De kredietcrisis gevisualiseerd (Deel 1 & 2)

De kredietcrisis gevisualiseerd (Deel 1 & 2)


‘The goal of giving form to a complex situation like the credit crisis is to quickly supply the essence of the situation to those unfamiliar and uninitiated. This project was completed as part of my thesis work in the Media Design Program, a graduate studio at the Art Center College of Design in Pasadena, California.’ Zo omschrijft de maker van bovenstaand filmpje, Jonathan Jarvis, zijn project. Het filmpje buzzde gisteren al rond op Twitter, op Welingelichte Kringen heeft Gerard Driehuis hem gisteren opgepakt. Prachtig gedaan. Hieronder deel 2:

Driehuis schrijft op Welingelichte Kringen:

Een keer spelen is voldoende voor begrijpen, twee keer voor kunnen navertellen. Het filmpje is in het Engels. Een paar sleutelwoorden. Een home owner is een huizenbezitter, mortgages zijn hypotheken, main street zijn de gewone mensen (in tegenstelling tot Wall Street), een pile is een berg, de FED is de centrale bank en leverage is (in dit geval) de hefboomwerking.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Geweldig filmpje! Zo makkelijk kan niemand het je vertellen. :)

    geplaatst op
  • Een topfilmje, een aanrader.

    geplaatst op
  • Absoluut mooi gedaan, maar er ontbreekt één ding volgens mij in. Eén van de problemen van de hele crisis was dat men de sub prime en de prime samen verpakt hadden. In andere woorden, het ophakken in veilige en minder veilige delen was niet zo 'clear cut'. Waardoor partijen die dachten enkel veilige hypotheken te hebben ineens met veel sub prime hypotheken zaten, die wel als 'veilig' tot 'extreem veilig' bestempeld waren door de credit rating agencies die gewoon ook bakken geld verdienen met het raten van die CDO's.

    geplaatst op
  • Leuk maar weer tiepies US: Kort Amerikaans door de bocht dus.

    Want waar is het monetaire spel, het spel met commodities, de politiek, de globalisering? Waar zijn de creditcards, het goud van Willem Middelkoop, de onverantwoorde bailouts, en vooral . . . waar zijn de komende generaties? Om van hun problemen nog maar te zwijgen :(

    De AEX dondert door de 220 heen, de Dow door de 7000puntengrens. En Soros en Volcker zijn het eens: no bottom for world financial collapse.

    Wie na de best aardige YouTube-filmpjes trek heeft gekregen, adviseer ik om bijvoorbeeld Road to Ruin met alle tabjes te bestuderen.

    geplaatst op
  • @Jaap Denk ook niet dat de bedoeling van dit filmpje is compleetheid te garanderen; het is immers werk van een Art-center student. Het gaat -denk ik- in de eerste plaats om de presentatie, pas daarna om de inhoud. Volledig of niet; het geeft wel een aardige impressie van een deel van het probleem rond de krediet crisis.

    geplaatst op
  • @Bas, klopt ongeveer. Wat ze gedaan hebben is de subprime ook weer onderverdelen in delen. Dus, 'veilige' subprime, 'iets-minder veilig' en 'risicovolle subprime'. Investeerders dachten dus dat ze relatief veilige bonds kochten (immers, AAA) terwijl dit in feite in zijn totaliteit ook tot de risico categorie behoorde.

    Verder goed filmpje, de echte problemen zijn natuurlijk ontstaan doordat financiele instellingen onderling ook geen geld aan elkaar meer wilden lenen.

    geplaatst op
  • Ik was eerst :) link

    geplaatst op
  • Het is altijd goed om mensen op een eenvoudige en schematische manier te informeren over iets dat eigenlijk heel complex is. Het is oké om mensen in grote lijnen de oorzaken van de kredietcrisis voor te schotelen, maar kijken naar de toekomst is belangrijker. Het nieuwe online discussieplatform http://www.disruptivebanking.com, gemaakt door het innovatiebedrijf ULURU in Amsterdam, zet innovatieve manieren voor banken op een rijtje met als doel het overleven van de kredietcrisis. Mensen die het filmpje van Jonathan Jarvis interessant vinden, zullen zich onze website ook zeker thuis voelen. Meer weten over ULURU? Zie http://www.uluru-amsterdam.com

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.