Verslag Social Networking World Forum Londen (Deel 2)

Verslag Social Networking World Forum Londen (Deel 2)

{title}Vorige week vond het tweedaags congres Social Networking World Forum plaats in het Olympia Conference Center in Londen, Engeland. Afgelopen zaterdag plaatste ik deel 1 van mijn verslag van dit congres. Vandaag passeren drie andere sprekers van dag 1 de revue. Dit zijn Kate Burns van vriendjesnetwerk Bebo, Alex Halliday van white label community software SocialGO en Lorenz Bogaert van Netlog.

Original Content: winstgevend en belangrijke toegevoegde waarde Bebo

{title}Kate Burns, Managing Director en Vice President Europe van Bebo, vooral groot in de UK, Ierland en Nieuw Zeeland, sprak over de activiteiten die zij ontplooien om winstgevend te kunnen zijn. Zo binden ze leden met kwalitatief hoogwaardige en relevante content en binden ze sponsors en advertisers met aantrekkelijke concepten.

Bebo investeert veel tijd en geld in kwalitatief hoogwaardige videocontent. Ze noemen dit Original Content oftewel OC. Bebo OC zijn professionele producties met user generated content daarin verwerkt. De presentatoren van deze producties zijn ook enthousiaste leden van Bebo. Zij zijn gegroeid van lead-users naar beroemdheden. Sommige OC’s zoals “ Message from Earth” worden zelfs op TV uitgezonden vanwege de populariteit van de content.

Een ander voorbeeld van een OC is de Bbox (de meest winstgevende show op Bebo). In deze wekelijkse Reviewshow op Bebo.com worden users en content in de spotlight gezet en gereviewd. Onderdelen van de show zijn: “Bebo Heroes” , “60 seconds of fame”, “Bebo app review”

{title}

Deze Original Content is winstgevend voor Bebo, door dat de kosten relatief laag zijn en de advertisers legio. Deze merken worden (volgens Kate Burns) naadloos geintegreerd in de content met een mogelijkheid om een “Brand page” te openen om daar de conversatie met de Bebo leden te starten. Daarnaast wordt er van deze populaire video’s in allerlei media verslag gedaan: veel Free PR dus!
De belangrijkste learnings uit de eerste ervaringen met OC zijn:
• Low cost – high profits concept kan werken in sociale media
• De juiste balans tussen commercie en sociale content is belangrijk
• Betrek je publiek en community in en bij je content, betrek ook groepen op het social network
• Non scripted content leeft gemakkelijker online
• Gebruik van (getalenteerde) leadusers in je videocontent loont.

De toekomstplannen van Bebo bestaan uit meer focus op:
• Cross platform content. Burns will meer Bebo content uitzenden op TV, Radio en in de Bioscoop.
• Cross Device: meer op mobiel.
• Multiregionaal, bebo wil ook actief worden in andere landen
• Vertical extensions/ interesse specifieke communities (sports & fashion)
• Meer OC: 2 volledig advertising sponsored concepten worden binnenkort gestart.

Volgens Bebo ligt de sleutel tot loyaliteit van je leden in het bieden van attractieve content en shows

Nieuwe concurrent Ning timmert flink aan de weg

{title}Alex Halliday, oprichter van SocialGO is pas 23, ademt sociale media en is klaar om de concurrentiestrijd met white-label social network Ning aan te gaan. Hij vertelt over het feit dat de eerste golf sociale netwerken geen of weinig effect heeft gehad op de niches. De tweede golf social networks zijn volgens Halliday de Niche Social Networks: een eigen platform voor mensen die een passie delen binnen een niche. Offline, face2face, mixen mensen hun sociale groepen ook niet, waarom online dan wel?!

White-label social network software stelt mensen in staat om vrij gemakkelijk een eigen social network op te zetten rondom zo’n passie. Ning was een first mover op deze markt, SocialGO doet inmiddels ook goede zaken met tienduizenden implementaties. “The Key” ,volgens Halliway, is dat de community door een gepassioneerde groep of individu wordt gerund. Passie is namelijk aanstekelijk en viraal.

Een aantal niche network implementaties op SocialGO en Ning zijn:
Snooth.com. Social wining op basis van SocialGO
Don’t stay in uitgaan community op basis van SocialGO
This is 50. Community van 50 cent op basis van Ning.

Netlog faciliteert vrienden zowel als merken

{title}Lorenz Bogaert, CEO van Netlog, vertelt over de populariteit van het vriendennetwerk en de mogelijkheden voor merken om hierop in te spelen.

Netlog heeft zo’n 60 miljoen unieke bezoekers per maand, 40 miljoen leden en is beschikbaar in 25 talen. Indrukwekkende getallen dus. Volgens Bogaert beginnen steeds meer merken te snappen dat het betrekken en connecten met klanten belangrijker is. Deze merken willen merkambassadeurs creëren op sociale netwerken als Netlog. Ambassadeurs zijn namelijk van zeer grote waarde voor de winstgevendheid van jouw bedrijf. Op een zeer grappige manier zette Bogaert uiteen wat de meerwaarde van ambassadeurs (in dit geval Netlog Friends) is ten opzichte van marketing, advertising en PR:

{title}

Bogaert legt uit dat het voor veel merken verstandig is om op meerdere netwerken aanwezig te zijn. Behavioral targeting van advertising is een belangrijk onderdeel volgens Bogaert. Dit is uiteraard ook belangrijk voor zijn portemonnee ;).  Veel social networks, waaronder Netlog bieden veel manieren van targeting om jouw boodschap bij de juiste persoon te krijgen. Uitdaging is uiteraard om deze banner te verweven in een sociale campagne.

Netlog’s recept voor merken op een vriendennetwerk is als volgt:
1. Creëer een Brandpage
2. Target leden en trek mogelijke merkambassadeurs aan
3. Check je statistieken
4. Faciliteer in sociale applicaties en content
5. Check je statistieken

Zaterdag volgt Deel 3 van het verslag van het Social Networking World Forum met cases van onder andere Coca Cola en British Airways.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.