineren. Als straks alles “in de computer zit”, kunnen de puppetmasters zoeken, simuleren en manipuleren wat ze willen. Het grote spel van self-fulfilling prophecies kan beginnen. Het gaat niet om de toekomst, maar om het nu - in de woorden van Hal Varian:

“We are not claiming that Google Trends data help predict the future. Rather we are claiming that Google Trends may help in predicting the present. For example, the volume of queries on a particular brand of automobile during the second week in June may be helpful in predicting the June sales report for that brand, when it is released in July.”

Precies zoals we willen dus: geen jarenlange hypes, maar boter bij de vis. Hoog tijd, dat Jeff Jarvis zijn WWGD-boekje gaat updaten. Als de Googleconomie er van komt, hebben we straks echte Real Time Economics.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Potverdikkie, fraaie quopte van Hal Varian in The McKinsey Quarterly van afgelopen januari:

    "I keep saying the sexy job in the next ten years will be statisticians. People think I’m joking, but who would’ve guessed that computer engineers would’ve been the sexy job of the 1990s? The ability to take data—to be able to understand it, to process it, to extract value from it, to visualize it, to communicate it—that’s going to be a hugely important skill in the next decades, not only at the professional level but even at the educational level for elementary school kids, for high school kids, for college kids. Because now we really do have essentially free and ubiquitous data. So the complimentary scarce factor is the ability to understand that data and extract value from it."

    geplaatst op
  • @Jaap: allereerst dank weer voor stof tot nadenken en de link naar Predicting the Present with Google Trends!

    Vwb je uitspraak 'In een wereldomspannend ICT-grid gaat search de economie domineren' ben ik het nog niet helemaal met je eens. Ja, search is huge en zal steeds belangrijker worden. Maar er is één aspect dat je daarbij vergeet en dat is dat het in die overload aan data steeds moeilijker zal worden om de juiste antwoorden te vinden. Daarvoor heb je menselijke hulp bij nodig. Social ranking zal derhalve de economie domineren. Waarom denk je dat Twitter zo interessant is voor Google? Google heeft dat live web nooit echt goed begrepen, maar dat is wel waar het in de toekomst steeds meer om zal draaien imho.

    geplaatst op
  • Beste Jaap,
    Goocheleconomie of Googleconomie? Wat wordt het :-). Sinds de jaren tachtig lijken we steeds beter te kunnen goochelen met geld. ‘Geen gezeik, iedereen rijk en in zijn sas!’. Dat was de spraakmakende verkiezingsleus van de fictieve Tegenpartij.

    Helaas heeft het programma door de overige partijen navolging gekregen. Sinds de jaren tachtig hebben we niet gezeken over een extra kredietje. Pa nu het te laat is en de gevolgen duidelijk zichtbaar zijn worden er strakkere regels ingevoerd tegen ‘leenreclame’. Iedereen was in zijn sas met zijn gloednieuwe tweede auto, een woekerpolis, een gefinancierde keuken en tot overmaat van ramp een aflossingsvrije tophypotheek in zijn element. Helaas, evenals de Tegenpartij blijkt de rijkdom vooral van fictieve aard te zijn geweest.

    We zijn met z’n allen verantwoordelijk voor de ontstane situatie. Als we nu eens beginnen om de eigen verantwoordelijkheid te nemen voor ons (beleggers)gedrag. De geschiedenis leert ons dat we niets leren van het verleden. Alle drukte over het in goede banen leiden van gevoelens van boosheid zodat deze boosheid door middel van nieuwe regelgeving kan worden ingekaderd zijn jammer genoeg van tijdelijke aard. Bestudeer de geschiedenis eens. Bijna alle crisissen worden vooraf gegaan door een overmatige kredietverlening.

    Het menselijk geheugen is selectief in zijn waarneming! In ons koppie goochelen we wat af. Blijkbaar kunnen we berichten die we niet willen horen zomaar weg goochelen. Natuurlijk zijn er economen of deskundigen op het gebied van het beleggen geweest die hebben gewaarschuwd voor naderend onheil. Echter, in plaats van deze economen in het zonnetje te zetten worden ook zij over één kam geschoren.

    Jaap, de koptekst was weer inspirerend ;-)

    geplaatst op
  • Mogge Marco, Mogge Arnoud,

    Klopt, hoe dieper we gaan lopen frutten in de complexiteit van search data, des te lastiger wordt het en ZOU social ranking uitkomst kunnen bieden. Op basis van Twitter-achtigen (kwali- en kwantitatief), op basis van betere modellering, op basis van verfijndere statistiek. Maar al gauw zouden we waarschijnlijk weer een koppel van Talebs onvoorspelbare zwanen en onmogelijke voorspellingen te pakken hebben.

    Hal Varian weet dat donders goed en houdt het daarom simpel. Ik begrijp, dat de statistiek tussen begin en end van "Predicting the Present with Google Trends" de meeste intuïtieve aanhangers van "social ranking" al ver boven de pet gaat, maar - en da's het leuke - daar gebeurt niks raars. Varians punt staat zonneklaar in de conclusie:

    "Simple seasonal models that include relevant Google Trends variables tend to outperform models that ignore them. In some cases, the gain is a few percent, but in others it is substantial (almost 20%)."

    Voor de duidelijkheid heb ik het een beetje geparafraseerd, maar dit is dus behoorlijk WOW, en de nadere uitwerking kan een enorme boost betekenen voor de waarde van Google. Al heb je maar een paar stomme grove dingen als de huizenmarkt, autoverkopen etcetera - en dat per regio - te pakken, dan weet je eerder hoe het zit dan op nacalculatie, zal ik maar zeggen.

    Kijk, Varian is duidelijk van de KISS (Keep It Simple, Stupid!), zondigt daarmee niet tegen Taleb e.a., en zegt nu op basis van bemoedigende resultaten, geput uit een vrij toegankelijke datapool twee dingen:

    1: een goede statisticus - met beide benen op de grond, gevoel voor data en een technisch goochelaar die weet wattie doet - is zijn gewicht in goud meer dan waard, en dat belang zal alleen maar toenemen de komende tijd.
    2: de voorspelling van het heden (lees: de toekomst onmiddellijk na het nu (= technisch real-time)) met Google Trends is dermate succesvol dat "Google Trends variables also may be helpful in predicting turning points. Simple autoregression only does well in extrapolating smooth trends. Perhaps Google Trends data can help when direction changes."

    Dat heeft nog helemaal niets te doen met social ranking en mij dunt dat Varian daar het liefst zoveel mogelijk van wegblijft. Gewoon het hoofd koel houden met een beetje statistiek, maar met een BERG van data, gerangschikt naar regio en domeinen - dat is zijn ding. Daar komt "The (New) Nature of the Firm" om de hoek kijken, die Varian bepleit in The McKinsey Quarterly.

    = = =

    Volkomen gelijk heb je, Arnoud. BusinessWeek scheert alle economen ten onrechte over 1 kam. Goed ook dat je de switch maakt van Googleconomie naar Goocheleconomie. Zo had ik het zelf nog niet bekeken, maar het past naadloos in het verlengde van het bovenstaande. Dingen weg-goochelen is inderdaad een vet probleem, zeker als we er de abstractie bijpakken en inbakken van wiskunde en statistiek. Guy Steele zei het al mooi in 1982:

    "Computation is the art of carefully throwing away information [and] life is the art of carefully throwing away opportunities, an interesting coincidental parallel."
    Guy L. Steele Jr., Comments on Hofstadter, In: Synthese, 53, 1982

    geplaatst op
  • Zorrie, hier is de goede Guy Steele-link: http://video.google.nl/videoplay?docid=-8860158196198824415&ei=OqbpSb3KM8WN-AbgqPCICg&q="guy+steele&hl=nl

    geplaatst op
  • Update:
    "Google introduced a new feature this week it calls a “Google profile” that users can create so that a thumbnail of personal information appears at the bottom of U.S. name-query search pages. Once users create a Google profile, their name, occupation, location (and photo if they choose), appears in a box on the first page of the search results for their name. Next to the thumbnail info, there’s a link to a full Google profile page that in many ways resembles a Facebook page."

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.