Fortis Marathon Rotterdam 2009 in Google Earth

Fortis Marathon Rotterdam 2009 in Google Earth

Fortis Marathon Rotterdam 2009 in Google Earth

Vandaag vindt voor de 29e keer het grootste sportevenement van Nederland plaats, de Fortis Marathon Rotterdam. Gemeentewerken Rotterdam heeft ook dit jaar voor belangstellenden het Marathonparcours driedimensionaal nagebouwd (kmz) in Google Earth. Het parcours is in vogelvlucht te doorvliegen waarmee niet alleen de drankposten en de kilometermarkeringen zijn te zien, maar ook een aantal Rotterdamse attracties in 3D. Voor de mensen die minder bekend zijn met Google Earth heeft Gemeentewerken Rotterdam een handleiding (pdf) opgezet.

Fortis Marathon Rotterdam 2009 in Google Earth


Geplaatst in

Delen



Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Voor wie geen zin en tijd heeft om Google Earth op te starten, Bas Wandeling heeft op de Rotterdam Marathon Hyve een video gezet van het parcours in Google Earth.

    geplaatst op
  • Nog meer nieuwe media rondom de Marathon, de lopers van de Marathon Rotterdam krijgen na afloop hun eigen filmpje. Volkskrant:

    (...) Sinds vorig jaar kan elke deelnemer aan de marathon van Rotterdam zichzelf via de website fortismarathonrotterdam.nl op simpele wijze terugzien. Wie zijn startnummer intoetst, krijgt direct beelden te zien van zichzelf bij elk 5 kilometerpunt, tot aan de finish. Van de finishpassage is ook een foto.

    De gratis dienst is razend populair. ‘Het is niet iedereen gegeven elk jaar mee te doen aan een marathon’, zegt Mario Kadiks van de Rotterdamse marathon. ‘Het is een belevenis mee te doen, die beelden terug te kunnen zien en ze door te mailen naar mensen die je hebben gesteund. In de omgeving van de deelnemers zijn vaak veel mensen die meeleven: familie, buren, collega’s. Die vinden het fantastisch om te zien. De filmpjes worden heel veel doorgemaild.’

    Volgens Kor van der Bij van het bedrijf My Sports, dat de beelden bij steeds meer marathons in binnen- en buitenland verzorgt, wordt een filmfragment gemiddeld 3,4 maal bekeken. Vorig jaar registreerde zijn bedrijf naar eigen zeggen 7 miljoen kijkers bij loop- en fietsevenementen. Dit jaar verwacht hij 12 miljoen bezoekers. ‘Het groeit als kool’, zegt Van der Bij.

    Statische shots
    De beelden zijn voor buitenstaanders niet spectaculair. Het zijn wijde, statische shots, waarop vaak veel mensen te zien zijn. Het is zoeken naar bekende deelnemers, vooral in het eerste deel van de marathon als lopers nog in grote groepen bijeen zijn.

    ‘We werken standaard met vijftien camera’s, soms met twintig’, zegt Van der Bij. ‘We proberen ze tegenwoordig vooral voorbij de helft neer te zetten. Dan pas zie je pijn en de emotie bij de lopers. Dan wordt het leuk.’

    Deelnemers kunnen bij sommige marathons na afloop een filmpje op maat bestellen, als een persoonlijke herinnering. Daarbij worden de beelden samengevoegd tot een reportage over de gehele marathon.

    De recreant is dan de hoofdrolspeler in een minutenlange reportage over Rotterdam. Hij wordt alleen nog niet geïnterviewd na het bereiken van de finish, zoals de echte winnaar.

    ‘Het gepersonaliseerde interview staat nog in de kinderschoenen, maar dat is een groeimogelijkheid’, zegt Van der Bij. Hij bekent dat er nog weinig recreanten zijn die een dvd als herinnering aan de marathon in hun bezit willen hebben. Het blijft voorlopig bij het gratis bekijken van de beelden op websites. Of via e-mail.

    Reclame-instrument
    Volgens Van der Bij hebben sponsors als Fortis en Adidas de beelddienst, waarvan zij de kosten dragen in Rotterdam, ontdekt als reclame-instrument. Zij sturen deelnemers na de marathon een bericht met de mededeling dat ze beelden van zichzelf kunnen bekijken. Van der Bij: ‘Daar zit dan een reclameboodschap voor, maar die neem je voor lief. Je kunt de filmpjes eindeloos bekijken, ook in de lunchpauze op je werk.’

    De videobeelden zijn via startnummers te traceren dankzij de championchip, het registratiesysteem dat elke marathonloper aan de veter van een loopschoen draagt.

    Die chip werd oorspronkelijk alleen gebruikt voor de tijdwaarneming, maar kent naast de videobeelden andere toepassingen die de duizenden recreanten het idee geven dat zij de ware helden van de marathon zijn.

    In Rotterdam kan elke deelnemer de marathon opnieuw beleven via de zogeheten racesimulator. Hij kan zichzelf als een stip over het parcours zien rennen. Hij kan tussentijden terugkijken, zien waar hij voortvarend liep en waar de diepste inzinking plaatshad. Het is zelfs mogelijk virtueel tegen vrienden of kennissen te lopen. Of tegen de winnende Keniaan.

    ‘De techniek ontwikkelt zich steeds verder’, zegt Kadiks. ‘Met die championchip heb je een instrument om mensen te volgen. Hoe ver we daarin zullen gaan, weten we nog niet. Maar zeker is dat je emotionele momenten niet alleen als een herinnering hebt. Je kunt de wedstrijd terughalen en daarmee de herinneringen aan Rotterdam versterken. Dat is een toegevoegde waarde.’ (...)

    geplaatst op
  • Terechte opmerking van Gijsbregt Brouwer die hier twee jaar geleden ook al over schreef en zich nu afvraagt waar de nieuwe gimmicks blijven.

    geplaatst op
  • @marco

    De Rotterdam Marathon blijft een interessant evenement wij hebben hier in 2006 in samenwerking met Run2Day Realtime GPS tracking gedaan voor een aantal (semi) recreanten.

    Vorig jaar hebben wij de Mijn Marathon Analyse (Racesimulator) module gemaakt om de gegevens van de veterchip te verwerken zodat elke deelnemer het gevoel van tracking kan beleven. Deze module is in principe voor elk evenement met elektronische tijdswaarneming in te zetten,mochten er marketeers zijn die willen brainstormen hierover dan houden wij ons aanbevolen.

    Wij hebben genoeg ideeën/demonstrators om deze evenementen de 2.0 status te geven alleen wat wij vaak zien is dat het budget voor deze (nieuwe) kostenposten beperkt of niet op de begroting staat.

    Los hiervan hebben wij o.a. bij de City-Pier-City de koplopers gevolgd met Realtime GPS tracking samen met Realtime gecorrigeerde statistieken over de verwachtte aankomsttijden etc. Nadeel hiervan is dat je fietsers voor elke loper mee moet sturen aangezien de hardware om Realtime GPS tracking te doen niet klein genoeg is voor de gemiddelde professionele marathonloper.

    Last but not least, dit jaar zullen wij in samenwerking met de organisatie van de Nijmeegse 4daagse een unieke LocationBased-service aanbieden waarbij we de locatie van de GSM telefoon van de deelnemers tijdens de 4daagse gaan gebruiken voor allerlei diensten met een toegevoegde waarde.

    Sneak-preview 4daagse loper-volgsysteem

    geplaatst op
  • Gaaf. Hopelijk doen ze dit bij de NY marathon ook dit jaar :)

    geplaatst op
  • @laurens

    Dat zou echt leuk zijn en helemaal niet moeilijk aangezien Google zelf NY-city vrijwel in 3D heeft uitgewerkt.

    geplaatst op
  • @Daan: lijkt me leuk om daar dit jaar wat meer aandacht aan te geven hier op Marketingfacts. Kijkje achter de schermen hoe dit concept wordt opgepakt en uitgerold. Idee?

    geplaatst op
  • @marco Ik neem aan dat je de 4daagse bedoelt? Lijkt me een heel goed/leuk idee aangezien het zoals het er nu uitziet er meerdere Telecom Operators betrokken zullen zijn, en dit de eerste gezamenlijke vorm van LBS gaat worden. ( naast 112 lokalisering ;-) )

    En dit is bovendien ook nog eens jouw regio :-)

    geplaatst op
  • @Daan: ik bedoel inderdaad de 4-daagse en yep, feit dat het hier om de hoek is speelt zeker mee. Zou er graag tijdens de 4-daagse dagelijks aandacht aan willen besteden (en dan met name aan de achterkant; laten zien hoe zoiets nu werkt). Ergens in juni een keer afspreken? Lijkt me erg leuk!

    geplaatst op
  • @marco Ik moet nu regelmatig die kant op voor de 4daagse en Omroep Gelderland die dit ook interessant vinden, lijkt me goed elkaar op de hoogte te houden en in juni hier verder op in te gaan!

    En anders zitten wij in Utrecht, en daar komt iedereen langs ;-)

    geplaatst op
  • Hello sir or madam

    My name is Patrick Gallagher

    I took part in the Fortis Rotterdam road Marathon on the 05/04/2009

    I completed the race in 3:03:41
    I really ad a good race and very good time in rotterdam..

    Now I would to see the video of me, in the race.
    If it possible, could you send e a link for this video
    Then i can download and watch..

    Best regards.
    Patrick

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.