Jango start pay-for-play online radio businessmodel
Nooit meer slijmen bij de music director, muziek samensteller. Nooit meer “je plan (advertentiebudget die je bij een radiostation gaat parkeren)” rondom de single presenteren. Nooit meer noodgedwongen gaan lunchen of met iemand van de radio naar een uitje. Nooit meer op woensdagmiddag naar de “plug” dag en/of s’ochtends vroeg bij het ochtendprogramma je nieuwe single ten gehore brengen.
Music streaming service Jango, waar naar verluidt 6 miljoen luisteraars per maand naar luisteren is met een een businessmodel gekomen waarbij artiesten en labels airplay (legaal) kunnen inkopen op de website. Voor 30 dollar koop je 1000 airplays in, voor 50 dollar 2000 en voor 100 dollar 5000 airplays. Als je single meer dan 50 keer positief beoordeeld is door de bezoekers van de website krijg je gratis airplay bovenop je gekocht tegoed. Als je echt een hit te pakken hebt kun je je geinvesteerde dollars via Amazon/i Tunes aankopen natuurlijk makkelijk terugverdienen aldus de verkoopfolder. Aangekochte airplay wordt niet aangeduid als sponsored content maar als “emerging artist” content.
Jango is wat mij betreft een nieuw en verfrissende variatie op streaming radio. Het bestaat o.a. uit een social networking functie die je natuurlijk ook elders kunt vinden, maar onderscheidt zich door de vele muziekmogelijkheden. Het social network aspect is een toegevoegde bonus. Zoals je kunt verwachten heb je de optie om vrienden toe te voegen en naar hun playlist of stream te luisteren. Bouw je eigen radio station en zie wie er naar gaan luisteren is natuurlijk heel cool.
Vergelijkbare concepten zijn natuurlijk Pandora and Last.fm. Zie voor meer informatie ook MarketingVox en cNet.
Yeah that’s what I’m talking about ban–ybice work!