WOMI: Sociale display ads

14 maart 2009, 08:50

Het Amerikaanse bedrijf SocialMedia heeft een nieuwe vorm van ‘social network advertising’ bedacht: WOMI. De afkorting WOMI staat voor ‘Word Of Mouth Impression’. Een WOMI-campagne laat bezoekers van een sociaal netwerk een display ad zien waarin ze om input vragen. Dit kan zijn via een tekstveld of via een multiple choice vraag. Deze input wordt gebruikt om advertenties aan vrienden van de netwerker te tonen op het zelfde sociale netwerk.

Een simpel voorbeeld. Stel je bent Red Bull en organiseert een van je extreme sportevenementen. Via een WOMI zou je dan kunnen vragen of iemand naar het evenement gaat. In de display ad kan iemand klikken op ‘ik ga wel’ of ‘ik ga niet’. Na het klikken krijgen de vrienden van deze persoon te zien – in dezelfde WOMI – of hij of zij wel of niet gaat. De vrienden kunnen ook weer reageren en hun vrienden zien dan weer hun antwoord. Daardoor ontstaat een viraal effect.

De eerste WOMI-campagnes schijnen een zeer positief effect te hebben gehad op bijvoorbeeld product awareness, productvoorkeur en sales. Echter harde cijfers heb ik nog niet gezien.

De WOMI display ads voldoen aan de standaard afmetingen van het IAB en kunnen dus zonder aanpassingen geserveerd worden op de meeste sociale netwerken.

Dennis Kramer
Eigenaar, trainer, adviseur & coach bij Words of Wisdom

Dennis Kramer is sinds een jaar zelfstandig strategisch en creatief adviseur, trainer en coach op het gebied van digitale marketingcommunicatie en media, onder de naam Words of Wisdom. Dennis heeft meer dan 12 jaar ervaring met digitale marketing en media. Opgedaan bij bureaus als Framfab, Qi Ideas, Rapp Collins en Lost Boys en bij ZwitserLeven als online marketeer. Hij heeft o.a. gewerkt voor A-merken als Douwe Egberts Senseo, Heineken, Hi, Nuon Retail, Online Breedband, Rabobank, Randstad en Volvo. In samenwerking met een Mediaflex Trainingen ontwikkelt Dennis de trainingen Online Strategie en Online Sales. Daarnaast wordt hij regelmatig door Mediaflex Trainingen ingezet als trainer. Onder andere op het gebied van Social Media en Word of Mouth Marketing. Met enige regelmaat spreekt hij op congressen en schrijft hij columns en dergelijke. Bovendien is hij lid van de Raad van Advies van Generation Next en het Instituut voor Interactieve Media van de Hogeschool van Amsterdam. Dennis was in 2006 genomineerd voor de DeMeter Award voor meest veelbelovende DM-talent. Je kunt me volgen op twitter.com/DennisK.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!