Lancering Lipperhey: Nieuwe Online SEO dienst

9 april 2009, 04:14

{title}Lipperhey.nl is gisteren gelanceerd. Het is een online dienst die een website beoordeelt op kwaliteit, vindbaarheid en populariteit. De dienst licht in enkele minuten een complete site door op meer dan 180 punten en ruim 35 onderwerpen. Volgens de oprichters van Lipperhey betreffen deze 180 punten de basis van een goede vindbaarheid in de zoekmachines. De prijs van zo’n onderzoek is aantrekkelijk (50 Euro) en het geeft bedrijven vooral inzicht hoe de site er SEO-technisch voor staat. Vervolgens is het zaak om zelf met een gespecialiseerd bureau aan de slag te gaan om de vindbaarheid te verbeteren.

De Lipperhey dienst beoordeelt sites op kwaliteit, vindbaarheid en populariteit, maar kijkt eveneens naar voor welke onderwerpen en in welke mate zoekmachineoptimalisatie (SEO) is toegepast. Ook kan de dienst een site snel afzetten tegen andere concurrerende websites en in een oogopslag laten zien waar de zwakke en sterke punten ten opzichte van de concurrentie zitten.

Daarnaast biedt het een makkelijke manier om maandelijks de voortgang in kwaliteit, populariteit en vindbaarheid bij te houden en inzichtelijk te maken. De analyse is kosteloos en het bijbehorende gedetailleerde rapport, met de beoordeling en adviezen ter verbetering, kost 50 euro. Inmiddels zijn de eerste betalende klanten opgetekend, waaronder diverse adviesbureaus op het gebied van SEO, die de dienst aanbieden als onderdeel van hun totale service.

Vijftig euro per rapport

Marc Noët, mede-initiatiefnemer van de nieuwe dienst: “De markt voor zoekmachineoptimalisatie was tot op heden vooral ondoorzichtig. Een soort van black box, waarbij tegen bedragen van soms duizenden euro’s een site werd doorgelicht. Wij hebben nu een online dienst ontwikkeld die geheel automatisch een site kan doorlichten op alle relevante punten en vervolgens gedetailleerd een advies terugrapporteert. Wij hebben er bewust voor gekozen de prijs van deze uitvoerige puntsgewijze rapportage op 50 euro te zetten. Hierdoor zijn de analyses en rapporten nu werkelijk voor elke website beschikbaar, van grote zowel als kleine organisaties. Ook maken dergelijke bedragen het mogelijk snel en makkelijk een analyse van je concurrentie te doen, om zo je eigen site op een hoger plan te krijgen. Benchmarks tegen concurrenten en het maandelijks volgen van de voortgang kost slechts tien euro per keer.”

Met het onafhankelijke adviesrapport is het voor iedereen mogelijk gericht de vindbaarheid, populariteit en kwaliteit van een website te verbeteren. Om de onafhankelijkheid bij het objectief beoordelen van een website te waarborgen verzorgt Lipperhey geen implementatie van de adviezen uit het rapport.

Marc Noët: “We willen de site-eigenaar vooral een middel in handen geven om de kwaliteit van zijn site te verbeteren en een betere gesprekspartner te zijn voor site-bouwers en IT-afdelingen. De implementatie kunnen ze vervolgens zelf doen, ervoor kiezen hun internetbureau in te schakelen of gebruik maken van gespecialiseerde SEO-partijen. Overigens is het ook zo dat diverse SEO-partijen inmiddels zelf al van de dienst gebruikmaken, als onderdeel van hun totale service.”

Lipperhey baseert haar analyse onder meer op richtlijnen van zoekmachines als Google, Yahoo! en Microsoft, het World Wide Web Consortium (W3C), SEOmoz, Overheden, vooraanstaande vakpublicaties en een aantal bronnen van eigen onderzoek.

Martin de Boer
Interim (Online) Marketeer bij Efarmers

Marketeer met een passie voor Interactive Marketing. Daarnaast veel aandacht voor nieuwe "online" ontwikkelingen. Na ruim 8 jaar als Channel Manager Internet voor ABN AMRO te hebben gewerkt, ging hij vervolgens aan de slag als Marketing manager voor Hotel Bookers (o.a. hotelspecials.nl , bungalowspecials.nl en hotelaanbiedingen.nl). In 2009 zijn eigen advies/interim bureau efarmers gestart. Van waaruit hij diverse bedrijven adviseert over online marketing/strategie. Passie voor site analyse en daarmee het optimaliseren van campagnes, conversie en site bezoek. Daarnaast veel interesse voor new media en social media. Interesse in online media planning, multi channel campagnes en digitale overheid. Waarbij de laatste interesse vanuit mijn raadslidmaatschap van de gemeente Edam-Volendam is ontstaan.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!