Blue Shots TV: Waarom is Webanalytics alleen niet genoeg?

27 maart 2009, 10:17

Ik twijfelde enorm welk Blue Shots programma ik deze week naar voren moest schuiven hier op Marketingfacts. Het leuke gesprek dat Joris van Heukelom in Curriculum Vitae voerde met Lot Keijzer van Twist, de enerverende ontmoeting die ik zelf had met Vincent Everts of toch een aflevering van Steam?

Ik heb gekozen voor de laatste. Steam gaat over corporate innovatie en wordt gepresenteerd door Han Gerrits van Innovation Factory. In deze aflevering is Ronald Verschueren van Netmarketing zijn gast en gaan ze in op een aantal interessante en voor marketeers relevante zaken…

Eyetracking

Zo praten Han en Ronald over eyetracking. Een fenomeen dat langzamerhand mainstream is geworden, maar waar Ronald de eerste mee was in de Benelux. Een interessante aanvulling op het kunnen tracken van je ogen is het kunnen tracken van je emotie. En hiermee kan bijvoorbeeld je ‘cognitieve load’ worden gemeten. Ofwel; wat gebeurt er allemaal wanneer in je koopproces op een website dat ervoor zorgt dat je emmer volloopt en je opeens zegt: ‘bekijk het maar, ik ben weg hier’.

Webanalytics

In dit kader ook een kanttekening, zoals hij zelf zegt ‘geen bezwaar’, van Ronald richting het onderwerp Webanalytics. Hier wordt wat hem betreft nog teveel gekeken naar waar mensen afhaken en die pagina’s worden dan verbeterd. Terwijl het vaak gaat om de redenen die daarvoor zijn opgebouwd. En dit laatste kan men dus steeds beter meten.

Trends bij klanten zijn dat ze dit soort onderzoeken steeds vaker in een eerder stadium doen. Deed Netmarketing drie jaar geleden nog 100% van de onderzoeken op live sites, vandaag de dag is dat nog maar 40%, de rest is onderzoek op sites in ontwikkeling.

Nichesites en software

Ronald en Han gaan verder in het gesprek nog in op de verschillen tussen de ‘wij verkopen alles’ catalogus sites en de niche sites en op de verschillen tussen ‘maatwerk’ en ‘standaard’ software voor webshops. Met betrekking tot dit laatste signaleert Ronald dezelfde ontwikkeling als die met CMS systemen heeft plaatsgevonden. Meer en meer standaardisatie. Of dit effecten heeft op de propositie van Netmarketing is dan een logische vraag van Han.

Tot slot gaat Han in op de veranderingen in het ontwerpproces. Wat wel word genoemd User Centric Design. Hier deelt Ronald zijn ervaringen die hij onder andere heeft opgedaan met Bouwfonds en de Consumentenbond.

P.S.: Snel bepaalde fragmenten vinden in de video? Klik op het ‘…’ icoontje in de menubar en je ziet alle interessante quotes uit het gesprek. Aanklikken en de video springt ernaar toe.

Programma’s volgen van Blue Shots kan via e-Mail, RSS, iTunes, of via Twitter.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!