Facts Inside: Gooi de mediawet overboord

18 maart 2009, 08:02

{title}‘Weinig sympathie voor nieuwe kandidaat-omroepen’, kopte Mathijs van den Broek hier vorige week. De strekking van zijn post was tweeledig: Van de Nederlandse televisiekijkers heeft slechts 15 procent behoefte aan nieuwe omroepen als PowNed, Piep en Omroep C, zegt althans onderzoeksbureau De Vos & Jansen. Maar van de lezers van De Telegraaf steunt weer 38 procent het initiatief van Wakker Nederland.

‘Is het typisch Nederlands, om de boel gelijk af te schieten? Negatief te doen over wie de kop boven het maaiveld uitsteekt…’ mijmerde VanDen en direct spoot het bloed op de paal want publieke omroep heeft nu eenmaal voor- en tegenstanders. Ook hier op MF. Ongemeen boeiend aan dit moment is dat aspirant omroep Powned eigenlijk tot doel lijkt te hebben het omroepsysteem zelf ter discussie te stellen: Overlopen naar het kamp van de vijand om er de waterput te vergiftigen en aan te tonen dat het systeem hypocriet is.

FD-columnist Annemarie van Gaal haalde in haar column onlangs een mooie kruisredenering van de Mediawet aan: Telegraaf, dat nu langs twee wegen zelf de PO inwil, krijgt al jaren geen beschikking over de PO-gegevens om een gids mee uit te geven. Intussen mag KRO met staatssteun wél concurreren met commerciële media via het alweer gesneefde lifestyleblad Maria. ‘Ik schat dat het zeker een miljoen gekost heeft. Toch zonde van ons geld’, stelt zij. Haar proefballon: ‘Gooi de Mediawet overboord en maak een systeem dat een open markt en vrije communicatie als basis heeft’ lijkt zo logisch, maar het ontbreekt aan… tja, waaraan eigenlijk?

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

10 Reacties

    Jan

    …realiteitszin!

    Een publieke omroep wordt niet zonder reden ‘beschermd’ door de MediaWet. Het moeten voorkomen dat kijkcijfers, marktaandelen en commerciële productiemethodes de overhand krijgen. Dat dit nu niet lukt, komt domweg omdat de netmanagers marktaandelen MOETEN halen, ze krijgen in die zin targets mee. Dat idee moet overboord. Een publieke omroep is er voor het volk, van laagopgeleid en armlastig tot hoogopgeleid en koopkrachtig. Niet voor adverteerders!!!

    Dus. De MediaWet moet niet overboord; het omroepstelsel moet overboord!


    18 maart 2009 om 09:30
    media

    Dat het huidige omroepstelsel zijn langste tijd heeft gehad is duidelijk, het gaat er nu om hoe gaan we de wet aanpassen zodat we de komende jaren gegarandeerd blijven van kwaliteitsprogramma en nieuwsvoorziening. Niet meer gekoppeld aan traditionele zuilen en middelen, maar vooral aan de behoefte van ons, de burgers.

    En daarmee sluit ik me dus helemaal aan bij de vorige reageerder 😉


    18 maart 2009 om 11:48
    Ronald van den Hoff

    zachte heelmeesters maken stinkende wonden…opheffen die boel, wet over boord en gewoon opnieuw beginnen, waarbij inderdaad de gebruikers behoefte leidend is…


    18 maart 2009 om 12:56
    media

    @Ronald: volgens mij zijn we het allemaal met elkaar eens; nu de politiek nog 😉


    18 maart 2009 om 16:37
    Ronald van den Hoff

    de politiek? dat is een “detail” geef ik toe…:-)


    18 maart 2009 om 19:25
    Diederik

    @Marco, Wat is dan die behoefte van de burger volgens jou? Gemeten naar kijkcijfers, ledenaantallen van alle omroepen bij elkaar en algemene onderzoeken is een groot deel van de Nederlandse bevolking tevreden met de omroepen.

    Het is wel makkelijk roepen dat het overboord moet, maar het ideale alternatief is er niet. Ook BBC, Belgisch, Duits of Amerikaanse publieke systemen hebben zo hun tegens.


    18 maart 2009 om 20:50
    Ronald van den Hoff

    @Diederik: overboord? Daarmee bedoel ik: Terug naar de kerntaken (gewoon goede televisie en radio maken) en niets meer. 2 tv zenders, ingetogenheid in de bestedingen, minder leuke reisjes, congressen, minder experimentele nieuwe media activiteiten etc etc.

    De verenigingen loskoppelen van de omroepen etc tec.

    de kabel helemaal opengooien, iedereen zijn eigen tv/video/internet uitzend kanaal. omroep gegevens, gemaakt van ons geld, voor iedereen openbaar en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan…


    19 maart 2009 om 06:39
    luuk.ros

    Opvallend wel dat door voorstanders vaak wordt verwezen naar het buitenland om te betogen dat het hier allemaal nogal meevalt. Tussen de 600 en 800 miljoen kost het ons belastingbetalers. daar zijn de inkomsten al mee verrekend. Iedere vijf jaar een noord-zuidlijn. Wat zouden de kerntaken waar Ronald over spreekt kosten?

    Persoonlijk wind ik me altijd graag op over programma’s als die van Paul de Leeuw. Kun je op elke zender prakken, maar Paul krijgt tonnen uit de staatsruif.


    19 maart 2009 om 08:01
    Jan (van Drooge)

    Het is natuurlijk ook een lastige kwestie!

    Enerzijds worden de omroepen geacht programma’s te maken voor hun achterban, anderzijds willen de net-coördiantoren wel dat het scoort. En daar wringt de schoen natuurlijk!

    Want hoe overtuig je de net-coördinator ervan dat jouw ongetwijfeld mooie documentaire over ‘de opkomst van uitheemse grassoorten’ op zender moet, ook al weet jij/hij dat het niet meer dan 20.000 kijkers zal scoren!? De net-coördinator moet zijn marktaandeel halen en jij moet je doelgroep bedienen.

    Mijn oplossing? Laat op de PO het ‘marktaandeeldenken’ los en denk in kwalitatieve waarden. Eén zender minder. Stap af van omroepen en hun leden. Resultaat: één (staats)zender met twee netten – één voor ‘verstrooing’ en één voor ‘informatie’.

    Versoepel de MediaWet, maak het makkelijker voor (nieuwe) partijen een eigen zender op te starten en laat maar zien dat je het kan!


    19 maart 2009 om 09:35
    Ronald Gorter

    Minder kanalen en versobering, helemaal mee eens. Maar minstens zo belangrijk; objectiviteit. Niet linsk en niet rechts. De huidige informatievoorziening van de publieke omroepen schiet ver door naar links waarbij feiten worden verzwegen, onder- of overbelicht al naar gelang dit het beste in de straat naar links past. Voor objectief en volledig nieuws is de Nederlander aangewezen op buitenlandse zenders of internet. Elke nieuwe omroep of maatregel die kan bijdragen aan de objectiviteit van het publieke bestel, heeft dan ook mijn steun.


    20 maart 2009 om 11:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!