Flooded McDonald’s: Het einde van het fastfoodtijdperk

9 februari 2009, 05:17

Wat krijg je als je een McDonald’s onder water zet en dat proces filmt? Schitterende beelden, en een hoop aandacht (via: Boris VvZ). Het Deense Superflex deed het. De tentoonstelling is sinds 19 januari te zien in de South London Gallery. ‘Visitors watch as all the burgers and chips get soggy, Ronald McDonald floats helplessly on the water surface and the electrical supply is cut out,’ schrijft The London Paper. Op Twitter is er de afgelopen twee weken wel redelijk rumoer over geweest. The Independent heeft het over ‘cause and effect’. Met die drie woorden wordt McDonald’s weggezet als de vervuiler die de opwarming van de aarde veroorzaakt. Iets uitgebreider: ‘a pointed but playful commentary on the impact of consumerism on the environment.’ Ook benieuwd of en hoe McDonald’s hierop reageert. Stevige aanval, dit, in kunstvorm.

De makers zeggen zelf in de beschrijving van hun film op Vimeo (43.000 keer bekeken):

‘Flooded McDonald’s is a film work in which a convincing life-size replica of the interior of a McDonald’s burger bar, without any customers or staff present, gradually floods with water. Furniture is lifted up by the water, trays of food and drinks start to float around, electrics short circuit and eventually the space becomes completely submerged.’

Hieronder een paar quotes:

“THE MOTION PICTURE AT THE END OF THE FAST-FOOD NATION”

– Time Out, London

“HAUNTING, THOUGHT-PROVOKING, BRILLIANTLY REALISED” ****

– The Daily Telegraph

“I VERY MUCH RECOMMEND YOU SEE IT”

– The Independent on Sunday

Ben heel benieuwd hoe McDonald’s omgaat met dit soort aanklachten. Zouden ze daar ook een WebcareTeam hebben? Denk het niet.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Maarten Soetens

    Doe dit maar eens in een soja fabriek, wordt het net zo’n grote smerigheid.

    Ik vind het een smerige truuk om een bedrijf slecht weg te zetten.


    9 februari 2009 om 16:23
    Hans Verschuren

    Wat een ontzetend domme actie weer en al helemaal om McDonald’s nu weer de ‘schuld’ van de ‘opwarming’ van de aarde te geven. Het lijkt wel of de links-kopjes alles onder de paraplu van Al Gore kunnen hangen.

    Kijk eens hoeveel bossen er worden gekapt om soja plantages neer te zetten. En dat is echt booming bussiness tegenwoordig want diezelfde klimaat religieuzen eten alles op soja basis. Kijk wat een kind aan C02 uitstoot. Begin eens bij jezelf en stop met kinderen krijgen. Doe je dit, dan mag je wat mij betreft tegen andere klagen als je deze propaganda graag kracht bijzet.


    10 februari 2009 om 18:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!