Bezoek Uitzendinggemist.nl stijgt met 44 procent in 2008

23 februari 2009, 09:34

Steeds meer Nederlanders weten Uitzendinggemist.nl te vinden. Met per maand gemiddeld meer dan 1,6 miljoen unieke bezoekers heeft Uitzending Gemist wederom een record gebroken. Dit komt neer op een stijging van 44 procent ten opzichte van 2007. Ook de sites van de radiozenders en televisienetten worden goed bezocht (bron: persbericht NPO).

Uit het jaaroverzicht van de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van de NPO blijkt dat in 2008 meer dan 130 miljoen uitzendingen via Uitzending Gemist zijn opgevraagd. De best bekeken programma’s waren De Lama’s (6,3 miljoen afleveringen), ONM (4,8 miljoen) en de extra afleveringen van Boer Zoekt Vrouw (4,4 miljoen). In januari en maart vond de grootste groei plaats. In beide maanden werd ongeveer 70 procent meer streams opgevraagd dan in dezelfde maanden in 2007.

Naast het succes van Uitzending Gemist presteerden ook de overige overkoepelende sites van de publieke omroep goed. Ten opzichte van 2007 werd over het gehele domein in totaal 22% meer Nederlanders van 13 jaar en ouder verwelkomd. Per maand komt dit neer op gemiddeld 7,3 miljoen personen.

Sites die het in 2008 opvallend goed deden waren Nederland1.nl en Nederland3.nl. Nederland1.nl steeg met 63% naar een gemiddelde van 161.000 unieke bezoekers per maand. De grootste stijging vond in juni plaats (+195%) en was vooral te danken aan het EK voetbal. Nederland3.nl steeg met 56% naar een gemiddeld aantal van 135.000 unieke bezoekers per maand. De grootste stijging vond in februari plaats (+115%), dankzij de succesvolle imagocampagne waarmee een miljoen te winnen viel.

Techniek

De uitzendinggemist player zal in de loop van het jaar net als de Nederland 4 player op Silverlight overgaan. De ervaringen zijn goed te noemen met deze player en zal niet alleen qua content mogelijkheden beter en vriendelijker werken maar ook qua Advertising mogelijkheden voor Ster. Zoals in mijn post over Uitzendinggemist op Mobiel streeft de NPO ernaar alle programma’s na uitzending op televisie maximaal na 30 minuten maar minimaal na 10 minuten op Uitzendinggemist.nl geüpload te krijgen. In High Definition zoals de NPO dit doorgeeft aan een aantal kabelaars gaat Uitzending Gemist voorlopig nog niet gestreamd aangeboden worden.

Advertising

Tijdens het Online Video Summit 2008 was al bekend gemaakt dat Ster in 2008 ongeveer 80 procent pre-roll bezetting bij alle opgevraagde Uitzendinggemist streams heeft gehad. Ook qua Advertising is het een absoluut recordjaar geweest.

Ik voorzie dan ook geen CPM-daling in Online Video Advertising ondanks de crisis en de druk op CPM-prijzen bij Display Advertising in het algemeen. Het aanbod van kwalitatieve video content zal in 2009 wellicht stijgen met bijvoorbeeld de opkomst van professionele channels op YouTube, de positieve online ontwikkeling en de vernieuwde RTLgemist player, maar dat zal niet de CPM-prijs onder druk zetten is mijn voorspelling.

Ik merk dat adverteerders en reclamemakers steeds meer rekening houden met de inzet van de 15 sec pre-roll en hierin ook steeds creatiever en origineler worden. De kosten voor het maken van een pre-roll blijken ook vaak lager te zijn dan men aanvankelijk denkt, dit in combinatie met de forced exposure en de hogere CTR-cijfers dan bijvoorbeeld bij display advertsing maakt het voor veel adverteerders zeer interessant.

Paulo Lopes
Key Account Manager bij Habbo.nl

7 jaar ervaring in Muziekindustrie en inmiddels 6 jaar werkzaam in Online!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Langace

    Ik vid het een beetje ene open deur in trappen en jezelf een veer geven. Natuurlijk groeit z’n site hard enmet 44% vind ik het nog weinig.

    Meer opmerkelijk vind ik dat de CPM’s op pijl blijven. 1) Omdat het redelijk irritant is iedere keer als je iets opstart 2)Omdat de verschuiving van CPM naar CPS/CPL over heel internet te zien is maar zijn intreden nog niet doet bij video.


    23 februari 2009 om 10:36
    Paul Hottinga

    Is er bekend wat de invloed van uitzendinggemist is op de reguliere kijkcijfers?

    @langace het op pijl blijven van de CPM`s is mede te verklaren omdat deze posities meer branding posities zijn waardoor CPL/CPS minder belangrijk is.


    23 februari 2009 om 13:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!