Affiliate Marketing: toekomstverwachtingen

6 maart 2009, 10:36

{title}Afgelopen woensdag vond in Bar Americain de A4u expo Roadshow plaats, een (drukbezocht) voorproefje op de grote A4u Expo die op 28 en 29 april aanstaande in de RAI in Amsterdam zal worden gehouden. Onder de aanwezigen waren ook Matthew Wood (oprichter van affiliates4u.com) en Auke Boersma (country manager Affilinet Nederland). Een goede gelegenheid om beiden eens aan de tand te voelen over hun toekomstverwachtingen van affiliate marketing.

{title}Boersma vertelde dat transparantie binnen de markt erg belangrijk is. Affilinet wil zich op dit punt onderscheiden van haar concurrenten. Een onderdeel hiervan is de communicatie tussen affiliates, het netwerk en de adverteerder. Boersma gaf aan dat netwerken op dit moment een filterfunctie op zich nemen. Vragen en feedback van affiliates wordt gefilterd doorgestuurd naar adverteerders. Andersom gebeurt hetzelfde: informatie van adverteerders wordt gefilterd teruggekoppeld naar affiliates.

Volgens Boersma is de oplossing dat adverteerders en affiliates rechtstreeks met elkaar communiceren. Je krijgt dan een piramide waarin affiliates, netwerken en adverteerders rechtstreeks met elkaar communiceren.

{title}

Boersma gaf verder nog aan dat de budgetten van adverteerders niet onder marketing horen te vallen, maar onder sales. Het is dus eigenlijk affiliate sales in plaats van affiliate marketing. Beperkte budgetten voor affiliate marketing zijn daarom ook niet aan te raden: het budget voor affiliate marketing is in deze visie oneindig, omdat het variabel meegroeit met het aantal verkopen. Dit ziet nog niet iedereen in en is in zijn ogen een ontwikkelpunt voor de toekomst.

Boersma voorziet voor de toekomst dat een aantal affiliate netwerken in Nederland zullen gaan fuseren. Een andere mogelijkheid is dat netwerken een specifieke nichemarkt gaan bedienen. Dit is een gevolg van het grote aantal netwerken dat er op dit moment in Nederland actief is.

{title}Ook Matthew Wood verwacht dat affiliate netwerken zullen gaan fuseren. Ondanks dat een klein gedeelte van de affiliates voor het grootste gedeelte van de omzet zorgt, verwacht hij niet dat netwerken overbodig worden doordat adverteerders affiliate marketing bijvoorbeeld in house in gaan doen. Wood geeft aan dat de netwerken met name voor het MKB meerwaarde zullen blijven houden. Tevens nemen de netwerken een groot administratie gedeelte van de taken binnen affiliate marketing op zich (zoals het uitbetalen van affiliates), wat een voordeel is voor de adverteerder. Hij geeft aan dat de meerwaarde van netwerken met name zit in het aanbieden van een toolkit voor adverteerders en affiliates. Daarbij valt te denken aan uitgebreide tools met betrekking tot product feeds en API functionaliteiten.

Wood gaf daarnaast zijn visie over hoe de affiliate marketing markt eruit ziet in het Verenigd Koninkrijk. Daar zijn met name de affiliates die zoekmachinemarketing toepassen en zogenaamde cash back sites (en sites met coupon codes) verantwoordelijk voor het grootste gedeelte van de omzet. Een voorbeeld hiervan is vouchercodes.at. Daar kunnen consumenten kortingscodes opzoeken voor diverse webwinkels. Deze codes kunnen tijdens het bestelproces ingevoerd worden en de korting wordt dan direct verrekend met het totaalbedrag. Wellicht ligt er in Nederland nog veel ruimte voor cash back sites. Wood gaf aan dat dit de rising star is in het Verenigd Koninkrijk.

Dit artikel is geschreven door Robert Schippers, Affiliate Marketing Consultant bij Traffic4u

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Joris Toonders

    Eens Paul! Goede aanvulling. Bij A4Uexpo Europe is er ook een panel met als titel “Managing Cash Back Sites Effectively”. Persoonlijk één van de meest interessante onderwerpen denk ik, zeker in Nederland aangezien deze websites momenteel als paddestoelen uit de grond schieten.

    A4Uexpo Roadshow Amsterdam was overigens bijzonder gezellig. Opvallend was wel dat er voornamelijk veel netwerken waren i.p.v. affiliates en adverteerders. De opkomst kon je echter bijzonder goed noemen!


    7 maart 2009 om 12:20
    Joris Toonders

    Je laatste opmerking is een belangrijke; “Loop je je huidige affiliates niet voor de voeten”. Je merkt in Nederland al dat veel (key) affiliates fel tegen de komst van cashback sites zijn. Logisch, want het kan ten koste gaan van een aantal van hen als adverteerders en netwerken daar geen keuzes in maken.


    7 maart 2009 om 12:22
    Stijn Kruijssen

    Zie dit artikel nu pas. Goed om te horen dat Auke / Affilinet communicatie tussen adverteerder en affilliate rechtstreeks aanmoedigt. Zo kunnen volgens mij ook de beste samenwerkingen ontstaan, waarbij het netwerk optreedt als intermediar op het gebied van facturering en meting. De advies-rol die netwerken ook zouden moeten hebben, valt mij in de praktijk soms nog een beetje tegen; maar dit verschilt ook veel per netwerk en binnen netwerken zelfs per account manager.

    @ Paul: Natuurlijk moet je altijd afvragen of samenwerkingen in je voordeel werken (dit geldt bijv. ook voor keyword-buyers). maar je stellingen zijn wel heel zwart / wit: Jij zegt dus eigenlijk dat alle “bekende” adverteerders in de UK geen cashback moeten inzetten omdat het afbreuk doet aan je merk. Waarom is cashback in de UK dan zo’n groot succes (ook voor A-adverteerders)?

    Je eerste punt is niet echt te vangen want het is onmogelijk dat een cashback-site zo groot is dat al je vaste klanten weglopen maar dat de cashbacksite niet groot genoeg is om nieuwe klanten aan te leveren. Grote / bekende cashback sites (als we de vgl. trekken naar een Airmiles offline) zullen zowel nieuwe klanten aanleveren als ervoor zorgen dat bestaande klanten MEER bij je besteden.

    Het is nooit erg om kritisch te kijken naar bepaalde modellen binnen affiliate marketing, maar volgens mij overdrijf je het e.e.a. nu een beetje. Ik ben het wel met je eens dat je als adverteerder niet blind in zee moet gaan met alle cashback-sites (en ik denk dat de kans groot is dat er in NL de komende twee jaar inderdaad heel wat bij kunnen komen)

    Wat betreft andere affiliates voor de voeten lopen: Ook dit gebeurt alleen als de betreffende cashbacksite zo groot/bekend is dat consumenten weten welke adverteerders draaien bij een cashbacksite en al hun aankopen zo zullen doen. Overigens zijn bepaalde tools waardoor andere affiliates benadeeld worden (zoals bij eengoedezaak.nl het geval was) natuurlijk uit den boze.

    Tot slot denk ik ook zeker niet dat het een vraag is wie de meeste korting geeft via een bepaalde cashbacksite. Ik geloof niet dat dat een grote factor is in het beslissingsproces van een consument bij de vraag waar een vakantie geboekt wordt of waar een cd besteld wordt.

    Ik ben erg benieuwd naar de sessie tijdens de Affiliatedag!


    10 maart 2009 om 14:38
    Langace

    “In de UK zijn veel adverteerders die het gevoel hebben dat Cashbacksites geen nieuwe klanten op levert, maar alleen maar extra koopjes jagers aantrekt. Wellicht leuk voor onbekende adverteerders om omzet te scoren, maar een afbreuk van het merk van de andere adverteerders. ”

    Paul jij en ik heben volgens mij een aantal dingen in de UK gezien, adverteerders daar KUNNEN niet zonder de cashbacksites en dat stoot hun tegen het hoofd. Want als de 1 er op staat en de ander niet en iemand zoek naar de zefde TV kopen ze hem gewoon bij de ander.

    In NL is het zeker niet niet zover, en is de markt van cashbacksite wle heel erg klein.


    10 maart 2009 om 14:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!