Geeft webwidget Socotoko impuls aan widget advertising?

24 maart 2009, 08:01

{title} Performance based marketing wordt – ten tijde van crisis – steeds belangrijk voor online marketeers. Ook goedkope vernieuwende initiatieven zijn meer dan welkom, immers de budgetten staan nu fors onder druk. Tot nu toe niets nieuws onder de prille voorjaarszon. Nieuw is wel de virale webwidget van Socotoko. Natuurlijk zijn er al veel organisaties die een eigen informatieve webwidget hebben, maar marketeers maken er nog weinig gebruik van, zo konden we recent nog lezen op marketing-online.nl.

Opvallend, want widgets zijn een ideale oplossing voor het bereiken van het versplinterde reclamepubliek. Ze zijn goedkoop en gemakkelijk in het gebruik. Wellicht gaat de webwidget van Socotoko hier verandering in brengen. Het mooie is dat eigenaren van een website of weblog zelf kunnen bepalen welke campagnes zij willen laten zien in deze ‘advertising webwidget’. Een primeur voor Nederland. Zijn het dan allemaal commerciële boodschappen die de revue passeren? Neen! Ook gerichte enquêtes en polls – voor het verzamelen van klantinformatie – kunnen snel worden opgenomen in websites en weblogs. Zo kan de webwidget voor verschillende doeleinden worden ingezet. Interessant! Hoogtijd dus voor een interview met initiatiefnemer Marcel Heinkens.

Hoe ben je op het idee gekomen van een ‘advertising widget’?

“Het idee voor Socotoko ontstond eigenlijk toen twee knagende vragen bij mij samenkwamen:Waarom maken bedrijven niet meer gebruik van de massa bij het promoten van producten? En waarom is het zo lastig om als kleine blogger of webmaster om geld te verdienen aan mijn waardevolle content? Om bij de eerste vraag te beginnen: crowdsourcing is een Web 2.0 product – gebruik de kennis en de kracht van de “anonieme” massa in plaats van die van een enkele expert. Toepassingen zie je nu vooral in innovatie en onderzoek. Maar er zijn vast meer bedrijfsprocessen die kunnen worden ge-outsourced naar de “anonieme” massa. Ik zie ze gelukkig hier op Marketingfacts al voorbij komen! Daarnaast neemt deze crowd de moeite om interessante content op internet te zetten waar we allemaal van kunnen profiteren. Toch is er maar een relatief klein aantal publishers die hier ook echt iets aan verdient. Waarom moet de crowd op internet alles eigenlijk gratis doen? Natuurlijk zijn er affiliate programma’s, maar in mijn optiek kan het allemaal wel wat eenvoudiger.”

Het beeld over widgets in nogal verdeeld, sommige geloven er niet in anderen denken dat het een grote kans voor de toekomst is. Wat is jouw beeld?

“De grootste uitdaging bij het introduceren van een widgets is om deze voldoende verspreid te krijgen. Naar mijn idee zit het probleem erin dat iedere adverteerder zijn eigen widget ontwikkeld en dus ook iedere adverteerder veel energie moet steken in het seeden en verspreiden van de widget. De publishers die de widget moeten plaatsen krijgen hier over het algemeen ook niets voor terug… behalve een “coole” widget. Ga er maar aanstaan… De kracht van de Socotoko widget is dat deze generiek is en door de publisher gevuld kan worden met content die bij zelf kan kiezen. Hierdoor is de widget geschikt voor een heel ruime doelgroep. Is de widget eenmaal geplaatst dan biedt hij ook ruimte aan nieuwe campagnes die worden geïntroduceerd. Nieuwe adverteerders die een widget willen inzetten hoeven dus niet helemaal van 0 te beginnen met seeden, immers er zijn al heel veel widgets verspreid. Daarnaast worden publishers bij Socotoko wel beloond voor zowel het plaatsen van de widget als voor het bevorderen van de verspreiding.”

Wat zijn je ervaring met gesprekken met online marketeers?

“De afgelopen tijd heb ik met veel online marketeers gesproken en ze zijn over het algemeen enthousiast. Met name het vernieuwende element en de eenvoud spreekt hun aan. Er zijn nu zo’n 10 campagnes opgenomen in de widget. Voorbeelden van bedrijven die meedoen zijn Alamo, BoostID, ADSLwinkel, Moneyou en uitgever Malmberg. Diverse online marketeers – van grote websites en webshops – gaven aan om na de lancering snel in te stappen. Uiteraard speelt in hun keuzes het bereik daarin wel een rol, maar met name de juiste werking van de vernieuwende techniek vinden ze belangrijk. Daar zal ik samen met MediaCT – de bouwers van de website en de applicatie – voor zorgen.”

Wat zijn verder de doelstellingen voor 2009?

“Voor 2009 is de belangrijkste doelstelling dat Socotoko bereik creëert voor de adverteerders. Hiervoor gaan we zelf actief online de widget promoten maar we gaan ook in gesprek met grote online platforms om de verspreiding van de widget te vergroten. Daarnaast hebben we nog heel veel spannende en innovatieve ideeën voor de doorontwikkeling van de widget. Banners, enquêtes en polls zijn wat ons betreft nog maar het begin. Uiteraard kan ik hier nog geen details over loslaten maar denk bijvoorbeeld aan een widget met actuele vacatures of steeds wisselende kortlopende kortingsacties. Hierbij blijft het gebruiksgemak voor de publishers centraal staan. Dus meer mogelijkheden voor adverteerders maar voor de publisher blijft de widget: plug and play.”

Hierboven zien jullie een exemplaar van de ‘advertising widget’ van Socotoko. Zelf ben ik wel enthousiast. De widget is grotendeels ‘custom made’ wat mijn inziens zal bijdragen aan het succes. Zowel in het bereik/acceptatie als de CTR. Verder worden de domeinen van de publishers niet vervuild met een veelheid aan banners. En daar ben ik voorstander van. Minpunt kan zijn dat de publisher steeds de code moeten plaatsen op een nieuwe pagina, maar een slimme publisher kan dit wellicht standaard opnemen in het format van een nieuwe webpagina. En wat vinden jullie…. geeft de webwidget van Socotoko een impuls aan widget advertising in Nederland? Vul de enquête in op de widget, de resultaten worden uiteraard teruggekoppeld via M!

Hans van der Mey is freelance copywriter en internetadviseur. Met One Step More adviseert hij bedrijven op het gebied van websites en (online)communicatie≺. Door zijn parate kennis schrijft Hans frequent boeken, vakartikelen en educatieve hoofstukken binnen handboeken. Voorbeelden zijn het Marketingfacts Jaarboek 2008 en 2009, het IAB Digital Marketing Book 2005, artikel in ADFOresult en Het E-Commerce Handboek. Vanaf 2002 heeft Hans gewerkt voor o.a. Achmea, Microsoft, Wanadoo, ING Bank, Lotto, Toto en Krasloten. Momenteel werkt Hans voor ProServe en Zuwe (webteksten) en voert hij voor ACHMEA het externe projectmanagement van een geheel nieuw intranet voor FBTO en Centraal Beheer.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Maurice

    Jammer dat ik al 3 keer een 404 pagina krijg bij het afronden van mijn aanmelding als Publisher…


    24 maart 2009 om 14:26
    Maurice

    @ mezelf: Sorry, ik was iets te snel. Ik denk dat mijn gebruikersnaam al bestond (al kreeg ik niet die melding), want bij het aanpassen daarvan deed hij het prima!


    24 maart 2009 om 14:30
    Peter

    Wat ik me afvraag is of een partij als Hyves of andere communitysites hiermee omgaan.

    Ik kan me voorstellen dat deze niet gediend zijn van “sluikreclame”, en wellicht toe zullen staan indien ze mee kunnen delen in de opbrengsten.


    24 maart 2009 om 14:48
    Peter

    (sorry typo)

    Wat ik me afvraag is of hoe een partij als Hyves of andere communitysites hiermee omgaan.

    Ik kan me voorstellen dat deze niet gediend zijn van “sluikreclame”, en wellicht toe zullen staan indien ze mee kunnen delen in de opbrengsten.


    24 maart 2009 om 14:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!