Interview Janco Klijnstra over T4U’s WOAC

16 februari 2009, 06:45

{title}Vorige week werden Traffic4u en Netsociety geaccrediteerd voor Google Website Optimizer. Beide bedrijven zijn nu Website Optimizer Authorised Consultants (WOAC). Da’s een hele mond vol, en in SEO en SEA-land heel erg belangrijk. Schijnt. In het persbericht lees je: ‘Met de WOAC accreditatie gaan Traffic4u en Netsociety een strategische overeenkomst aan met Google om zo de websites en campagnes van hun klanten effectiever te managen.’

Met behulp van de Google Website Optimizer is het mogelijk om de inhoud en het ontwerp van een website te testen en te optimaliseren. Hierdoor worden de waarde van de website en het verkeer naar de site significant vergroot. Hieronder een interview met Janco Klijnstra over de WOAC-accreditatie. In wie/wat/waar/waarom-vorm.

Even in Jip en Janneke. Wat is de WOAC en waarom is het zo belangrijk voor jullie dat jullie er een heel persbericht over uitdoen?

Klijnstra: ‘De WOAC betekent dat Google in Traffic4u een deskundige partner ziet om advies en ondersteuning te geven rondom de Website Optimizer. Dit is voor Traffic4u en haar Web Analytics afdeling belangrijk omdat enerzijds Google de kwaliteit van onze dienstverlening rondom de Website Optimizer erkent en anderzijds we samen met de concullega’s van Netsociety de eerste WOAC’s van Nederland zijn. Met andere woorden: een unieke erkenning. Bovendien helpt deze accreditatie bij de bewustwording dat testen met de Website Optimizer een geweldig middel is om je website en je conversiepercentage te verbeteren.’

Hoe past testen in de huidige economische situatie?

‘In moeilijke economische tijden zijn effectiviteit en efficiëntie de toverwoorden. Ik zal hier deze week in een artikel op Marketingfacts nog iets dieper op in gaan, maar de website optimizer is het middel om de huidige economische situatie te lijf te gaan. Hopen op verbetering in 2009 is geen strategie…

‘Veel bedrijven steken een hoop geld in traffic. In plaats van snijden in je campagnes en je traffic is het zaak om het maximale uit die traffic te halen. De pijnpunten signaleer je door middel van je Web Analytics pakket, verbeteringen en ideeën test je met de Website Optimizer. Reken voor jezelf eens uit wat een 25 procent verbetering van je conversiepercentage op bijvoorbeeld je landingpagina’s op jaarbasis (en de jaren daarna!) oplevert. Dat is de kracht van testen: de resultaten zijn meetbaar en uit te drukken in geld. Maar niet alles draait om conversie, het testen met de Website Optimizer kan ook een kwalitatief betere website opleveren, iets wat op de langere termijn weer zal leiden tot een loyalere bezoeker.’

Wat merken jullie klanten hiervan?

‘Als partner hebben we toegang tot een een besloten forum waarin direct contact met de ontwikkelaars van Google mogelijk is en profiteren klanten van extra technische ondersteuning vanuit Google. De koppeling van de Web Analytics en onze Conversion Optimization dienst is ook erg waardevol. Zo worden de pijnpunten in de website opgespoord en kunnen we actie ondernemen op deze data door middel van de Website Optimizer.’

Zijn jullie nu de lieveling van Google?

‘Google is geen dienstverlenende organisatie en het heeft betrouwbare partners nodig bij de ondersteuning van de gebruikers van haar tools. Om een partner te worden (en te blijven) zijn dan ook strenge eisen opgesteld. Van een lieveling van Google is dus zeker geen sprake.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!