WOMI: Sociale display ads
Het Amerikaanse bedrijf SocialMedia heeft een nieuwe vorm van ‘social network advertising’ bedacht: WOMI. De afkorting WOMI staat voor ‘Word Of Mouth Impression’. Een WOMI-campagne laat bezoekers van een sociaal netwerk een display ad zien waarin ze om input vragen. Dit kan zijn via een tekstveld of via een multiple choice vraag. Deze input wordt gebruikt om advertenties aan vrienden van de netwerker te tonen op het zelfde sociale netwerk.
Een simpel voorbeeld. Stel je bent Red Bull en organiseert een van je extreme sportevenementen. Via een WOMI zou je dan kunnen vragen of iemand naar het evenement gaat. In de display ad kan iemand klikken op ‘ik ga wel’ of ‘ik ga niet’. Na het klikken krijgen de vrienden van deze persoon te zien – in dezelfde WOMI – of hij of zij wel of niet gaat. De vrienden kunnen ook weer reageren en hun vrienden zien dan weer hun antwoord. Daardoor ontstaat een viraal effect.
De eerste WOMI-campagnes schijnen een zeer positief effect te hebben gehad op bijvoorbeeld product awareness, productvoorkeur en sales. Echter harde cijfers heb ik nog niet gezien.
De WOMI display ads voldoen aan de standaard afmetingen van het IAB en kunnen dus zonder aanpassingen geserveerd worden op de meeste sociale netwerken.