Iedereen een portfolio?

17 maart 2009, 06:47

Afgelopen week had ik na een lezing van Ronald van Schaik hem 5 minuten voor de camera over één van de onderwerpen van zijn lezing: het einde van de CV. Door de opkomst van social media zal in zijn optiek personal branding (wat kan je en wat zijn je ambities) belangrijker worden dan je verleden. Interessant voor marketeers is dat in bepaalde marketing beroepen het werken met een portfolio heel normaal is, denk aan designers en videomakers. Ronald verwacht dat dit bij steeds meer beroepen zal gebeuren. Krijgt iedereen een social CV zoals Joery Bruijntjes?

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

16 Reacties

    Koen

    Leuk zo’n online cv… kijk voor meer mogelijkheden en inspiratie ook eens op http://www.ikki.nl. Wij (ikki) hebben ook een tool ontwikkeld (heet ook Visual CV) waarmee ook niet technisch aangelegde kandidaten een eigen online profiel kunnen aanmaken.

    Een nederlands antwoord op het VisualCV en geïntegreerd in onze community.

    Groeten van Koen uit de wereld van IKKI


    17 maart 2009 om 11:02
    Marc Drees

    Mijn ambitie is om open hart operaties uit te voeren; mijn vaardigheden op dat gebied zijn nul. Laat ik eens heerlijk aan personal branding gaan doen om ervoor te zorgen dat ik mijn ambitie toch kan verwezenlijken…

    Laten we het huisje en het schuurtje vooral niet prematuur uit elkaar rukken. En overdreven voorspellingen over personal branding vooral als zodanig onderkennen. En vooral niet het CV overboord gooien voordat er een daadwerkelijk alternatief is.


    17 maart 2009 om 11:33
    Gerben van Dijk

    Grappig. Juist gisteren het boek gelezen van oa. Bas van de Haterd. Personal Branding. Het klopt dat nog relatief weinig mensen bijv. een eigen website hebben. Dit is een belangrijk advies in dit boek. En ik overweeg het zwaar aan de eigen site te beginnen. Het is nl. de beste manier om informatie samen te brengen over jezelf op een manier die eenheid geeft en echt laat zien waar nu je motivatie zit. Ik wil naar werk toe die nu nog niet in mijn CV staat. Nl. Theaterscene’s op maat ontwerpen voor congressen en seminars. Ook voor Bas van de Haterds boek heb ik daar een geweldig idee voor dat ik hem nog ga voorleggen. Een eigen website legt nadruk op je toekomst; op waar nu je energie zit. In dat opzicht is een CV achterhaalt.


    17 maart 2009 om 11:53
    Lisa

    Wat grappig.

    De goede man vergelijkt zijn functie met die van ontwerpers, webbouwers en creatieven.

    Het verschil beste Ronald is dat al die mensen individueel kunnen functioneren en creeëren. Daarom hebben ze een portefolio en daarom zegt dat iets over hun kunnen.

    Stel je bent een marketeer dan gaat deze vlieger niet op. Je moet dan dus met andermans werk de blits maken. Precies dit soort dingen werkt de middelmaat die toch al in Nederland de overhand heeft totaal in de hand.

    Je hebt twee verschillende soorten mensen; Mensen die creeëren en mensen die dit niet doen.


    17 maart 2009 om 14:26
    Lisa

    En jezelf een merk noemen als je in loondienst zit?! Beetje sneu.

    Iedereen op die functies is inwisselbaar.

    Als jedaadwerkelijk een merk zou zijn als marketeer zou dit betekenen dat bij vertrek van die persoon het bedrijf niet meer zou bestaan of een volledig andere koers zou gaan varen (hier bedoel ik niet een andere campagne dan je voorganger neerzetten).

    Ben benieuwd wat al die ‘merk’ mensen van de laatste 50 jaar doen die ooit bij Heinken, Coca Cola, Bacardi hebben gezeten.

    Bijkbaar is het redelijk moeilijk voor de middelmaat om te accepteren dat je een heel klein onderdeeltje van een groot iets bent en dat je net zo inwisselbaar bent als een schroef.

    En nu AAN HET WERK!


    17 maart 2009 om 14:32
    roy

    @Lisa

    Eens: middelmaat en Nederland. We hebben een maatschappij teveel gericht op inzet en niet op resultaat. Neem alleen al de beloningstructuur. Vaak bepaalt de grootte van de afdeling waar leiding aan gegeven wordt, de hoogte van een salaris. Hoezo inefficiency in de hand werken?

    Als zelfstandig ondernemer (sinds ’93) en werkgever, heb ik nog nooit naar een CV gekeken.


    17 maart 2009 om 14:46
    Joery Bruijntjes

    @Lisa: Je stelt de zaken wel erg zwart-wit voor. Wel, zo komt het over in ieder geval. Als ik je eerste comment goed begrijp ben je van mening dat marketeers geen ‘eigen’ waarde toevoegen aan een product? Dat vind ik een beetje vreemde stelling. Kun je dat uitleggen?


    17 maart 2009 om 14:47
    chi666

    @Lisa bijzondere stelling, ook vind ik het flauw zo’n stelling te poneren zonder aan te geven wat je zelf doet. Durf daar wel een gok op te wagen, maar dat zal ik niet doen, want dat heeft verder geen invloed op de topic.

    Als eerste wil ik je er even op wijzen dat je nu marketing en marketingcommunicatie erg verward. Want marketing communicatie mensen moeten (deels, afhankelijk van het bedrijf) werken met producten van anderen. Marketeers, echte marketeers, bedenken mede deze producten.

    Maar deels heb je gelijk. Bij grote bedrijven werkt veel middelmaat, precies wat Roy ook zegt heeft dit deels te maken met de beloningscultuur, maar ook de afrekencultuur (wat is van belang, dat je goed werk doet of dat je elke dag 8 uur of meer aanwezig bent?)

    Ik denk dat je daarom wel een groot onderscheid moet maken. Je hebt veel middelmatigheid, waarvan de overgrote meerderheid bij de grote bedrijven zit. En je hebt de kleine bedrijven, waarvan een deel erg innovatief is, waar je niet een klein tandwiel bent en waar je wel heel veel toegevoegde waarde kan hebben. Ik denk dat daar de discrepantie zit tussen wat jij stelt en wat Ronald stelt.


    17 maart 2009 om 16:30
    Bezoeker

    Joery Bruijntjes dinsdag 17 maart 2009, 16:47

    Ik denk dat Lisa bedoeld dat marketeers inwisselbaar zijn. Waar ze ook wel gelijk in heeft.

    Dat is namelijk iedereen die in loondienst werkt. Ook helemaal niet erg hoor.

    En nee, een marketeer heeft helemaal geen echte invloed op een product.

    Uiteindelijk zijn dit de ondernemers die erachter zitten en de bedenkers ervan.

    Marketeers kunnen enkel ervoor zorgen dat dit product zoveel mogelijk gaat verkopen maar ook dit is niet een baan waar je het helderste licht voor moet zijn. Ik ben zelf marketeer en besef heel goed dat ik me moet omringen met talent en scheppende mensen omdat ik anders niets voor elkaar krijg. Deze zelfkennis is heel bevrijdend;)


    17 maart 2009 om 20:15
    Ronald van Schaik

    @marc, vanzelfsprekend zal je voor specifieke functies moeten aantonen dat je beschikt over vaardigheden en ervaring. Die gegevens zijn makkelijk duidelijk te maken in een CV-achtige vorm. Waar het mij om gaat is dat je in veel gevallen veel meer verdieping kan bieden door naast de verouderde standaardindeling van het CV te verwijzen naar andere bronnen waarmee je dat kan bekrachtigen.

    Mensen beschikken over veel talenten (al dan niet verborgen), slechts enkele ervan kunnen ze gebruiken voor de uitvoering van hun functie. Maar het aanwenden van een talent dat gepaard gaat met veel passie en enthousiasme maakt je misschien wel heel erg geschikt om andere rollen in een bedrijf uit te voeren.

    Als voorbeeld; in de conceptfase van een project vragen we vaak de mening van een niet-nader-te-noemen-backenddeveloper. Omdat hij ook hele inventieve en creatieve (copy- en concept)ideeen levert. Misschien wel juist omdat hij in een andere expertise werkzaam is, is zijn inbreng juist erg fris en inspirerend. Er werkt een dame bij ons die van user interface design, geswitched is naar front-end development en nu copy schrijft. En ze excelleert daarin.

    @lisa, mensen die iets creeeren dat zichtbaar is gebruiken een portfolio, niet omdat ze zelfstandig opereren maar omdat ze iets kunnen laten _zien_. Voorbeeld; als een creatief solliciteert laat hij zijn “map”/online portfolio zien, dat is niet het werk van 1 persoon maar het resultaat van account, concept, strategie, copy, art, visualisers. Het resultaat van teamwerk waarvan zijn werk toevallig het meest zichtbaar is. In mijn optiek kan een programmeur heel goed zijn werk verduidelijken door verwijzingen naar plekken op het net waar zijn werk te zien is (gefaciliteerd in een online persoonlijk dossier of portfolio) Of een architect, of een monteur die custom harleys maakt, of iemand die teksten schrijft of een beleidsmedewerker die actief betrokken is op ambtenaar 2.0 of iemand die betrokken is bij projecten rond landschapsarchitectuur. Je beschikt over mogelijkheden om je werk tastbaar en inzichtelijk te maken en duidelijk te maken wat je rol er in is. En dat zegt de recruiter meer dan die paar regels in het CV.

    Ik zal het onderwerp”merken” wat nader toelichten, dat is niet op juiste manier bij je geland. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat een organisatie niet alleen zoekt naar mensen die beschikken over passende harde criteria. Als de waarden, gedachten, visie, “de ziel” van de organisatie overeenkomt met de waarden, gedachten, visie van een kandidaat kan dat veel waardevoller zijn dan het gegeven dat iemand HEAO heeft gedaan en nu drie jaar hetzelfde werk doet. Vaak is de attitude, drijfkracht, passie van een kandidaat van veel meer waarde voor een organisatie. Ik ken een bureau dat naast opleidingsniveau voornamelijk kijkt naar overeenkomstige waarden, gevoelens en gedachten bij de kandidaat. Die match levert een sterke intrinsieke motivatie bij medewerkers op, gecombineerd met veel enthousiasme voor het merk waar ze voor werken. Zij vormen ambassadeurs voor hun merk en omdat ze toevallig erg actief in de online wereld zijn, werkt hun persoonlijke merk zeer positief voor het werkgeversmerk.

    Werknemers zijn inwisselbaar, maar niet door elk persoon die beschikt over dezelfde “systeemeisen”. Werknemers zijn geen productiegoederen, geen machines, geen robots die opdrachten uitvoeren als je er een ponskaart inschuift.

    @marco; De beheerders moeten het recht hebben om de kwaliteit en integriteit van hun netwerk te waarborgen. Dus scheldpartijen, pornografie, offtopic-issues etc moeten geweerd kunnen worden. De manier waarop zij zich mengen in de manier waarop mensen zich willen beschrijven is niet alleen weinig chique, maar ook niet de moeite waard. De community zorgt wel voor zelfregulering. Zij zullen zich niet druk maken over een bijnaam, dus moet je dat als beheerder vooral ook niet doen. Als iemand zich willens en wetens onsterfelijk belachelijk maakt, neemt de community hem/haar niet serieus en neemt de persoonlijke waarde ook sterk af. Daar heeft slechts een persoon last van.


    17 maart 2009 om 20:57
    Joery Bruijntjes

    @Bezoeker: Uiteindelijk is iedereen te vervangen, al zal niet iedere opvolger het werk even goed of op dezelfde manier kunnen doen. Dat spreek ik verder ook niet tegen. Daartegenover staat dat iemand met een sterk personal brand lastig te vervangen is. Het gaat daarbij niet alleen om inhoudelijke kwaliteiten, maar ook om uitstraling, reputatie en een zekere flair. Een en ander hangt natuurlijk enorm van de context af; de ene keer zal het makkelijker zijn dan de ander.

    Ik ben het niet met je eens dat je als marketeer niets toevoegt aan een product, maar dat zal deels met onze definities van een product te maken hebben. In strikt technische zin heb je gelijk dat je als marketeer het product niet fysiek veranderd. Echter, door de unieke kernwaarden te distilleren en de juiste marketingstrategie te vinden voeg je mijn inziens zeker wel iets toe aan het product. Een substantieel deel van de waarde van een product hangt af van de positionering t.o.v. andere producten. De positie die je in het netwerk van relaties inneemt als je wilt. Maar goed, dat is een andere discussie.


    17 maart 2009 om 21:01
    mgvandenbroek

    Goed interview, en goede (corrigerende) reacties! TOP


    22 maart 2009 om 12:13
    henry nieuwenhuizen

    Iedereen een portfolio? In ieder geval zeker niet alleen interessant voor ontwerpers of hoog opgeleide marketeers. Ook in het VMBO, Praktijkonderwijs en Voortgezet Speciaal Onderwijs bestaat veel belangstelling voor portfolió’s. Het sluit aan bij het competentiegericht onderwijs en biedt leerlingen zelf de mogelijkheid sturing te geven aan de invulling van de vragen Wie ben ik, Wat wil ik en Wat kan ik (een werkgever laten zien?). Op het cv van deze leerlingen vind je vaak geen lijst met diploma’s of certificaten, terwijl ze wel over veel nuttige praktische vaardigheden beschikken. In een digitaal portfolio kun je stageverslagen, beoordelingen , foto’s of filmpjes van je werkstukken etc opnemen of ernaar hyperlinken.

    Belangrijk voordeel hierbij is dat er inmiddels een (XML) afspraak bestaat voor uitwisseling van e-portfolio’s. Je neemt je portfolio mee naar het vervolgonderwijs of (stage)wergever en relevante informatie over de ontwikkeling blijft behouden. Interessant in dit verband vond ik de presentatie van Govert Claus van UWV Werkbedrijf (voorheen CWI) bij de NEN op 12 februari jl. die aankondigde dat werkzoekenden vanaf medio van dit jaar met hun e-portfolio de inschrijving kunnen regelen en de dienstverlening (zoeken naar passende vacatures, tools als kansenschatter) wordt afgestemd op de inhoud van het e-portfolio. De presentatie is te vinden op de website van de NEN. Voor het Voortgezet Speciaal Onderwijs, cluster 4 heeft VSO school De Ortolaan een digitaal portfolio ontwikkeld.


    23 maart 2009 om 08:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!