Europese politiek via YouTube

9 april 2009, 07:43

{title}EUX TV, een initiatief van de Nederlandse journalist Raymond Frenken, is al sinds 2006 via internet in de ether en sedertdien meermaals van uiterlijk veranderd. De laatste gedaantewisseling van de internet TV zender, die zich richt op Europese zaken, lijkt gezien de groei in aantallen kijkers, goed te vallen bij de consument. EUX TV is voornamelijk gericht op het uitzenden van actuele korte video nieuwsclips via een eigen YouTube kanaal.

Het “gedoe in Brussel” wordt door de bank genomen als saaier dan saai ervaren, maar als je dan als journalist afgelopen weekend tijdens de NAVO top goed inspeelt op het wangedrag van de Italiaanse Premier Berlusconi, dan blijkt dat het publiek ineens massaal toestroomt.

Het EUX YouTube kanaal, in het eerste kwartaal van dit jaar nog goed voor gemiddeld 6500 video views per dag, maar tijdens de week van de G20, NAVO en EU Top met Barack Obama is dit aantal opgelopen tot ruim 36.000 per dag. Met als piek, zondag 5 april, toen meer dan 81.000 clips zijn uitgespeeld. Bovendien worden sinds kort, nu EUX TV een partner channel van YouTube is, de video’s meegenomen als official video content op Google News. Meer dan de helft van de kijkers is ouder dan 40 jaar en de meeste kijkers zijn te vinden in de leeftijdsgroep 45-55 jaar. De verhouding mannen/vrouwen is 70/30. Kijkers komen uit alle hoeken van de EU en met name uit Frankrijk, Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. De afgelopen week daarentegen meldden zich bovendien grote horden kijkers uit de Verenigde Staten en Tsjechië.

Volgens Raymond Frenken zal het moeilijk worden om op korte termijn de “Obama kijkers piek” te evenaren, daarentegen staan wel de Europese verkiezingen voor de deur en zou dat in ieder geval tot een toenemende belangstelling voor Europa moeten kunnen leiden. Dat politieke zaken geen grote massa’s kijkers naar de buis trekt is duidelijk, maar toch, de recente politieke debatten in de Tweede Kamer hebben meermaals geleid tot 100.000+ kijkers per dag naar de publieke themazender Politiek24.

Het “videosnack format” van EUX TV zou wat dat betreft best wel eens kunnen worden opgepikt door de Europese (en zeker de Nederlandse) kiezer, die nu niet meer op uitgebreide en slaapverwekkende politieke promo hoeft af te stemmen en in plaats daarvan simpelweg via internet door het dagelijkse aanbod aan korte videoclips zapt en alleen dat tot zich neemt wat hem of haar interesseert. Tenslotte neemt Europa in toenemende mate besluiten, die ons dagelijks leven sterk kunnen beïnvloeden en is het wel zinvol om je als kiezer enigszins te oriënteren.

Het mij dan ook niet verbazen als EUX TV binnen afzienbare tijd in Nederland als On Demand zender ook via de TV (in goede beeldkwaliteit) te zien zal zijn.

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

1 Reactie

    luc

    Raymond! De aanhouder wint, dat zien we nu wel! keep it up!


    9 april 2009 om 09:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!