STIR en NOM publiceren gefuseerd bereik online en print

6 april 2009, 07:33

{title}De STIR en het NOM publiceren binnenkort het eerste databestand met het gecombineerde bereik van print en online. Met het nieuwe databestand kan berekend worden wat het bruto en het netto bereik is van een combinatie van printtitels en internetsites. Een ‘langgekoesterde wens,’ meldt de STIR op zijn site. Want: hiermee wordt dus ook de overlap in kaart gebracht (via: MarketingTribune).

Al met al hebben NOM en STIR ruim twee jaar over het project gedaan. Wim Driehuis, voorzitter van NOM: “We hebben gezocht naar de juiste techniek die het gecombineerd bereik van print en online kan produceren. De onderzoekers van NOM en STIR hebben samen met Pointlogic, die de opdracht voor de fusie van de twee bestanden heeft gekregen, een methode ontwikkeld die aan alle eisen voldoet. Daarbij zijn ze bijgestaan door een buitenlandse deskundige op het gebied van fusie van mediabestanden.’

Jeroen Cnossen, voorzitter van Stir: ‘Dit was een belangrijke wens van vooral de uitgevers van printtitels die in de afgelopen jaren steeds meer zijn gaan investeren in hun online producten. Met het nieuwe bestand worden zij in staat gesteld om het gecombineerd bereik van hun print- en internetactiviteiten inzichtelijker te maken richting adverteerders en bureaus. Andersom krijgen adverteerders en bureaus meer informatie op strategisch niveau over de verhoudingen tussen print- en internetbereik.’

Het ‘gefuseerde’ bestand zal twee keer per jaar aan de markt geleverd worden en zal telkens op de meest recente NOM Doelgroep Monitor en STIR Webmetergegevens gebaseerd zijn.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Langace

    Dat er geen andere reacties zijn zegt al een beetje genoeg. Misschien dat STIR eerst orden op zaken kan stellen voor ze met nieuwe (waarschijnlijk nodeloze) functies komen.


    7 april 2009 om 03:39
    mgvandenbroek

    @Langace: Ik weet niet of dat genoeg zegt. Misschien is het eerder iets van: “Eerst zien, dan geloven”. Het is natuurlijk alleen de aankondiging, dit….

    Waarom denk je trouwens, dat dit een ‘nodeloze functie’ is?


    7 april 2009 om 04:28
    suzanne

    STIR kan zich beter richten op het completer van de sites die zij meten. Ik mis veel Internationale sites.


    7 april 2009 om 18:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!