Campaignspotting (8): Ontdek je lichaam op Sense.info

6 april 2009, 10:40

{title}

Op ICBlog houden we je dagelijks op de hoogte van de meest opvallende interactieve campagnes van Nederlandse bodem. Zo helpen we je om op eenvoudige wijze bij te blijven, inspiratie op te doen en kennis te maken met interactieve bureaus en hun werk. Vandaag opnieuw de leukste campagne van afgelopen week. Mét een toelichting van Pim van Helten, Commercieel Directeur van De Pannekoek en De Kale. Dit bureau tekent samen met YoungWorks voor de campagne: Sense.info.

Vorige week is de campagne Sense.info gelanceerd. De website, geïnitieerd door het Ministerie van VWS en een samenwerkingsverband tussen Soa Aids Nederland, de Rutgers Nisso groep, de GGD Nederland, het RIVM en ZonMw, beantwoordt vragen over seksualiteit, seksuele gezondheid en verliefdheid. Op de site staan de ‘sekstestdummies’ centraal waarmee informatie wordt gegeven over het lichaam. Ontdek de lekkere plekjes door de dummies uit te kleden en met je muis hun lichaam te betasten. De digitale deskundige vertelt de bezoeker meer over wat lekker is tijdens het vrijen. Via de site kun je ook chatten met een deskundige, een vraag mailen of bellen.

Zes minuten

De site richt zich op jongeren die zich voor het eerst met seks bezighouden. “Doel was om in het eerste jaar honderdduizend bezoekers te ontvangen. De campagne is vorige week online gegaan en we zitten nu al op zeventigduizend bezoekers. Bovendien blijven mensen gemiddeld langer dan zes minuten op de website. De best bekeken pagina is die met de seksdummies. Hierop is dan ook de focus gelegd binnen de website,” zegt Pim van Helten, Commercieel Directeur van Dpdk.

Informatie

Op de site kun je terecht voor informatie over voorbehoedsmiddelen, soa’s en zwangerschap. “De site is gelanceerd vanuit een toenemende behoefte aan informatie over seksualiteit. Dat blijkt uit onderzoek van Soa Aids Nederland. En daarbij is elke beslissing gepretest onder jongeren. Het design en met name de dummies zijn ruimschoots getest onder middelbare scholieren,” zegt Van Helten.

Seksdummies

YoungWorks kwam met het idee van de seksdummies. Niet erg origineel zou je zeggen, er waren natuurlijk al andere initiatieven die jongeren informatie over seks geven. Zo kwam de jongerentv-zender TMF al eerder met de site ‘Hoe het moet’. Van Helten: “Het verschil van Sense is dat we met de sekstestdummies mensen proberen neer te zetten waar een grote groep zich mee kan identificeren. De andere websites maken gebruik van meer perfecte jongens en meisjes, waar een groot deel zich niet in herkent. Dit aspect vind ik goed uit de verf gekomen.”

Ondanks de nieuwe campagne is Sense niet nieuw. Van Helten: “De site bestond al maar was verouderd. De hele website is vernieuwd en in een ander conceptueel jasje gestoken. Maar er bestaat daardoor wel al een groot netwerk van websites die naar Sense toe linken.”

Promotie

Aan promotie is weinig gedaan. Enkel bij de lancering heeft Staatssecretaris Bussemaker van VWS samen met tweehonderd MBO studenten de site gepresenteerd. Dpdk heeft voor de campagne geen banners ontwikkeld. Toch trof ICBlog er op Hotmail.com een aan. Van Helten denkt dat de opdrachtgever dit initiatief zelf genomen heeft. Klein storinkje in de communicatie, lijkt ons. Maar ach, het lijkt in ieder geval een geslaagde campagne.

Dit artikel is geschreven door Margriet Privee

Campaign Credits:

Klant: SOA Aids (later in samenwerking met GGD) – Hanneke Roosjes

Bureaus:

  • YoungWorks (Art Director: Jeroen Vroegen, Projectmanager: Rik van den Wijngaard, Strategie: Bart de Ridder
  • Dpdk (Account – Pim van Helten, Projectmanagement – Nicole van den Adel, Account – Margreet Spit

Design: Pixnflix – Merlin Ooms

Geluid: B-wave – Joep Grootings

Robert Doggers is oprichter van Next Episode, een podcastproductiebedrijf dat zich onder andere toelegt op podcasts voor interne communicatie en educatie. Hiervoor was hij 14 jaar lang als mede-oprichter verantwoordelijk voor social content bureau Yune.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!