16 regels om recessie te overleven met Marketing 2.0

23 februari 2009, 06:31

Tuinieren 2.0. Netwerken 2.0. PR 2.0. Overheid 2.0. Ambtenaar 2.0. Marketing 2.0. Je kúnt alles tweepuntnullen als je wilt. Richard van Hooijdonk is daar goed in, en met eenboekje over hoe je op een 2.0 manier als marketeer door de recessie heen laveert heeft hij dat andermaal bewezen. Zie hier de aankondiging op zijn weblog, waar je het boekje kunt downloaden: ‘16 regels om de recessie te overleven met Marketing 2.0.’ Van Hooijdonk schrijft in zijn inleiding:

“In dit artikel geef ik je 16 regels die je kunnen helpen om de recessie goed door te komen. Het stelt je in staat om je huidige aanpak eens kritisch onder de loep te nemen en te ‘zuiveren’ waar dat nodig is.Het goed doorlopen van deze regels levert je een onderscheidende benadering en marketingkracht op.”

Hieronder de zestien regels. Download voor een uitgebreide toelichting gratis het boekje.

  1. Wees grondig in het formuleren van Doelstellingen
  2. Je kunt niet alles zijn voor iedereen: kies doelgroepen!
  3. Laat klanten jouw producten bedenken (cocreatie)
  4. Denk na over een onderscheidende productpropositie!
  5. Maak je merk ‘social’ en zorg voor ‘connecties’!
  6. Zorg voor onderscheidende kernwaarden en bewijs ze!
  7. Kies altijd voor een doelgroepgerichte Crossmediale communicatieketting
  8. Bewerk op gedrag met Event-driven-marketing
  9. Zorg voor een website die inspireert en kleeft
  10. Richt je kanalen zo optimaal mogelijk in
  11. Zorg voor real-time inzicht in campagneresultaten
  12. Besteed veel aandacht aan individuele klantprofielen
  13. Ontwikkel en activeer je distributiekanalen.
  14. Zorg ervoor dat innovatie niet stopt!
  15. Blijf op de hoogte en blijf scherp
  16. Ga minimaal 3 keer per week naar de sportschool en drink verse Smoothy’s

Tja. Als je sec naar deze regels kijkt (het zijn er zestien), dan zijn ze wat mij betreft niet bepaald allemaal éven onderscheidend voor goede marketing 2.0 in tijden van recessie. En wat is dat eigenlijk, marketing 2.0? Luisteren, transparant zijn, klanten/consumenten/fans centraal stellen? Natuurlijk staan hierboven alleen de kale regels, zonder uitleg. Toch, ook zonder uitleg, dat je smoothies moet drinken als marketeer en stevig moet sporten om de recessie door te komen, dat staat als een paal boven water. 😉

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

27 Reacties

    media

    Zucht, wat is hier nu anders aan dan wat we 10 jaar geleden deden? Oftewel, waarom is dit nu ineens marketing 2.0? En welke bedrijven zijn met deze nieuwe aanpak al gered? Even los van het feit dat Richard een prima verhaal heeft, word eerlijk gezegd een beetje moe van de hoe-overleef-ik-de-recessie-boekjes.


    23 februari 2009 om 07:13
    Richard van Hooijdonk

    Matthijs, ongelovelijk hoe snel Google de feed van Marketingfacts overpakt. Binnen een kwartier zelfs.


    23 februari 2009 om 07:17
    Caspar B

    hmmm… dit lijkt wel heel erg op web 1.0. niets nieuws onder de zon als je het mij vraagt. bedrijven zouden dit al jaren moeten doen of doen dit al jaren.


    23 februari 2009 om 07:18
    Richard van Hooijdonk

    @Marco Het basis marketingproces is niet veranderd. Alleen de invulling ervan. Met nieuwe technieken, mogelijkheden, wijze waarop de klant wordt betrokken. Iedere keer weer vinden marketeers dergelijke lijstjes erg handig. Zeker nu ze door de bomen vaak het bos niet meer zien. Helaas zie ik dat dagelijks weer voorbij komen. Overigens heb ik nog niet zo veel ‘overleef-ik-de-recessie’ boekjes gezien 🙂


    23 februari 2009 om 07:21
    Richard van Hooijdonk

    @Caspar B. Bedrijven zouden dit inderdaad MOETEN doen. Ik zou het boekje gewoon even doorlezen. Aan de regels zelf heb je niets. Die klinken logisch. Het gaat (zoals altijd) om de uitwerking.


    23 februari 2009 om 07:23
    Richard van Hooijdonk

    Op Twitter beantwoord ik ook vragen, als jullie dat op prijs stellen. Twitternaam: rvhooijdonk


    23 februari 2009 om 07:23
    media

    @Richard: noem eens een voorbeeld van een bedrijf dat je al met marketing 2.0 hebt geholpen?


    23 februari 2009 om 07:33
    Caspar B

    @Richard, ik heb je boekje gelezen. Sorry, maar ik zie nog steeds het verschil niet met web 1.0. En de grote vraag die zich bij mij voordoet, als een bedrijf bv de website niet op orde heeft, dan kan je stellen dat dat bedrijf web 1.0 niet op orde heeft. Wat heeft het dan voor enig nut om naar web 2.0 toepassingen te gaan?

    Begrijp me niet verkeerd, ik ben het helemaal met je eens! Ik vind alleen dat de link met web 2.0 niet juist is.


    23 februari 2009 om 07:33
    Richard van Hooijdonk

    @Caspar B Als je het boekje doorleest gaat het niet (alleen) over web 2.0. Marketing 2.0 betreft de hele commerciele circel. Web 2.0 is een onderdeel van webpresence. Neem mijn model ‘The New MarketingCycle’ maar een keer door. Dan zal het je duidelijk worden.


    23 februari 2009 om 07:37
    Richard van Hooijdonk

    @Marco. Nu druk bezig met werving- en selectie, 2 pretparken, fundraising en politieke partij. Cases komen later.


    23 februari 2009 om 07:38
    media

    @Richard: daar zit dus ook meteen mijn probleem. Je hebt mensen die een prima verhaal kunnen houden over web 2.0 (of één van die vele andere 2.0-varianten) maar dat is iets anders dan het daadwerkelijk ook implementeren. Veel van die 2.0-adviseurs hebben nauwelijks zelf ervaring met social media en komen gewoon met 1.0-oplossingen en tarieven.


    23 februari 2009 om 07:49
    Richard van Hooijdonk

    @Marco. Je hebt helemaal gelijk. Erover praten en schrijven is makkelijk. En slechts een handjevol mensen 1) heeft een visie 2) begrijpt het 3) kan het overdragen 4) kan het implementeren 5) en daarna laten groeien 6) en het borgen in organisaties.


    23 februari 2009 om 07:52
    media

    @Richard: zie uit naar de praktijkcases, denk dat die interessanter zijn dan de theorie!


    23 februari 2009 om 08:02
    Richard van Hooijdonk

    @Marco Dat komt wel goed. Werving/selectie & politiek is in aanbouw. Tot Twitterz!


    23 februari 2009 om 08:05
    luuk.ros

    Mooie lijst, als je bijvoorbeeld een nieuwe telco in de markt zet.

    Of het ook voor biologische chocoladepasta werkt, of voor een steradent-tablettentype met zuurstofbleek, of voor een handel in natuursteen, of een importeur van kermisspeelgoed.

    Ik zit op één lijn met Derksen (dit keer): kom maar met praktijkverhalen. Al noem je het marketing 7.4: wat werkt is waar.

    enneh lees Midas Dekkers: sport is slecht voor je


    23 februari 2009 om 08:17
    luuk.ros

    Oh ja en smoothy’s zijn slecht voor je tanden


    23 februari 2009 om 08:19
    Richard van Hooijdonk

    @Luuk Bedankt voor je compliment. Je kunt het toepassen op alle markten. Natuurlijk zijn er praktijkverhalen/cases, maar niet alles is deelbaar. Een aantal wel en die komen! Als je sport combineert met mijn Smoothies, dan komt het allemaal goed :-))))))


    23 februari 2009 om 08:20
    luuk.ros

    @ Richard,

    Top, zie er naar uit. De mooiste cases mogen ook in print. Zag dat je ook op de nationale marketingdag spreekt, dus dat zou een mooie ankeiler kunnen zijn. Je weet ons vast te vinden.


    23 februari 2009 om 08:28
    Richard van Hooijdonk

    @Luuk Ja, vorige jaar was de zaal ‘loaded’. De organisatie was erg tevreden. Dit jaar grotere zaal en een extra powersessie. Ik spreek je daar ongetwijfeld wel 🙂


    23 februari 2009 om 08:31
    Richard Theuws

    hmm, niet echt zin om het boekje te gaan lezen, daar heb ik het (gelukkig) momenteel veel te druk voor 😉


    23 februari 2009 om 12:22
    ymme khyvon

    Zeventiende regel: je slaat altijd een modderfiguur wanneer je een fraai betoog afsluit met een fout gespeld woord… die dingen heten in het meervoud Smoothies, geen Smoothy’s.


    23 februari 2009 om 13:18
    Della

    Alle regels – top. Bedank.


    23 februari 2009 om 15:51
    evroekel

    Is marketing 0.1 niet de behoeften van je doelgroep donders goed kennen en dus ook beseffen dat we hier niet op het zoveelste lijstje zitten te wachten maar op cases die je betoog staven? Marketeers die dol zijn op enkel dit soort lijstjes en niet meer dan dat, moeten toch eens bij zichzelf te raden gaan 😉

    @Richard: Begrijp me goed best interessant kost maar vooral benieuwd waar je zelf bij implementatie en borgen in de organisaties (van die op lijstjes kwijlende marketeers) tegen aan loopt. Hoop dat je de weg er naar toe in dit soort trajecten ook kunt delen. Minstens zo interessant als puur het eindresultaat.


    23 februari 2009 om 17:15
    Richard van Hooijdonk

    @ Ymme. Je hebt gelijk. Als Smoothy smaken ze overigens net zo lekker. Bedankt voor de opmerking!

    @Della. Graag gedaan. Krijg veel goede reacties

    @Erik. Lijstjes zijn leuk. Ik ga kijken of ik wat zaken op papier kan krijgen.

    Echter 1: voor het idee

    11: voor het plan

    111: voor de implementatie


    23 februari 2009 om 20:35
    Marcodekkers

    Regel 17: genereer web PR door een gratis boekje met tips aan te bieden en dit te seeding op weblogs

    Weet niet of dit een bewuste strategie van Richard is, maar gezien het forse aantal reacties op dit artikel werkt het wél.


    25 februari 2009 om 13:09
    Johnie

    Ga iets doen met je leven kwibus met je verhaal marketing 2. Gaat echt nergens over! Bizar dat jij geld krijgt met uit je nek lulllen acteur!


    11 augustus 2009 om 22:42
    mgvandenbroek

    @Johnie: Ik heb je minder zakelijke voorstel aan Richard even gedelete. Vond het niet zo zedelijk, hier.


    12 augustus 2009 om 04:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!